Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:24:02 GMT

شبکه‌های نمایش خانگی پخش آثار خارجی را محدود کنند

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۱۸۳۰

شبکه‌های نمایش خانگی پخش آثار خارجی را محدود کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا به مناسبت روز جهانی انیمیشن با همراهی امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و امیر سحرخیز رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات مرکز صبا برگزار شد.

محمدرحیم لیوانی با بیان این که در پلتفرم‌ها (بسترهای شبکه نمایش خانگی) باید نسبت به پخش آثار خارجی محدودیتی بگذارند اظهار داشت: آنها به ازای هر یک ساعتی که انیمیشن خارجی پخش می‌کنند باید نیم ساعت هم اثر داخلی پخش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع باعث رشد تولیدات داخلی می شود. این شبکه‌ها انیمیشن خارجی را به قیمت یک دهم انیمیشن داخلی و بعضا رایگان می‌خرند. مسلم است که در این شرایط انیمیشن داخلی نمی‌تواند رشد کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به تجربه کشور کره جنوبی افزود: کشورهای دیگر دنیا  هم پخش انیمیشن‌های خارجی را محدود می کنند. اگر این حمایت انجام شود، انیمیشن داخلی به سرعت رشد خواهد کرد. این مطالبه باید توسط رسانه ها ایجاد شود. در بازار جدید تلویزیون نقش زیادی ندارد و پلتفرم ها باید ناچار شوند از انیمیشن داخلی حمایت کنند.

تولید سالیانه ۱۵۰ ساعت انیمیشن داخلی

لیوانی با اشاره به تولید نزدیک به ۶۰۰ ساعت انیمیشن در چهار سال اخیر توسط مرکز پویانمایی صبا تاکید کرد: سالیانه ۱۵۰ ساعت انیمیشن داخلی تولید کردیم که برابر با مصرف یکی دو هفته ای تلویزیون است. این آمار نسبت به آنچه باید باشد کم است. چون برای این که انیمیشن ایرانی دیده شود، نیاز به سالیانه ۵۰۰ ساعت انیمیشن ایرانی جدید داریم. ناچاریم که به سمت تعداد عناوین کمتر و قسمت‌های بیشتر برویم.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اعلام این خبر که انیمیشن مهارت‌های زندگی ۶۰۰ قسمت دارد گفت: این انیمیشن از الان تا دو سال دیگر روانه آنتن می‌شود و شانس زیادی برای دیده شدن دارد. ساخت محصول با تعداد قسمت‌های بالا به لحاظ اقتصادی برای تولید کننده بهتر است. چون او می‌تواند خط تولید دائمی داشته باشد

رئیس مرکز پویانمایی صبا با بیان این که در حال حاضر چهار مجموعه بالای ۲۰۰ قسمت، ۱۰ مجموعه بالای ۱۰۰ قسمت و ۳۰ مجموعه بالای ۵۰ قسمت داریم  اظهار داشت: این صنعت می تواند روی پای خودش بایستد. تولیدات جانبی مثل کیف و کفش و دفتر ۷۰ درصد اقتصاد انیمیشن دنیا را تشکیل می‌دهند که در ایران هم باید به این نکته توجه کرد. وزارت صنایع جلوی واردات لوازم خانگی خارجی را گرفت که این اقدام منجر به رونق تولید داخلی شد. درباره انیمیشن هم باید محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی با بیان این که ایران سرمایه گذاری خوبی روی انیمیشن داشته بیان کرد: کشورهای اطراف ما این دستاورد را ندارند. کشور ما نیز سال‌هاست که این دستاورد صنعتی را داشته ولی از آن استفاده نکرده است. سریال‌های ما امکان رقابت در سطح بین المللی را ندارند اما انیمیشن‌ها فروخته و پخش می‌شوند و جایزه می‌گیرند. چنین گوهری وجود دارد و باید حمایت شود، تا رشد صنعتی توزیع و صادرات درست داشته باشد.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به سوالی درباره برندسازی در حوزه انیمیشن گفت: تعداد قسمت‌های یک اثر یکی از شاخصه‌های برند سازی است. انیمیشن باید ارتباط مداوم با مخاطب داشته باشد. ارتقای کیفی مجموعه ها نیز ضروری است و زمانی که تعداد قسمت‌ها زیاد می‌شود، نباید با افت مواجه شویم. به لحاظ فنی در مرکز پویانمایی صبا از سال ۹۲ به بعد فول اچ دی هستیم و از سال پیش ساخت آثار فور کی را شروع کردیم. توانایی‌های نرم افزاری و سخت افزاری خوبی داریم و تا سه چهار سال آینده چند برند خوب را خواهیم داشت. هم اکنون چیا را در دست تولید داریم و انیمیشن پهلوانان در سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود. البته بخشی از موضوع برندسازی به همت پدرها و مادرها بستگی دارد که ذائقه سازی کنند و فرزندانشان را با انیمیشن پاک و سرشار از فرهنگ و هنر ایرانی آشنا سازند.  

هزینه ساخت انیمیشن ایرانی یک سی‌ام دنیاست

در ادامه نشست امیر سحرخیز، رییس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران گفت: در این سه سالی که انجمن صنفی تاسیس شد عمده بحث ما درباره توجه به وجه صنعتی انیمیشن بوده است. در تمام دنیا جریان‌های مالی و اقتصادی بسیار پررنگی در اطراف انیمیشن شکل می‌گیرد که در ایران این نکته مغفول مانده است.

وی با اشاره به این انیمیشن در شرایط کرونا جزو معدود صنایعی بوده که رشد کرده اظهار داشت: این که کشوری مثل ایران انیمیشن دارد نمادی از پیشرفت صنعتی و فرهنگی و تکنولوژیکی است. انیمیشن یک نوع هنر و صنعت لاکچری (پرخرج) است و داشتنش راحت نیست. انیمیشن می تواند یک مقوله استراتژیک باشد. چون در جشنواره‌های کشورهای دیگر پرچم ایران به واسطه انیمیشن به احتزاز درمی آید.

سحرخیز با بیان این که هزینه ساخت انیمیشن در ایران یک سی‌ام دنیاست اظهار داشت: هیچ صنعتی این نسبت را ندارد. در فرانسه و انگلستان شبکه‌ها ملزم هستند انیمیشن داخلی پخش کنند تا صنعت داخل حمایت شود. درصدی از زمان پخش باید در اختیار محصولات داخلی باشد. وی در ایران پلتفرم ها عمده درامدشان از انیمیشن‌های خارجی است. میزان محصولات داخلی به خارجی نسبتش یک به ۹۹ است.

وی ایجاد فضا را برای دیده شدن انیمیشن مهم دانست و افزود: اگر شرایط انتشار درست نباشد، یک انیمیشن تبدیل به برند نمی شود. محصولات جانبی مثل دفتر و اسباب بازی در همه جای دنیا تولید می‌شود ولی در ایران کسی به این موضوع توجه ندارد.

در بازار دفتری با جلد پهلوانان نیست

امیرمحمد دهستانی، معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه نشست با بیان این که کشورهای دیگر متوجه تاثیرگذاری انیمیشن ایران شده‌اند گفت: برخی کشورها مثل آمریکا فیلم‌های انیمیشن ایرانی را در جشنواره انتخاب نمی‌کنند و راهش را می‌بندند. آنها چون می‌دانند پرچم ایران بالا می‌رود، دایره را تنگ می کنند.

دهستانی با بیان این که  برندسازی فقط کار تولید کنندگان انیمیشن نیست توضیح داد: از انیمیشن یخ زده دفتر نقاشی وجود دارد. ولی در بازار دفتری با جلد پهلوانان نیست. این مطالبه از وزارت صنعت وجود دارد که از محصولات جانبی حمایت داشته باشد.

معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: بچه‌ها یک انیمیشن مثل شکرستان و چیا را صدها بار می‌بینند، ولی چون رسانه ندارند و اعلام نمی کنند، اماری وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از حرفه خودمان دفاع کنیم. بیلبورهای سریالی مثل زخم کاری در خیابان هست و دیده می‌شود. وقتی سریال جدیدی ساخته می شود سازمان صداوسیما باید برای شبکه پویا تبلیغ کند تا مردم توجه کنند.

دهستانی با انتقاد از پخش انیمیشن‌های خارجی از صداوسیما گفت: در یکی از روزهای چهارشنبه سوری صداوسیما حدود یک میلیارد دلار انیمیشن خارجی پخش کرد. در این شرایط چطور انیمیشن داخلی ما می‌تواند رقابت کند؟ محصولات خارجی دارند روی همجنسگرایی کار می‌کنند و به عنوان مثال تراجنسیتی شدن سوپرمن صدای خود غربی‌ها را درآورده است. چه لزومی دارد که صداوسیما در این حجم انیمیشن خارجی پخش کند؟

به گزارش ایرنا، مرکز پویانمایی صبا، مرکزی فرهنگی است که با هدف تولید محصولات چند رسانه‌ای و انیمیشن، تحت مدیریت صدا و سیما در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده‌است.

هدف از راه اندازی این مجموعه، تأمین نیازهای فرهنگی و هنری در قالب انیمیشن، ارائه و فروش خدمات برنامه‌ای و محصولات چند رسانه‌ای فرهنگی و… عنوان شده‌است.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی صدا و سیما انجمن صنفی فیلم سازان انیمیشن ایران فرانسه انیمیشن پویا نمایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی صدا و سیما کره جنوبی صدا و سیما فرانسه انیمیشن پویا نمایی رئیس مرکز پویانمایی صبا انیمیشن ایرانی انیمیشن داخلی انیمیشن ایران انیمیشن خارجی ساعت انیمیشن انیمیشن ها انجمن صنفی قسمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟

آفتاب‌‌نیوز :

این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریال‌هایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند. سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.

در این بین ساخت سریال‌های «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آن‌ها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.

«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیت‌های اصلی

سریال «زخم کاری» این روز‌ها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و به‌زودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. به گفته‌ی این کارگردان همه شخصیت‌های اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.

با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر می‌رسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایه‌وار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقاد‌های زیادی به همراه داشت.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.

اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.

انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسور‌ها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفه‌ای در انتشار را موجب شد.

پس از پایان فصل نخست، گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشه‌های جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.

با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش می‌شود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.

«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟

سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روز‌ها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.

حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.

از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی می‌کند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاری‌اش با حسن فتحی را تجربه می‌کند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

«بی‌عاطفه» کمال تبریزی در دست تولید

کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روز‌ها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.

این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیه‌کنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی، چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.

«پوکر» رضا دادویی

سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه‌کنندگی مجید مولایی در دست تولید است.

به گفته‌ی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحله‌ی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شده‌اند.

رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.

آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»

سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زین‌العابدین به‌زودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.

آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیه‌کننده «در انتهای شب» هستند.

ساخت این مینی‌سریال ۹ قسمتی به پایان رسیده، اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.

آیدا پناهنده پیش از این فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی