Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@19:10:51 GMT

بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۸۵۳۶

بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟

در سال‌های اخیر تبلیغات زیادی در رابطه با ورود به بورس و کسب سود از این بازار انجام گرفته است. اما نکته‌ای که وجود دارد، میزان اطلاعات افراد قبل از پیوستن به بورس، آشنایی با نحوه انجام معاملات و ساز و کار بازار است. در واقع در قدم اول ما باید بدانیم «بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟» و سپس با یادگیری تکنیک‌های معامله‌گری به خرید و فروش در این بازار بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مطالعه این مطلب، پاسخ سوال بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم را دریافت می‌کنید و با «بهترین روش یادگیری بورس» آشنا می‌شوید.

بورس چیست؟

همه ما با کلمه «بورس» آشنا هستیم و به صورت کلی بورس را به عنوان بازاری برای معاملات سهام می‌شناسیم. اگرچه این تعریف صحیح است، اما کامل نیست! برای اینکه بدانیم "بورس چیست؟"، باید با کلماتی مانند کارگزار، سجام، کد بورسی و کد معاملاتی آشنا شویم. در ادامه همه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

بورس بازاری است که در آن معاملات کالا، اوراق بهادار و... طبق سازوکاری مشخص، از پیش تعیین شده و با نظارت سازمان بورس  صورت می‌گیرد. در ایران بازار بورس به بخش مختلفی مثل بورس سهام، بورس کالا، بازار آتی کالا و... تقسیم می‌شود. اما معروف‌ترین بازار، بورس سهام است.

شرکت‌های بورسی طبق قوانین خاصی به انتشار سهام در بورس می‌پردازند و معامله‌گران از طریق سرمایه‌گذاری در سهام و خرید و فروش سهم‌های مختلف کسب سود می‌کنند. همه افراد با هر میزان دارایی می‌توانند وارد بازار بورس شوند و هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

چگونه وارد بورس شویم؟

در قبل به این موضوع اشاره شد که افراد جامعه با هر میزان دارایی، تحصیلات، دانش و اطلاعات و... می‌توانند وارد بازار بورس شوند. اما دو سوال در اینجا مطرح می‌شود: چگونه وارد بورس شویم؟ و چطور در بازار بورس معامله کنیم؟ در ادامه پاسخ هر دو سوال را بررسی می‌کنیم.

هر فردی برای فعالیت در بازار بورس، ملزم به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است. سامانه سجام، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه است که همه اطلاعات (هویتی، ارتباطی، مالی، بانکی و...) معامله‌گران در آن ذخیره می‌شود. این بانک به صورت مرتب اطلاعات را بروزرسانی می‌کند و هیچ فردی بدون داشتن کد بورسی، امکان فعالیت در بازار بورس و انجام معاملات سهام را ندارد.

بعد از دریافت کد بورسی فرد باید یک کارگزار را انتخاب و در سامانه آن ثبت نام کند تا کد معاملاتی برای او صادر شود. کارگزاران نهادی واسط بین ناشران سهام و معامله‌گران هستند که با دریافت مجوز و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. در واقع خرید و فروش سهام در بازار بورس، از طریق سامانه معاملاتی که کارگزار ارائه می‌دهد، انجام می‌شود.

پس پاسخ به سوال چگونه وارد بورس شویم، شامل دو مرحله «ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی» و «ثبت نام در سامانه معاملاتی کارگزار و دریافت کد معاملاتی» است.

دریافت کد بورسی و کد معاملاتی

برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی، شما می‌توانید مراحل ثبت نام هر نهاد (سجام و کارگزاری) را به صورت مجزا انجام دهید. این مراحل شامل: پر کردن فرم‌های اطلاعات به صورت آنلاین، انجام احراز هویت و پرداخت هزینه (فقط برای سجام) می‌شود. اما روش دیگری وجود دارد که طی آن ثبت نام هر دو نهاد هم‌زمان و رایگان انجام می‌شود و احراز هویت نیز به صورت غیر حضوری، هم‌زمان و رایگان است و در نهایت کدهای بورسی و معاملاتی را در دو پیامک مجزا دریافت می‌کنید.

برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی به صورت هم‌زمان، به سامانه معاملاتی آگاه به آدرس ex.agah.com مراجعه و روی عبارت «ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان» کلیک کنید. کد ملی و شماره همراه (متعلق به کد ملی خودتان) را در کادرهای مربوطه درج کنید. در مراحل بعدی اطلاعات هویتی، ارتباطی، بانکی و... از شما دریافت و به صورت هم‌زمان در هر دو سامانه سجام و آگاه ثبت می‌شود. پرداخت هزینه ثبت نام سجام از طرف کارگزاری آگاه صورت می‌گیرد. در نهایت پس از چند روز، کد رهگیری را از طریق پیامک دریافت می‌کنید و وارد مرحله احراز هویت می‌شوید.

احراز هویت غیر حضوری سجام

شما می‌توانید احراز هویت هر دو نهاد را به صورت مجزا، حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت انجام دهید. البته این کار زمان‌بر است و پیشنهاد می‌شود که از روش احراز هویت غیر حضوری سجام استفاده کنید. برای این منظور اپلیکیشن آساتریدر را از کافه بازار یا با مراجعه به m.agah.com دریافت و روی تلفن همراه خود نصب کنید.

پس از ورود به نرم‌افزار، گزینه «احراز هویت الکترونیک» را انتخاب کنید. در مراحل بعدی کد پیگیری 10 رقمی سجام و نمونه امضا از شما دریافت می‌شود. تصویر چهره از طریق دوربین تلفن همراه ثبت خواهد شد و امکان انتخاب تصویر از گالری گوشی وجود ندارد. در نهایت پس از چند روز و تایید اطلاعات، کد بورسی و کد معاملاتی را دریافت می‌کنید.

اگر خطایی مثل واضح نبودن تصویر وجود داشت باشد، احراز هویت غیر حضوری سجام و آگاه تکمیل نخواهد شد. در این صورت باید مجددا وارد اپلیکیشن آساتریدر شوید و مراحل احراز هویت غیر حضوری را طی کنید.

چطور در بازار بورس معامله کنیم؟

حال به سراغ پاسخ سوال دوم یعنی «چطور در بازار بورس معامله کنیم» می‌رویم. بدیهی است که برای انجام معاملات بورسی و کسب سود از این بازار، یادگیری تکنیک‌های معامله‌گری اهمیت دارد. آموزش بورس می‌تواند با روش متفاوتی مثل مطالعه مقالات، استفاده از بسته‌های خودآموز و... انجام شود. اما برای فردی که هیچ اطلاعاتی از این بازار ندارد، روش‌های مذکور زمانبر و خسته‌کننده است.

در این حالت بهترین روش شرکت در دوره‌های آموزش بورس بصورت مجازی یا حضوری آگاه است. در این دوره‌ها، آموزش از بخش مقدماتی آغاز می‌شود و تا پیشرفته ادامه دارد. مطالب به صورت دسته‌بندی ارائه می‌شوند و فرد با گذراندن دوره اول می‌تواند معامله در بازار بورس را شروع کند و به مرور به یک سهامدار حرفه‌ای بدل شود.

 

سخن آخر

در این مطلب به چندین مورد از پرتکرارترین سوالات کاربران یعنی: بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟ نهادهای سجام، کارگزاری و کدهای بورسی و معاملاتی چه معنایی دارند؟ و چطور بورس را بیاموزیم؟ پاسخ داده شد. با مطالعه مقاله فوق شما می‌توانید ثبت نام در بورس را انجام دهید. کد معاملاتی و کد بورسی دریافت کنید، آموزش بورس را آغاز و در کمتر از چند ماه به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بورس بورس چیست بورس چیست معاملاتی کد معاملاتی کد معاملاتی چیست افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کد بورسی و کد معاملاتی احراز هویت غیر حضوری دریافت کد بورسی دریافت می کنید بازار بورس ثبت نام هم زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!

به گزارش خبرآنلاین ،دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت ۰.۸۷ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۲۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۳ واحد قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت: رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۹۹ درصدی (معادل هفت هزار و ۵۳۶ واحد) در پله ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۹۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را ۶.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج پول در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، از خروج ۱۱۹.۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش‌ بینی بورس دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه، در حالی که همه اهالی تالار شیشه‌ای منتظر یک شروع مثبت و قوی بودند، روز منفی دیگری را پشت سر گذاشت. قامت سرخ نقشه بازار بورس، نشان از منفی بودن ۸۰ درصدی تابلوهای بورسی داشت.

حجم و ارزش پایین معاملات در کنار توقف روند ورود پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. روند نماگرهای سهامی نشان می‌دهد برخلاف انتظار، در روز یکشنبه خبری از حمایت حقوقی‌ها نبود و روند معاملات با بازگشت قدرت خریداران همراه نبود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که محرک‌های بازار از جمله دلار نیمایی تغییر چندان محسوسی پیدا نکند، روند نوسانی بازار ادامه خواهد یافت. صندوق‌های اهرمی نیز، در پایان معاملات دومین روز هفته، در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند؛ این موضوع مشخص می‌کند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران امید چندانی به تغییر شرایط در بازار روز میانی هفته ندارند.

با وجود این، دو خبر مثبت به بازار سرمایه تزریق شده که می‌تواند حال و هوای معاملات را در روز میانی هفته تغییر دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.»

از همین رو، در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، می‌توان با توجه به اخبار مثبتی که به بازار سرمایه تزریق شده است، انتظار بازگشت نماگرهای سهامی به ریل مثبت را داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900717

دیگر خبرها

  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • نتانیاهو: امکان دستیابی به توافق ضعیف است/ وارد رفح می‌شویم
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳