Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@04:05:50 GMT

حمله کرونا به عروق مغزی مبتلایان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۸۰۴۲

حمله کرونا به عروق مغزی مبتلایان

به گزارش  مدیکال اکسپرس، محققانی از مؤسساتی در آلمان، فرانسه و اسپانیا شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد ویروس سارس-کوو-۲ به سلول‌های اندوتلیال مغز حمله می‌کند. این گروه در مقاله خود که در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شده است، مطالعه خود را بر روی مغز افرادی که بر اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند، شرح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ هم شواهد حکایتی و هم کار تیم‌هایی که روی تاثیر ویروس سارس-کوو-۲ بر بدن انسان مطالعه می‌کنند، شواهدی از مشکلات عصبی پس از عفونت نشان می‌دهد. بیماران از دست دادن چشایی و یا بویایی را گزارش کرده‌اند و برخی از آن‌ها چیزی را تجربه کرده‌اند که به عنوان مه مغزی توصیف می‌کنند. تعداد کمی حتی دچار سکته مغزی یا تشنج شده‌اند و بسیاری از آن‌ها گیجی را تجربه کرده‌اند. با این حال تاکنون هیچ شواهد فیزیکی مبنی بر حمله ویروس به سلول‌های مغز وجود نداشته است، با این حال، محققان تصور می‌کنند که علائم نتیجه التهاب در مغز در پاسخ به عفونت است. در این تلاش جدید، محققان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس به سلول‌های اندوتلیال در پوشش‌های مویرگ‌هایی که سد خونی/مغزی را تشکیل می‌دهند، حمله می‌کند؛ اولین شواهد از تاثیر مستقیم ویروس سارس-کوو-۲ بر عروق مغز. نتیجه چنین حملاتی مرگ سلول‌ها و انسداد جریان خون در مغز بوده است.

این کار شامل مطالعه سلول‌های اندوتلیال عروق مغزی، سلول‌هایی که مویرگ‌ها را در سد خونی/مغزی پوشانده‌اند، از افرادی که بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده‌اند، بود. محققان شواهدی از سلول‌های مرده پیدا کردند که منجر به آنچه به عنوان «رگ‌های ارواح» توصیف می‌کنند، مویرگ‌هایی که هیچ خونی نمی‌تواند از طریق آن‌ها جریان داشته باشد، منجر به آسیب به مغز به دلیل اکسیژن و گرسنگی گلوکز می‌شود. به طور خاص، آن‌ها دریافتند که ویروس می‌تواند پروتئینی را در سلول‌های اندوتلیال تقسیم کند که منجر به مرگ سلول و تخریب رگ خونی می‌شود، فرآیندی به نام نکروپتوز.

در یک نکته خوش بینانه‌تر، محققان همچنین دریافتند که می‌توان از نکروپتوز در موش‌ها در حین عفونت جلوگیری کرد که نشان می‌دهد ممکن است بتوان از آن در انسان نیز جلوگیری کرد و امیدواریم از میزبانی از علائم عصبی مرتبط با عفونت کووید-۱۹ جلوگیری شود.

پربیننده ترین ۵ راز طلایی کاهش وزن! دانشمندان به معجونی علیه پیری دست یافته‌ اند؟ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۸/۲)​​ گلی که شما را مجبور به خودکشی می‌ کند! + عکس آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۸/۳)​​

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا سلول های اندوتلیال نشان می دهد سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست