Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@22:54:33 GMT

رصد نخستین سیاره خارج از کهکشان راه شیری

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۹۴۵۸

رصد نخستین سیاره خارج از کهکشان راه شیری

ستاره شناسان نخستین سیاره خارج از کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند که ۲۸ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی میل، کارشناسان با استفاده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ( متعلق به ناسا) و تلسکوپ XMM-نیوتن آژانس فضایی اروپا سیاره‌ای در کهکشان مارپیچ M۵۱ رصد کرده‌اند.

تاکنون بیش از ۴ هزار سیاره خارج از منظومه شمسی کشف شده که همه آنها در کهکشان راه شیری قرار دارند و بیشتر آنها کمتر از ۳ هزار سال نوری با زمین فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزان دی استفانون از مرکز فیزیک اخترشناسی دانشگاه هاروارد و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: سعی داریم با جستجو در طول موج‌های اشعه ایکس سیارات احتمالی را کشف کنیم. این استراتژی به کشف سیارات در کهکشان‌های دیگر نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید

احتمال کشف سیاره‌ای خارج از کهکشان‌ راه شیری برای اولین بار

سیاره احتمالی مذکور بر اساس روش ترانزیت با اشعه ایکس رصد شده است. در این روش کاهش نور اشعه ایکس هنگام گذر سیاره از جلوی آن وجود شیء آسمانی را تأیید کرد.

این شیء آسمانی احتمالاً بخشی از منظومه M۵۱-ULS-۱ است که سیاه چاله یا ستاره‌ای نوترونی و یک ستاره همراه با حجمی حدود ۲۰ بار بزرگ‌تر از خورشید در آن قرار دارند.

طی مشاهده این منظومه انتشار اشعه ایکس به صفر رسید که احتمالاً نشان می‌دهد سیاره هم اندازه زحل است و مدار ستاره نوترونی یا سیاهچاله دو برابر فاصله زحل تا خورشید است. به گفته ناسا اشعه ایکس از ستاره‌های دوتایی منتشر می‌شود که در حقیقت شامل یک ستاره نوترونی یا سیاهچاله هستند و گاز ستاره همراه را به سمت خود می کشند. هر ماده‌ای نزدیک ستاره نوترونی یا سیاهچاله بسیار داغ می‌شود و با اشعه ایکس می‌درخشد.

هرچند به داده‌های بیشتری برای تأیید وجود سیاره نیاز است. اما اطلاعات کنونی نشان می‌دهد هر مدار سیاره دور منظومه دوتایی حدود ۷۰ سال طول می‌کشد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان سیاره رصد کهکشان راه شیری فناوری اشعه ایکس راه شیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات حادثه واژگونی خودروی ایکس ۵۵ پرو

شرکت مدیران خودرو در خصوص حادثه خودرو ایکس ۵۵ پرو توضیحاتی ارائه کرد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت مدیران خودرو طى اطلاعیه شماره یک خود در خصوص حادثه خودرو ایکس 55 پرو گفته است:

این شرکت به محض اطلاع از حادثه واژگونی خودروی ایکس 55 پرو که در مسیر قم به کاشان دچار سانحه گردید با تشکیل تیم فنی متشکل از واحدهای مختلف برای بررسی صحت و سقم موضوع و اطلاع از اوضاع مصدومین اقدامات لازم را معمول و تیم مذکور را به محل حادثه برای بازدید از خودرو و دلجویی از سرنشینان خودرو به محل گسیل داشته و در کوتاه ترین فرصت ممکن اطلاعات جامعی از کم و کیف این اتفاق را در راستای تنویر افکار عمومی و قاطبه مشتریان محترم که سرمایه اصلی و ماندگار شرکت هستند اطلاع رسانی خواهد کرد.

لذا این شرکت هرگونه حاشیه پردازی و تخریب اعتبار معنوی این شرکت را برنتابیده و به موازات بررسی اتفاق و جلب رضایت مشتری در فرض ثبوت قصور احتمالی در فرایند تولید با جبران مافات، همزمان نسبت به پیگیری حقوقی عوامل آشکار و نهان در بزرگ نمایی آنچه اتفاق افتاده را نیز معمول خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • جزئیات حادثه واژگونی خودروی ایکس ۵۵ پرو
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی