Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی هاشم السراج»، تحلیلگر سیاسی و نویسنده سودان در تشریح تحولات اخیر این کشور در پی وقوع کودتای نظامی و انحلال دولت و زمینه‌های وقوع این حوادث در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سودان در حال عبور از یک مقطع بسیار حساس است و شکاف عمیقی بین نهاد مدنی حاکم با نهاد نظامی وجود دارد. تکیه‌گاه نهاد مدنی در واقع نیروهای آزادی و تغییر است که خود متشکل از احزاب سیاسی و گروه‌های مسلح و بیش از ۳۰ جریان است که این نیروها در داخل نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  چهار جریان متشکل از حزب کنگره ملی که بخشی از حزب الامه است، حزب «مریم الصادق» و حزب «البعث» و حزب «تجمع الاتحاد المعارض» دولت را تشکیل دادند و در ایالت‌های مختلف زمام امور را به دست گرفتند. در کنار آنها جریان‌های دیگری چون جنبش «عدالت و برابری» نیز فعالیت داشتند. 

هاشم السراج افزود: طبیعتا این دولت، دولت ضعیفی بود که اختلاف داخلی شدید در آن وجود داشت و دستاورد خاصی نیز ارائه نداد. آنها مخالف سند قانون اساسی بودند که بر تشکیل دولت ملی مستقل تکنوکرات تاکید داشت. کار به جایی رسید که خود، شکست و عدم موفقیت دولت را پذیرفتند. دولت یک نوع دولت حزبی متشکل از این احزاب پراکنده بود که نتوانست ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند، بلکه شخصیت‌های دولتی به ارتش اهانت کردند. همه می‌دانیم که ارتش نماد کشور است و با هر درجه از اختلافات کسی حق اهانت به فرماندهان و ژنرال‌ها را ندارد، چنانکه «ابراهیم الشیخ» وزیر صنعت و «محمد الفکی سلیمان» عضو شورای حاکمیتی انتقالی با لحن توهین‌آمیزی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی را خطاب قرار داده و گفتند که ما با البرهان جلسه برگزار نمی‌کنیم.  

وی گفت: در پی این رفتار توهین‌آمیز، البرهان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) و برخی جریان‌ها  از جنبش آزادی و تغییر جدا شده و زمینه را برای اعتصاب مقابل کاخ ریاست فراهم کردند. پس از این اتفاق، البرهان به «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان گفت که دولت را منحل کن اما حمدوک انحلال دولت را به دلیل برخی اعتباراتی که مد نظر داشت، نپذیرفت و در واقع دولت، مردم را به لبه پرتگاه کشاند. نتیجه هم همان شد که مشاهده کردیم.

تحلیلگر سیاسی سودان تصریح کرد: اما با این وجود البرهان حق نداشت که تک‌روی کرده و دستور کودتا صادر کند بلکه باید بر اساس سند قانون اساسی و مشورت با پارلمان رفتار می‌کرد و نباید وضعیت اضطراری را به تنهایی اعلام می کرد بلکه این وضعیت باید با استناد به قانون و از سوی نخست‌وزیر یا پارلمان اعلام می‌شد.

وی افزود: باید بگویم که از یک طرف دولت به خواسته‌های مردم بی‌توجهی کرد و آنها را نادیده گرفت و از یک سو البرهان یکه‌تازی کرد و دولت مدنی را به یک حکومت نظامی تبدیل کرد. 

هاشم السراج گفت: سودان در حال حاضر در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. شاهد درگیری‌ها و خفقان نظامی هستیم. تعدادی از مردم کشته و زخمی شدند. اکنون ۷۰ درصد کشور تعطیل شده،  فضای مه‌آلودی در سراسر سودان ایجاد شده است و مشخص نیست که کشور به کدام سو پیش می‌رود. باید منتظر بمانیم تا ببینیم برهان می‌خواهد چه کند وآیا دولت مستقل ملی تشکیل می‌شود یا خیر. آیا ساختار دولتی برآمده از پارلمان و دیوان عالی تشکیل خواهد شد یا خیر؟ باید منتظر بود و وقایع را پیگیری کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه

آفتاب‌‌نیوز :

دیدار تیم‌های آلومینیوم و فولاد در هفته بیست‌وپنجم از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران امروز از ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه با قضاوت یاسر همرنگ در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک در شرایطی آغاز شد.

شاگردان مجتبی حسینی در آلومینیوم که در بازی گذشته در جام حذفی برابر پرسپولیس در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده و جواز حضور در جمع ۸ تیم برتر را به دست آورده بودند، با انگیزه مضاعفی پا به زمین گذاشتند.

در دقیقه ۱۱ این دیدار ساسان انصاری نخستین گل بازی را برای فولاد به ثمر رساند اما در دقیقه ۶۰ امین کاظمی کار را به تساوی کشاند.

این نتیجه در پایان ۹۰ دقیقه تلاش تیم‌ها دست‌نخورده باقی ماند. با این نتیجه آلومینیوم اراک با ۳۱ امتیاز در رده دهم ایستاد و فولاد این هفته را با ۲۲ امتیاز در رده چهاردهم به پایان برد.

ترکیب آلومینیوم اراک:

محمد خلیفه، احسان قهاری، مهدی لیموچی، امین جهان کهن، مهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی فرد، عارف حاجی عیدی، محمد امین کاظمیان، میلاد بدرقه و محمد مهدی لطفی
سرمربی: مجتبی حسینی

ترکیب فولاد:

کریستوفر کنت، موسی کولیبالی، جفرسون باهیا، شاهین توکلی، مجتبی نجاریان، احسان پهلوان، وحید حیدریه، لوسیانو پریرا، ساسان انصاری، سینا مریدی و محمد علی نژاد
سرمربی: عبدالله ویسی

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تساوی آلومینیوم و فولاد در اراک؛ شاگردان ویسی همچنان در لبه پرتگاه
  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • خیز بلند نساجی برای بقا در لیگ/ فولاد به لبه پرتگاه سقوط کرد
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • تعطیلی دانشگاه لهستانی به جرم فروش مدرک/ مدیران سیاسی و نظامی مشتریان مدرک تقلبی بودند
  • اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود