Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:53:48 GMT

عکس‌های ۵۰ ساله «محمد احصائی» از موزه‌های جهان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۱۲۶۳

عکس‌های ۵۰ ساله «محمد احصائی» از موزه‌های جهان

به گزارش عصر سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، اسلایدهای رنگی که استاد احصائی در دهه های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، در روزگار دانشجویی خود گرفته است سرانجام به روی دیوار گالری می رود که بخش بزرگی از این عکس‌ها، نماهایی از موزه های جهان را به ثبت رسانده اند.

شماری از این عکس‌ها از جمعه هفتم آبان در گالری گلستان به نمایش در می آید و همان جا کتابی با تعداد بسیار بیشتری از عکس‌ها رونمایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمایشگاه و کتاب گنج بازیافته، سومین نمایش و کتاب از رشته دیدار هنرمند از بهزاد حاتم است. در کتاب گنج بازیافته میخوانیم: عکس های موزه‌ها هنرمند جوانی را نشان می دهد که با نگاهی هنرشناس و ستایشگر، آمده است که بیشتر ببیند و بستاید و بیاموزد و هم زمان عکاسی کنجکاو و تیزبین و بازیگوش؛ که اما دریچه دوربینش را بر هر چیزی نمی گشاید.

او بسیار گزیده و سنجیده و شکیبا رفتار می کند. تعدادی از عکس‌های احصائی از پیوند میان نگرنده و کار هنری است. برخی از این‌ها چیزی بیش از نگهداری یک دم درست از رو به رویی یک نگرنده با یک کار هنریست، احصائی با نگر درست و با شکیبایی توانسته است، یک کار هنری دیگر بیافریند.


 در کنار بعضی از عکس‌ها یادداشتی درباره آن به خط احصائی آمده است که خواندنی و شیرین است و به ارزش کتاب می افزاید.

کتاب "گنج بازیافته" را مانند دو کتاب پیشین دیدار هنرمند، نشر نظر در همکاری با گالری ۱۰ منتشر کرده است. همه کتاب های این رشته دو زبانه است و متن انگلیسی آن ترجمه متن فارسی نیست و نویسنده آن را برای خواننده غیر ایرانی نوشته و گاه در آن چیزهایی را توضیح داده که خواننده ایرانی خود بر آن آگاه است.

نمایشگاه عکس های سید محمد احصایی، نخستین نمایشگاهی است که گالری گلستان پس از پاندمی کرونا به صورت حضوری برگزار می کند و بار دیگر این گالری قدیمی تهران درهای خود را به روی مشتاقان هنر می گشاید.
گالری گلستان تا دوازدهم آبان در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ عکس های گنج بازیافته را به تماشا خواهد داشت.

برچسب‌ها عکاسی هنرهای تجسمی محمد احصایی خوشنویسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی هنرهای تجسمی محمد احصایی عکاسی هنرهای تجسمی محمد احصایی خوشنویسی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه قجری در کاخ مخصوص

دریافت 24 MB

وقتی ناصرالدین شاه به اروپا سفر می کند و موزه های زیبای آنجا را میبیند تصمیم می گیرد در کاخ محبوبش گلستان هم موزه هایی را برای نگه داری هدایای سلطنتی بسازد. عمارت اصلی کاخ گلستان ۵ تالار بسیار حیرت انگیز دارد که از همان ابتدا برای موزه ساخته شده بودند.

ورود به این کاخ برایتان هیجان انگیز است و در همان ابتدا پلکانی وسیع با آیینه کاری های خیره کننده در مقابلتان قرار دارد که ناخودآگاه دوست دارید بایستید و عکس بگیرید البته باید محافظی کیسه ای روی کفش هایتان بپوشید و بعد وارد شوید.

بعد از پلکان وارد تالاری وسیع می شوید که به نام سلام یا تاجگذاری هم شناخته می شود. در انتهای سالن تختی را میبینید که ماکتی ساخته شده از تخت اصلی به نام تخت طاووس است که نادرشاه از هندوستان به عنوان غنیمت جنگی با خود به ایران آورده بود و پس از قتلش توسط غارتگران تخریب و جواهرات آن به یغما برده شد. فتحعلی شاه قاجار که سودای بر تخت نشستن شاهان در گذشته را داشت دستور می‌دهد تختی مرصع برایش بسازند که در ابتدا به خاطر آیینه ای به شکل خورشید در بالای آن «تخت خورشید» نام داشت و پس از ازدواجش با طاووس خانم تاج الدوله که ۱۵ ساله بود نامش را تخت طاووس گذاشتند. تخت طاووس تا سال ۱۳۶۰ در کاخ گلستان نگهداری میشد و سپس به موزه جواهرات بانک ملی ایران منتقل شد.

تهیه و گزارش: مهلا داریان

کد خبر 847606 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • بازدید سفیر ازبکستان از موزه افتخارات سپاهان
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • ضرورت حفظ یکپارچگی شهر ری در تقسیمات کشوری
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • نشت گاز در شهرک «نقش جهان» پیشوا/مرد ۳۰ساله جان باخت
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان