Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@17:04:45 GMT

تشابه بیماری سل و کرونا را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۱۷۸

تشابه بیماری سل و کرونا را جدی بگیرید

یک فوق تخصص ریه گفت: پاندمی کرونا باعث شده، توجه به تشخیص و درمان ویروس سل کمتر مورد اهمیت قرار بگیرد.
محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه اظهار کرد: بیماری سل قدمتی ۷۰ هزار ساله دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان اورژانس سلامت قلمداد شد. عامل بیماری، باسیل است و انتشار و سرایت آن عمدتاً از فرد مبتلا به دیگران صورت می‌گیرد و مانند ویروس کرونا از طریق تنفس صورت میگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: بیماری سل با تشخیص به موقع و مصرف صحیح و منظم دارو در مدت ۶ ماه در بیشتر از ۹۵ درصد موارد منجر به بهبودی می‌شود. با این حال اپیدمی خاموش و بی سر و صدای سل همچنان ادامه دارد و سالیانه ۱۰ میلیون نفر گرفتار این بیماری مسری می‌شوند و یک میلیون نفر نیز از این بیماری فوت می‌کنند.

مسجدی گفت: بیماری سل مهلک‌ترین بیماری عفونی در سطح جهان به شمار می‌آید. این بیماری در همه جا و بین همه افراد دیده می‌شود، اما عمده‌ترین مبتلایان به این بیماری شهروندان کشور‌های با درآمد‌های متوسط و پایین هستند.

او بیان کرد: تقریبا بیش از نیمی از موارد سل در کشور‌های چین، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود. باید توجه داشت ۵ تا ۱۵ درصد این افراد دچار بیماری سل فعال می‌شوند و عفونت در سایر مبتلایان به دلیل دفاع سیستم ایمنی بدن مهار می‌شود و تا پایان عمرشان در حالت خاموش باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید

عامل افزایش مرگ و میر بیماری سل چیست؟
علائم مشترک سل و کرونا چیست؟
او اظهار کرد: سیل و کرونا علائم مشابهی دارند که عمدتاً شامل سرفه و تب و تنگی نفس هستند. همچنین در هر دو مورد ریه‌ها عضو اصلی گرفتاری و منشأ اصلی انتشار هستند. در مواردی به دلیل ترس از تشخیص کرونا و شباهت با بیماری سل، مبتلایان از مراجعه به مراکز بهداشتی سر باز می‌زنند و در نتیجه درگیر شدن شبکه آزمایشگاهی موج کرونا اثرات زیانباری بر وضعیت بیماری سل تحمیل می‌کند.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: طی دو سال شیوع کرونا، نزدیک به ۴۰۰ هزار مورد مرگ اضافی به دلیل بیماری سل رخ داده است. ادامه این روند، برنامه‌های کنترل جدی بیماری سل و مهار آن را تا سال ۲۰۳۰ به شدت به مخاطره می‌اندازد. به عبارتی می‌توان گفت هر عواملی که مردم و سیستم‌های بهداشتی و درمانی را مشغول به خود کند عواقب جبران ناپذیر و خطر سازی را بر اپیدمی خاموش بیماری سل خواهد داشت.

مسجدی افزود: شرایط فعلی کرونا باعث افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به سل به دلیل کاهش بیماریابی، تشخیص و درمان این بیماری شده است. بر اساس آمار اداره کل کنترل بیماری سل و جذام وزارت بهداشت و درمان، طی ۵ سال اخیر میزان شناسایی موارد مبتلا به سل نسبت به سال‌های قبل از کرونا ۲۸ درصد کاهش یافته است.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: تاخیر در مراجعه، تشخیص و درمان منجر به افزایش سرایت سل به ویژه در داخل خانواده‌ها و افزایش موارد مرگ و و زیاد شدن مقاومت دارویی میکروب سل می‌شود.

مسجدی تصریح کرد: بنابراین ضمن آگاهی بخشی مردم در مورد کرونا باید علائم بیماری سل نیز گوشزد شود و کادر‌های بهداشت و درمان را نیز نسبت به بیماری سل مستمر آگاهی داد تا زحمات چند دهه‌ای که برای کنترل بیماری سل انجام شده هدر نرود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بیماری های واگیردار بیماری کرونا بیماری های قلبی بیماری ام اس فوق تخصص ریه بیماری سل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش خبرگزاری مهر، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6089491 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت