Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از شبکه خبری آسیا، برگزاری اجلاس آ.سه‌.آن بدون حضور رهبر نظامی میانمار یک اقدام نادر برای این گروه منطقه‌ای است.

بر پایه این گزارش، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از طریق ارتباط ویدئویی در جلسه شرکت می‌کند. برونئی میزبان اجلاس آ.سه‌.آن اعلام کرده که این گروه یک نماینده غیرسیاسی را از کشور میانمار دعوت خواهد کرد اما اعلام نشده است که این نماینده چه کسی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه میانمار دوشنبه شب تلویحا اعلام کرد که کرسی میانمار در اجلاس آ.سه‌.آن خالی خواهد بود. وزیران امور خارجه آ.سه‌.آن روز ۱۵ اکتبر موافقت کردند که ژنرال "مین اونگ هلانگ" رئیس دولت نظامی که فوریه امسال دولت آنگ سانگ سوچی را برکنار کرد، در حاشیه قرار دهند.

دولت نظامی میانمار همچنین اعلام کرد که این کشور روند لازم را مطابق منشور آ.سه‌.آن برای حل مناقشه درباره مشارکت این کشور در اجلاس آسه‌آن دنبال خواهد کرد. در دستور کار روز سه‌شنبه اجلاس آسه‌آن برگزاری سه نشست جداگانه بین رهبران آ.سه‌.آن با نمایندگان آمریکا، چین و کره جنوبی وجود دارد.

ماه گذشته "اریوان یوسف" معاون وزیر خارجه کشور برونئی و رئیس کنونی آسه‌آن گفت که دولت نظامی میانمار پاسخی به درخواست او برای دیدار با "آنگ‌سان سوچی" رئیس جمهور سابق میانمار نداده است. دولت سوچی اول فوریه سال جاری میلادی با یک کودتای نظامی برکنار شد.

میانمار از زمان کودتا تا کنون درگیر تنش و ناآرامی بوده است؛ کودتایی که به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داد. در خشونت‌های ماه‌های اخیر در این کشور بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن کشته شده‌اند. طرح نقشه راه مصوب آ.سه‌.آن شامل تعهدی به گفت‌وگو با همه طرف‌ها و اجازه دسترسی‌های انسان‌دوستانه و توقف خشونت‌ها بود. 

تاریخ طولانی دیکتاتوری نظامی و نقض حقوق بشر در میانمار یکی از مسائل دشوار مورد بحث در اتحادیه‌ آ.سه‌.آن بوده که وحدت این سازمان و سیاست عدم مداخله را به آزمایش گذاشته است. وزیران خارجه آ.سه‌.آن در نشست مجازی ماه گذشته از عدم پیشرفت در اجرای این طرح از سوی هیات حاکمه نظامی میانمار موسوم به "شورای اداری کشور" ابراز ناامیدی کردند. "سیف‌الدین عبدالله "دیپلمات ارشد مالزی در توییتر اعلام کرد که بدون پیشرفت در این زمینه، حضور رئیس شورای اداری کشور میانمار در اجلاس آ.سه‌.آن دشوار خواهد بود.

میانمار از آغاز کودتا در این کشور با سرکوب مرگبار معترضان، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت دسته جمعی پناهجویان رو به رو شده است. همچنین افزایش شیوع ویروس کرونا در این کشور سیستم بهداشت را مختل کرده و در ماه های گذشته منجر به وقوع فاجعه انسانی در این کشور شده  است. از ماه آوریل تلاش برای انتصاب فرستاده ویژه آ.سه.آن در قالب " اجماعِ پنج مساله " که از سوی رهبرانِ اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برای رویارویی با آشوب در میانمار پیشنهاد شده بود، ادامه دارد. 

برچسب‌ها میانمار اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برونئی جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میانمار اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برونئی میانمار اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برونئی جو بایدن نظامی میانمار اجلاس آ سه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی

  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.   به گزارش ایسنا، در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.   در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.   حسین امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین خواهد کرد.   وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی
  • وزیر امور خارجه به گامبیا رفت
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا
  • سفر امیر عبداللهیان به گامبیا
  • امیرعبداللهیان عازم گامبیا شد
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا
  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا در اصفهان