Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@02:38:35 GMT

۵ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۶۰۱

۵ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۵ آبان هجری شمسی برابر با ۲۷ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۴ آبان؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۱۴۰۶ - رئیس قره قویونلو ها تبریز را گرفت

۲۷ اکتبر سال ۱۴۰۶ میلادی (۷۸۵ خورشیدی) قراه یوسف رئیس ترکمانان قره قوینلو تبریز را تصرف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آن پس ظرف ۱۴ سال سراسر شمال غربی ایران از گرجستان تا ساوه را متصرف شد.

ترکمانان که از بقایای مهاجمان آن سوی فرارود (ماوراءالنهر) به ایران و آسیای غربی بوده اند اینک عمدتا در جنوب غربی ترکیه امروز و مناطقی از عراق زندگی می کنند.

۱۴۹۲ - کشف سرزمین کوبا توسط کریستف کلمب

در ۲۷ اکتبر ۱۴۹۲م، کریستُف کُلُمْب، دریانورد ایتالیایی برای اولین بار سواحل شرقی کوبا را کشف کرد. در آن زمان اقوام سرخ پوست در کوبا سکونت داشتند که تعداد آن‏ها به یک میلیون نفر می‏رسید. کوبا قبل از سرزمین‏های دیگر قاره امریکا تحت سلطه استعمارگران درآمد و پایگاه اصلی تهاجم آن‏ها به نقاط دیگر از این قاره بود.

۱۵۳۳ - پزشک اسپانیایی به گناه کفر آتش زده شد

۲۷ اکتبر سال ۱۵۵۳ سروتوس Michael Servetus پزشک اسپانیایی در ژنو در یک محکمه مذهبی به گناه کفر و الحاد به اعدام محکوم شد و او را آتش زدند. وی هنگام مرگ ۴۲ ساله بود.   

گناه سروتوس علاوه بر انتشار کتابی درباره گردش خون و علل بروز بیماری ها، نوشتن مکتوبی بود درباره پایه و تعریف گناه. وی در این مکتوب اشاره کرده بود که تعریف و برداشت کلیسای کاتولیک از گناه را در انجیل ندیده است. این نوشته خشم رهبران کلیسای کاتولیک را برانگیخت و او را متهم به کفر و الحاد کردند و در وین به زندان افکندند که از زندان فرار کرد و در سر راه خود به اسپانیا وارد ژنو شد که در آنجا به چنگ پروتستانها افتاد و آنان وی را «یونیتارین» خواندند و اتهامات سابق را هم بر آن اضافه کردند و به اعدام محکوم ساختند. صدای اعدام سروتوس در اروپا پیچید که سرانجام به تحمل عقاید و ابراز نظر منجر شد.

۱۹۰۵ - روز استقلال رسمی "نروژ" و پایان اتحاد با سوئد

در سال ۱۸۱۴م، به پاس خدمات سوئد در شکست دادن قوای ناپلئون بُناپارت امپراتور فرانسه، کنگره ویِن که برای بررسی اوضاع اروپا و تقسیم‏بندی جدید این قاره تشکیل شده بود نروژ را بر خلاف رضایت مردم آن، ضمیمه سوئد نمود و در همین سال قانون اساسی آن تدوین شد. از این پس استقلال نروژ عملاً از بین رفت و نروژیان سر به شورش برداشتند. مردم استقلال طلب این کشور که خواهان حکومتی مستقل بودند برای کسب استقلال خود دست به مبارزه زدند. سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه‏ای متشکل از پادشاهی سوئد - نروژ به توافق رسیدند، تا این که در ۲۷ اکتبر ۱۹۰۵م استقلال مسالمت‏آمیز این کشور از سوئد حاصل گشت و حکومت مشروطه سلطنتی برقرار شد. هم‏چنین هفدهم مه و روز قانون اساسی در این کشور، به عنوان روز ملی نروژ انتخاب شده است.

۱۹۱۲ - جنگ اول بالکان و شکست عثمانی و شورش افسران جوان آن

۲۷ اکتبر سال ۱۹۱۲، نیروهای عثمانی در هر سه جبهه ــ صربستان، بلغارستان و یونان ـ دست به عقب نشینی زدند. این جنگ که به جنگ اول بالکان معروف شده است سه ماه بیشتر طول نکشید، و در ماه دسامبر همین سال با عقد یک پیمان ترک مخاصمه پایان گرفت و نقشه منطقه تغییر یافت.

اتحادیه بالکان مرکب از صربستان، مونته نگرو، بلغارستان و یونان که قبلا همگی از مستملکات عثمانی بودند ازسلطان عثمانی خواسته بودند که به سلطه خود بر مقدونیه پایان دهد که دولت عثمانی این درخواست را رد کرده بود و با این عمل، جنگ اول بالکان که در آن روسیه از اتحادیه بالکان حمایت می کرد در اکتبر ۱۹۱۲ آغاز شده بود.

علت شکست ارتش عثمانی، گستردگی جبهه بود که فرماندهی عثمانی مجبور به تقسیم نیروهای خود و اعزام هر دسته به یک جبهه شده بود. دو رویداد دیگر باعث تضعیف روحیه سربازان عثمانی شد یکی اعدام افسرانی که عقب نشینی می کردند به دستور «ناظم پاشا» وزیر ارتش عثمانی، و دیگری اعلام استقلال آلبانی در اثنای این جنگ بود. عثمانی ها به دلیل مسلمان بودن آلبانیایی ها انتظار جدا شدن آلبانی را مخصوصا در آن زمان نداشتند.

در پایان این جنگ که به شکست عثمانی انجامید و متصرفات آن در اروپا به کمترین مقدار رسید، افسران جوان ارتش عثمانی (ترکیه امروز) بر ضد سلطان وقت دست به کودتا زدند و وی و وزیرانش را متهم به بی عرضگی، خود محوری، سوء نیت و فساد کردند و برکنار ساختند و ....

۱۹۱۲ - توقیف روزنامه های تهران که از دولت انتقاد می کردند

پنجم آبان ۱۲۹۱ خورشیدی (۲۷ اکتبر ۱۹۱۲) صمصام السلطنه رئیس الوزراء وقت دستور داد روزنامه هایی را که از او انتقاد کرده بودند و یا نوشته بودند که به جای کم سوادهای نالایق، از تحصیلکرده های فرنگ رفته برای احراز مقامات بالا استفاده شود توقیف و مدیرانشان بازداشت شوند. به این ترتیب بیشتر روزنامه های تهران توقیف شدند.

دانستنی است که رئیس الوزراء بعدی نیز این روش را که مورد حمایت دولت تزاری روسیه هم بود دنبال کرد و حساسیت نسبت به جراید و محدودیت نشر روزنامه در ایران از همان زمان وارد سیاست داخلی این کشور شده و عملا یکی از ردیف های فهرست آن قرار گرفته و به باور برخی از اصحاب نظر مانع اصلی تکامل و پیشرفت ژورنالیسم ایران بوده است و تا این مسئله حل نشود، نمی توان انتظار حل مسائل دیگر را داشت. این اصحاب نظر تهدید به قطع کمک های دولتی به رسانه هارا هم از همان دست می دانند. ازآنجاکه مطبوعات قوه چهارم دمکراسی تعریف شده اند کمک مالی دولت به آنها نقص این تعریف (اصل) بشمار آورده شده است.

۱۹۲۵ - آغاز تظاهرات ضد قاجاریه در ایران

در پی مخالفت دولت وقت (به نخست وزیری ژنرال رضاخان پهلوی) با بازگشت سلطان احمد شاه قاجار از اروپا به وطن، از پنجم آبان سال ۱۳۰۴ (۲۷ اکتبر ۱۹۲۵) تظاهرات ضد قاجاریه - طبق یک برنامه از قبل تنظیم شده - نخست در تهران (میدان توپخانه) و سپس شهرهای دیگر بر پا شد و تظاهرکنندگان خلع قاجاریه را از سلطنت درخواست داشتند. این تظاهرات تا نهم آبان که طرح نمایندگان مبنی بر خلع قاجاریه به تصویب مجلس رسید ادامه داشت.

۱۹۴۴ - پایان نبرد در خلیج لی تی

۲۷ اکتبر سال ۱۹۴۴، در آخرین روز نبرد دریایی خلیج «لی تی Leyte Gulf» در آبهای فیلیپین و در اطراف جزایر لی تی و سامارSamar، یک خلبان ژاپنی دیگر هواپیمای پُر از مواد منفجره خودرا بر یک ناو آمریکایی کوبید و آن را غرق کرد. این دومین حمله هوایی انتحاری (کامیکازی = کامیکازه = کامیکاز Kamikaze) در این منطقه بشمار می رود که سرآغاز این نوع عملیات نوشته شده است. نبرد دریایی خلیج لی تی یکی از دو نبرد دریایی بزرگ تاریخ بوده است. از آنجا که موجودی سوخت کشتی های نظامی ژاپنی در این منطقه به پایان رسیده و بسیاری از آنها متوقف شده بودند، فرماندهی ژاپنی منطقه تصمیم به بکارگیری خلبان انتحاری گرفت و بزودی گروهی از خلبانان داوطلب این کار شدند و کامیکازی آغاز شد. یک ناو نظامی استرالیایی نخستین کشتی بود که هدف کامیکازی قرار گرفت و تلفات داد. این عمل تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه یافت.

«کامیکاز» به معنای باد آسمانی، بادی که خدا آن را مامور کرده باشد شهرت یافته است. هفت قرن پیش از آن چنین بادی کشتی های حامل مغولها را که قصد تصرف ژاپن داشتند غرق کرده بود و به این وسیله ژاپن از هجوم مغولها در امان ماند. ژاپنی ها حمله انتحاری خلبانان خودرا به نام همان باد «کامیکاز» گذاردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116309 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی

(تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی

دیگر خبرها

  • قرارداد یکی از بدترین خریدهای تاریخ میلان در انتهای فصل به پایان می‌رسد
  • سرمربی النصر: تاریخ فینال جام حذفی مهم نیست، ما برای قهرمانی آماده‌ایم
  • کنایه سرمربی تیم رونالدو به الهلالی‌ها
  • (تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی
  • حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است
  • اذعان ژنرال صهیونیست به دستاورد راهبردی حزب‌الله/ حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است
  • برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو