Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه یک صدوپنجاهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از طرف شورای ستاد بابت برگزاری موفق جایزه پیامبر اعظم توسط معاونت علمی و فناوری تشکر شد، چرا که این جایزه در سطح بین اللملی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این جایزه در حوزه علم و فناوری به یک جایزه ویژه تبدیل شده است و دانشمندان کشور‌های اسلامی را کاملا متوجه پیشرفت‌های علمی کشور و جهان اسلام کرده است.

کبگانیان تصریح کرد: سند ملی تحول امنیت غذایی کشور اعلام وصول شد، چرا که بحث امنیت غذایی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری در این زمینه از سال‌ها پیش تاکید کرده بودند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: باید در بحث امنیت غذایی مبتنی بر چند محور در کشور طراحی‌هایی صورت گیرد که در این سند پیشنهادی این کار انجام شده‌است و اولین محور فراهم بودن غذاست، دومی دسترسی عادلانه به غذاست چرا که تغذیه مناسب در دهک‌های مختلف فاصله زیادی دارد و این موضوع در آینده سلامت کشور اهمیت بالایی خواهد داشت.

کبگانیان گفت: محور‌های بحث مصرف و سلامت و ثبات و پایداری مبنایی بوده اند تا این سند طراحی شود. در حال حاضر سطح سواد کشاورزی کشور پایین است و آسیب‌ها و موانعی در این حوزه داریم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اشتغال فارغ التحصیلان خوب و درس خوانده ما در رشته‌های کشاورزی بسیار پایین است و این موارد جزو آسیب‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. راندمان آبیاری ۴۵ درصد بوده که پایین است. خوشبختانه با تشکیل کمیسیون فناوری اولین بررسی این سند انجام شد و امروز در شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام شد که افراد زیادی در دستگاه‌های ذی ربط در این کمیسیون دعوت بودند و قرار شد که در دستور کار کمیسیون مجددا با پیشنهادات و نکاتی که مطرح شد قرار گیرد تا نهایی سازی در ستاد نقشه جامع علمی کشور انجام شود و همچنین در صحن شورای عالی به عنوان یک سند ملی تصویب و ابلاغ شود، بنابراین این موضوع یک محور مهم است.

کبگانیان تاکید کرد: اعلام وصولی داشتیم از معاونت علمی و فناوری که آئین نامه بهره گیری از خدمات متخصصان خارج از کشور در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که ابلاغ شده بود و کار‌های کارشناسی را در آینده روی آن انجام می‌دهیم، در واقع این کار حمایت از نخبگان است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: دستور اصلی امروز ما وضوح سرانه پزشکی بود، چرا که در سند آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت یک بخش مهم بحث سرانه پزشکی است که در این زمینه نگرانی‌هایی داریم، در واقع تعداد پزشکان کشور به دلایلی رو به افول است و ما با افزایش جمعیت کشور و پیری نگرانی داریم.

کبگانیان گفت: تهدید‌هایی که در این حوزه می‌بینیم بر چند محور است، اولین بحث بحران پیری جمعیت است که در سنین بالا نیاز به خدمات پزشکی بالاتر می‌رود. محور دوم بازنشستگی پزشکان به خصوص فارغ التحصیلان دهه ۶۰ است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک جهشی در جذب دانشجویان پزشکی داشتیم که آن‌ها در شرف بازنشستگی هستند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: موضوعات بعدی مهاجرت برخی پزشکان است که تهدید گردشگری سلامت و عدم رسیدگی می‌تواند باعث لطمه به این موضوع شود. در منطقه و کشور‌های پیشرفته در حوزه پزشک و دندانپزشک جزو ۶ کشور آخر هستیم که برای جمهوری اسلامی ایران جایگاه نامناسبی است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: آمار پزشکان در حال حاضر باید ارزیابی شود، چرا که روی این اعداد اختلاف نظر است و میزان مطلوب پزشک با آماری که وزارت بهداشت در نقشه راه درمان داده ۱۰۰ هزار نفر است که البته اختلاف نظری هم با سازمان نظام پزشکی وجود دارد و نظر آن‌ها حدود ۱۴۷ هزار نفر است و نحوه جبران این کمبود هم باید مد نظر قرار گیرد.

او با بیان اینکه میزان دندانپزشک در کشور با اسناد وزارت بهداشت ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر است، تاکید کرد: مقایسه مطلوب ۱۰۰ هزار نفر پزشک با کشور‌های منطقه باید به ۱۸۰ هزار نفر برسد. اگر هم بخواهیم در ۱۰ سال آینده جزو کشور‌های پیشرفته باشیم که در اهدافمان است باید به ۳۰۰ هزار برسد. بحث بود که حداقل در رشته پزشکی باید در سال ۳ هزار نفر دانشجویان ورودی به دانشکده‌های پزشکی و در رشته‌های دندانپزشکی حداقل ۵۰۰ نفر اضافه شود البته این موضوع هنوز مصوب نیست و تا ۵ سال آینده باید این موضوع اتفاق بیفتد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: اگر به این رقم برسد از بحران و خطر عبور می‌کنیم. البته نظرات و انتقاداتی هم در این جلسه نسبت به اعداد مطرح شد که می‌گفتند باید بیشتر از این رقم باشد، بنابراین هنوز تصویب نشده است کار را شروع کرده ایم انشالله به علت اهمیت موضوع جلسه بعد هم این موضوع اهمیت خواهد داشت تا به یک جمع بندی خوبی برسیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، به مناسبت هفته سلامت، سه مرکز جامع سلامت خانواده در همدان با حضور مسئولین استانی کلنگ زنی و افتتاح شد.

محمد ربیع یگانه، در مراسم کلنگ زنی مرکز سلامت خانواده امام سجاد(ع)، اظهار داشت: مرکز خدمات جامع سلام امام سجاد(ع) در سال ۱۴۰۳ و امروز کلنگ زنی شد که عرصه آن سه هزار و ۵۰۰ متر و اعیان این مرکز یک هزار مترمربع خواهد بود.

سرپرست مرکز بهداشت همدان با اشاره به اینکه این مرکز ۱۹ هزار و ۲۶۱ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد، افزود: این مرکز در چهار طبقه احداث خواهد شد و محل تامین اعتبار آن از سفر ریاست جمهور، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعتبار مورد نیاز ۳۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین در آیین افتتاحیه مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت، بیان کرد: این مرکز از سال ۱۳۹۶ شروع و در اسفند ۱۴۰۲ به متراژ یک هزار ۵۰۰ متر مربع عرصه و ۶۰۰ متر مربع اعیان با جمعیت تحت پوشش ۲۰ هزار نفر به پایان رسید.

ربیع یگانه با اشاره به اینکه برای مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت مبلغ ۱۱ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ۵۰۰ میلیون تومان از اعتیار هزینه شده توسط خیر نیک اندیش زنده یاد نعمت الله سلطانی صحت پرداخت و مابقی از سفر ریاست جمهوری، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

سرپرست مرکز بهداشت همدان همچنین در آیین افتتاحیه مرکز سراج همدان، عنوان کرد: سال شروع ساخت این مرکز در سال ۱۴۰۳ بوده و بیماران دارای اختلال روانپزشکی شهرستان همدان را تحت هدف خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز سراج همدان ۵ الی ۷ نفر پرسنل دارد، اظهار داشت: هزینه ساخت این مرکز دو میلیارد تومان و هزینه تجهیزات ۷۰۰میلیون تومان می باشد که از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی همدان تامین اعتیار شده است.

دیگر خبرها

  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد