Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی رحیمی رییس اداره امور عشایر سمیرم به سردتر شدن هوای ییلاق اشاره و بیان کرد: کاهش روزانه دما و احتمال بارندگی در روز‌های آینده مشکلاتی برای عشایر و دام‌های آن‌ها بدنبال خواهد داشت از این رو ادامه ماندگاری در ییلاق توصیه نمی‌شود.

وی افزود: علوفه و پوشش گیاهی چندانی نیز در مراتع سردسیری باقی نمانده که دام عشایر بخواهند از آن استفاده کنند و جریمه یگان حفاظت منابع طبیعی نیز دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس اداره امور عشایر سمیرم با بیان اینکه افزون بر ۹۵ درصد عشایر و خانواده‌های آن‌ها در مهر ماه کوچ کرده‌اند، افزود: شماری هم که باقی ماندند باغ سیب یا زراعت داشتند که با شروع ماه آبان و برداشت محصولات، آن‌ها نیز باید به قشلاق کوچ کنند.

رحیمی به مشکلات کوچ و ماشینی شدن این سنت دیرینه در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: امسال با تداوم خشکی و کم بارشی، آبرسانی پایدار به سیاه چادر‌ها با هدف تامین آب دام و آشامیدنی در مسیر کوچ بهاره انجام شد.

وی اضافه کرد: با توجه به استمرار شیوع ویروس و ضرورت ادامه واکسیناسیون، لازم است عشایر و خانوار‌های باقی مانده به گرمسیر کوچ کنند.

عمده محل‌های تجمع و کلونی‌های بزرگ عشایر سمیرم در بخش پادنای بزرگ در جنوب، شرق سمیرم بویژه منطقه قبرکیخا، بخش وردشت در مسیر شهرستان بروجن به روستا‌های این بخش در شمال سمیرم هستند.

عشایر کوچرو اصفهان، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان‌های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می‌شوند.

خانوار‌های عشایری قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند و افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می‌آورند.

طبق سرشماری چادر به چادر و نفر به نفری که شبکه بهداشت، بسیج و امور عشایر در سال گذشته انجام داد سرجمع جمعیت عشایری که وارد ییلاق می‌شوند ۱۵ هزار نفر هستند که تنها ۲ هزار نفر از آن‌ها در سامان سیب استان اصفهان ثبت شده و بقیه در استان‌های قشلاقی ثبت سامانه شده‌اند.

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان، بزرگترین منطقه ییلاقی و مرتعی عشایر کشور محسوب می‌شود.

این شهرستان در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، ۶ شهر و چهار بخش و افزون بر ۹۰ هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری، در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج، واقع است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کوچ عشایر کاهش دمای هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، متن پیام ارسالی شهروند خبرنگار ما در زیر آمده است:

 ما عشایر (کوچ نشین) هستیم و راه‌هایی که در آنها معمولا تردد می‌کنیم در مسیر ییلاق شهرستان اهر خیلی خطرناک و نامناسب است که باید گاردریل، میلگرد و بتن شوند.
از این ماه گم کم کوچ نشینی شروع می‌شود و تقاضای رسیدگی به این راه‌ها را داریم.
شهرستان اهر بالای روستای کقالق

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم رخ دهد
  • جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با ۳ امتیاز ترک کرد
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • ویرجیل فن دایک: اسلوت برای جانشینی کلوپ گزینه مناسبی است
  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول