Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:44:58 GMT

سلامت بانوان و نقش مدیریتی آنها در مهار کرونا

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۶۳۷

سلامت بانوان و نقش مدیریتی آنها در مهار کرونا

مهارتها و تلاشهای شغلی زنان در شرایط بحران کرونا هم نشان داد که آنان از بسیاری از توانایی های وجودی شان برای مدیریت بحران در خانواده‌ها و جامعه به نحو احسن استفاده می کنند.  

آنان با روحیه مسوولیت پذیری، پیشگام خودمراقبتی در بحران کرونا شدند و در روزهای شیوع بحران کرونا برای حفظ افکار مثبت، توجه به سلامتی، حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده تلاش کردند که این همه بیانگر روحیه مادرانه بانوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در همین چارچوب همه ساله در آخرین هفته مهرماه برگزار می‌شود. 

امسال با توجه به اینکه جامعه همانند پارسال با همه‌گیری کووید ۱۹ مواجه است، موضوع اصلی هفته ملی سلامت بانوان ایران "مدیریت بحران کرونا توسط زنان در جامعه و خانواده" بود.

آسیب‌پذیری زنان در دوران کرونا

رییس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: زنان در دوران پاندمی کرونا به دلیل شرایط اجتماعی و کاری، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را تجربه می‌کنند بنابر این توجه به این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر محمد احمدیان افزود: پس از وقوع همه گیری کووید ۱۹، در مدت کوتاهی مشخص شد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است. این واقعیت همچنان به قوه خود باقی است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری را به دوش می‌کشند.

وی ادامه داد: بر طبق مستندی از سازمان ملل که در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، پاندمی کووید ۱۹ آسیب‌پذیری زنان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و شکاف بین ۲ جنس در این زمینه ها را عمیقتر کرده است.

رییس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمانی که شوک اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ به جامعه وارد شود، زنان بیش از مردان صدمه می بینند چرا که به طور کلی زنان درآمد و پس انداز کمتری نسبت به مردان دارند و سهم بیشتری از مشاغل ناپایدار مربوط به زنان می‌شود و از حمایت‌های شغلی کمتری برخوردارند.

احمدیان با اشاره به اینکه در خانواده‌های طلاق، زنان بیش از مردان سرپرستی فرزند را به عهده دارند افزود: مجموع این عوامل باعث می‌شود که زنان بیش از مردان از شوک اقتصادی کووید ۱۹ صدمه ببینند و از طرف دیگر بسته شدن مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، باعث افزایش بار کاری زنان در خانه، و کم شدن فرصت اشتغال و درآمدزایی آنها می‌شود.

وی ادامه داد:این مطالعه سازمان ملل نشان داده است که زنان سریعتر از مردان معیشت خود را از دست داده اند و با احتمال کمتری منبعی جایگزین برای درآمد پیدا کرده اند.

رییس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در حال حاضر حدود چهار میلیون زن سرپرست خانوار در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال در کشور وجود دارند و طی۱۰ سال گذشته تعداد خانواده های دارای زن سرپرست خانوار نسبت به مردان ۵۸ درصد افزایش داشته است.

سلامت زنان تضمین سلامت کودکان و استحکام خانواده

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سلامت و بالندگی جامعه در گرو سلامت و بالندگی بانوان است زیرا نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و آنان نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و در نهایت جامعه دارند.

دکتر مسعود زحمتکش افزود: هر نوع برنامه‌ریزی و تلاش برای توانمندسازی زنان ایران زمین، تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم، خانواده هایی مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.

وی با اشاره به این که وظیفه نظام سلامت، حفظ سلامت جامعه به ویژه با اولویت اثربخشی بیشتر است ادامه داد: زنان‌، محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خودمراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: زنان به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده را از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان بر عهده دارند و بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.

زحمتکش افزود: مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و در تمامی ابعاد، دردناک و جبران‌ناپذیر است و ارتقای سلامت بانوان در جامعه و افزایش سطح آگاهی‌های سلامت محور زنان می‌تواند تضمین کننده نسل آینده‌ ای بهتر باشد.

نقش زنان در تکمیل فرایند آموزش‌های رسمی کودکان طی دوران کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای فرهنگ و ارتباطات در خصوص «نقش زنان در مهار کرونا» گفت: پس از شیوع کرونا، در بحث آموزش، شاهد شکل‌گیری آموزش‌ها در فضای مجازی هستیم که در این شرایط، زنان بیش از گذشته درگیر مقوله آموزش شدند و بیشترین نقش را در تکمیل فرآیند آموزش‌های رسمی ایفا کردند به‌طوری که می‌توان گفت نظام آموزش‌ و پرورش بدون حضور مادران در خانواده نمی‌توانست نقش آموزشی خود را پیش ببرد.

عبدالکریم خیامی افزود: نقش مهم دیگر زنان، این است که کشورهایی که در مقابله با کرونا، موفقیت‌هایی داشته‌اند مدیران مسوول آنها زنان بوده اند لذا در این کشورها زنان زاویه جدیدی از نقش خود را در مهار کرونا به جهانیان معرفی کردند.

وی ادامه داد: اعتمادآفرینی در حوزه ارتباطات سلامت در بحران کرونا و نقش اقتصادی زنان در ایام کرونا به لحاظ مدیریت مصرف در خانه و تغییر سبک زندگی، از جمله موارد دیگر بود که در این دوران زنان آن را برعهده داشتند.

 زنان، تعادل زیستی خانواده ها را در دوران کرونا تامین کردند

یک کارشناس فرهنگ و ارتباطات هم گفت:در دوران کرونا بقای نوع انسان به خطر افتاده است و نیازهایش کمتر پاسخ می گیرد که در این میان، نقش زن در تداوم پاسخگویی به نیازها اهمیت پیدا می‌کند.

دکتر سروناز تربتی افزود: نیازهای انسانی شامل نیاز به بقا، نیاز به تعلق، قدرت، آزادی و تفریح هستند که از میان اینها، نیاز به بقا جزء مهم‌ترین نیازهای انسان قلمداد می‌شود که حصول امنیت جسمانی و روانی، در گرو تأمین همین نیاز است چرا که میان نیازها، یک ارتباط و برهم‌کنش وجود دارد.

وی در خصوص اهمیت نقش و جایگاه زن در زمان به خطر افتادن نیازهای انسانی گفت: برای تامین امنیت روحی و روانی، نیازهای انسانی باید در حد تعادل قرار بگیرند اما بیماری کرونا تعادل زیستی ما را دچار اختلال کرده و امنیت روحی و جسمانی ما را پایین آورده است.

این کارشناس فرهنگ و ارتباطات گفت: تنها چیزی که علی‌رغم این شیب نزولی، روند معکوسی داشته، احساس تعلق است که در این شرایط بالا رفته است و تعلق توانست دراین شرایط شیوع کرونا، به میدان بیاید و به نیازهایی که در معرض خطر قرار گرفته کمک کند.

تربتی افزود: در اینجا منظور از تعلق، احساس وابستگی نیست چراکه اگر قرار باشد تعلق مادر به خانواده، به معنای وابستگی باشد نمی‌تواند در راستای تأمین نیازهای روانی عمل کند و منظور از تعلق، پرستاری، تیمارداری، مراقبت‌کردن، سرگرم‌کردن، ارتباط برقرار کردن و تعامل است نه وابستگی و اینجاست که نقش زن و مادر در ایجاد تعادل در تامین نیازهای زیستی و حفظ بقا در دوران شیوع کرونا مطرح می‌شود چرا که زن به دلیل غریزه مادر بودن و سعی در برآوردن نیازهای فرزندان خود، حس تعلق خود را به نمایش می‌گذارد.

وی اضافه کرد: اگر ما تعلق را با ایجاد تفاهم، همدلی، انس، قصه‌گویی و آرامش مرتبط بدانیم، این تعلق می‌تواند در تامین نیازهای ما و نیز ایجاد یک امنیت روحی و روانی به ما کمک کند. بنابراین این تعلق، یک تعلق مادرانه است که خطرهایی که برای نیازهای ما ایجاد می‌شود را رفع و امنیت روانی ما را بالا می‌برد.

زنان، عنصر اساسی تربیت در رابطه بین نسلی هستند

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت:مسلم است که در بحث کرونا نقش بانوان بسیار مهم است چون در حوزه انتقال نکات بهداشتی مادر محوریت بسیاری در خانه دارد و در جامعه نیز نقش زنان در حوزه‌های مختلف حایز اهمیت است البته نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی نسبت‌ به زنان و نگرش‌های مردسالارانه می‌تواند بر سلامت زنان تاثیر منفی بگذارد.

دکتر غلامرضا حسنی درمیان افزود: در کشورهایی که سلامت، عمومیت بیشتری دارد زنان سالم نسل‌های سالم‌تر را می‌توانند برای جامعه مهیا کنند و در حوزه تربیتی نقش‌آفرینی بیشتری و در حوزه اجتماعی تاثیرگذاری مناسب تری داشته باشند.

وی ادامه داد: اصولاً شناخت اهمیت سلامت زنان در جهان امروز یکی از مهم‌ترین امور است که هفته جاری هم با همین نام خوانده شده است بنابر این می‌بایست از طریق الگوهای رفتاری مناسب و امتیازات اجتماعی و اقتصادی متناسب، در رشد و بالندگی زنان و دخترانمان تلاش کنیم چرا که این تلاش نتیجه‌ خود را زمانی‌که بانوان و دختران به نقش‌آفرینی به‌عنوان یک مادر یا در یک موقعیت اجتماعی می‌پردازند آشکار می سازد.

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زنان، عنصر اساسی تربیت در رابطه بین نسلی هستند که سلامت جسمانی و تعادل روحی و روانی آنها بر نسلهای آینده تاثیر می گذارد و در نسل‌های بعد هم تداوم پیدا می‌کند در حالی که نقش مردان بیشتر جنبه اقتصادی و تامین نیازهای خانواده را دارد که البته این بدان معنا نیست که مردان هیچ نقش تربیتی نداشته باشند بلکه زن نسبت به مرد جایگاه ویژه ای دارد.

حسنی افزود: نبود زنان یعنی نبود جامعه چرا که از نظر تجدید نسل هم زنان هستند که حامل فرزند هستند و خداوند این گوهره انسانی را از دوران بارداری به زن سپرده‌ است چرا که زن از جایگاه تربیتی و از وجودی آرام‌تر و ایثارگرانه تر برخوردار کرده است. 

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا مشهد سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا مشهد کرونا ویروس کرونا مشهد سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد زنان بیش از مردان سلامت بانوان دوران کرونا بحران کرونا خانواده ها سلامت زنان کووید ۱۹ مشهد گفت نقش زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟

بدون شک در عصر ما که افراد غرب زده، بی‌حجابی را جزئی از آزادی زنان می‌دانند، سخن گفتن از حجاب برای این دسته افراد، ناخوشایند و گاهی افسانه‌ای است متعلق به زمان‌های گذشته.

این گروه از افراد که توسط بیگانگان و دشمنان داخلی وخارجی حمایت می‌شوند، مدام دررسانه‌های مجازی در اذهان عمومی چنان وانمود می‌کنند که حجاب، حکم قرآن نیست ودرهیچ جای این کتاب، الزام و اجباری به رعایت حجاب نشده است، اما فلسفه حجاب از کجا آمده و چرا حاکم جامعه اسلامی، حجاب را لازم‌الاجرا و واجب اطاعت می‌داند وحتی در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، نظر قاطع ایشان مبنی بر شرعی و قانونی بودن حجاب است و باید توسط همه افراد، چه کسانی که به شرع معتقدند و چه آنهایی که اعتقادی ندارند، رعایت شود و قابل صرف نظر کردن نیست؟ شیخ مهدی عسکرآبادی، کارشناس معارف و استاد حوزه علمیه و خادم تشکل‌های مردمی قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر امام خامنه‌ای  به تمام ابهامات ما پاسخ می‌دهد و می‌گوید: تمام احکامی که ما در جامعه اسلامی به آن عمل می‌کنیم بر مبنای قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) است. قرآن، این احکام را تدبیر و ابلاغ کرده وحاکم جامعه اسلامی در هرعصر و زمانی فقط موظف به حفظ و اجرای آن است و هیچ حکمی، مصلحتی عمل نمی‌شود. اسلام، حکم قطعی برای رعایت حجاب درمحیط اجتماعی صادرکرده و این موارد را باید حاکم جامعه اسلامی الزام و اجرا کند.

حاکم شرع جامعه اسلامی ما نیز در تلاش است که بتواند احکام را به‌خوبی اجرا کند و مسئولیت ضمانت اجرایی حجاب که یکی از مسلمات دین مبین اسلام بوده و در مرحله اول برای حفظ حریم زنان و در مرحله دوم برای حفظ جامعه‌ای اجتماعی اعم از زن و مرد است با حکومت اسلامی گذاشته شده است. 
 
آیات حجاب کدامند؟ 
وی به آیات متعددی که در قرآن کریم به حجاب و مصادیق این پوشش اشاره کرده، می‌گوید: قرآن کریم در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب به‌صراحت، جلباب (روسری بلند و چادر) را مطرح می‌کند و در آیات۳۰و۳۱سوره مبارکه نور به بحث رعایت نگاه، حجاب و مصادیق پوشش در برابر محارم و نامحرمان اشاره می‌کند. سوره احزاب یکی از پربارترین سوره‌های قرآن است که در آیه ۵۹ در مورد حجاب سخن می‌گوید و همه زنان باایمان را به رعایت این دستور اسلامی توصیه می‌کند. در این آیه آمده است: «ای پیامبر، به همسران، دخترانت و زنان مومنین بگو: جلباب‌ها را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این است که شناخته شوند و مورد آزار قرارنگیرند.» این آیه به برخی زنان باپوشش نامناسب هم که در عین داشتن حجاب، آن چنان بی‌پروا هستند که قسمت‌هایی از بدن‌شان نمایان و همین سبب جلب توجه افراد بیمار و نگاه‌های آلوده می‌شود نیز اشاره دارد.

سوره مبارکه نور، سوره دیگری است که به پاکدامنی، عفت و مبارزه بانگاه‌های آلوده اشاره دارد. درآیاتی ازاین سوره، مسأله نهی از چشم‌چرانی مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش کشیده، چراکه تا چشم چرانی و بی‌حجابی ریشه کن نشود، آلودگی‌ها برطرف نخواهد شد. در آیه ۳۱نور آمده است: به زنان با ایمان بگو، چشمان خود را فروگیرند و دامان خود را حفظ کنند. آنها نباید زینت خود را آشکارسازند، جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است و روسری‌های خود را برسینه خود افکنند تا گردن و سینه آنها پوشانده شود و در ادامه این آیه به مصادیق پوشش دربرابر محارم و نامحرمان به تفکیک اشاره می‌کند و در آخر بیان می‌کند زنان هنگام راه رفتن پا‌های خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان به گوش مردان بیگانه نرسد و سرانجام با دعوت عمومی همه مومنان به توبه و بازگشت به سوی خدا این آیه را پایان داده است؛ بنابراین با مروری در آیات قرآنی، متوجه لزوم رعایت حجاب می‌شویم و تمام احکامی که تاکنون در مورد حجاب به آن عمل شده بر مبنای قرآن کریم و سخن خداوند بوده است. 
 
انتظار جامعه‌ای رها شده از زنان بدحجاب 
دربرگزیده تفسیر نمونه آیت ا... مکارم شیرازی آمده است بدحجابی طبعا پیامد‌هایی همچون آرایش، عشوه‌گری وامثال آن رابه همراه داردکه مردان به‌خصوص جوانان رادرحالتی قرارمی‌دهدکه سبب ایجادالتهابات جنسی وهیجانات بیمارگونه عصبی وگاهی سرچشمه بیماری‌های درونی می‌شود. غریزه جنسی نیرومندترین وریشه‌دارترین غریزه آدمی است که درطول تاریخ سرچشمه حوادث زیادی بوده است. جامعه‌ای که زن را با اندام برهنه و بی‌حجاب بخواهد، طبیعی است که روز به‌روز تقاضای آرایش بیشتر و خودنمایی افزون‌تر از اودارند وهنگامی که زن ازطریق جاذبه جنسی اش وسیله تبلیغ کالاها، دکور اتاق‌های انتظار، مسبب افزایش دنبال‌کنندگان صفحات مجازی و عاملی برای جلب توجه جهانگردان، سیاحان ومبلغان رسانه‌ای قرارگیرد درچنین جامعه‌ای شخصیت زن تا سرحد یک عروسک یا یک کالای بی‌ارزش سقوط می‌کند و ارزش‌های والای او به کلی به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها افتخار او جوانی، زیبایی و خودنمایی اش است و تبدیل به وسیله‌ای می‌شود برای اشباع هوس‌های سرکش یک گروه آلوده فریبکار و انسان نما‌های دیو صفت. 

چالش حجاب و نقشه شوم دشمن 
به گفته عسکر آبادی، حجاب یک مسأله کاملا دینی است و دین اسلام برای سعادت بانوان، آن را واجب کرده که دشمنان با به چالش کشیدن حجاب بانوان کشور ما و همسویی آن با بهانه‌های اقتصادی و سیاسی، پاکی و قداست زن مسلمان را نشانه گرفته‌اند و از هیچ تلاشی هم فروگذار نیستند. به فرمایش مقام معظم رهبری، حجاب درکشور ما به یک چالش تبدیل شده و دشمنان در حال تحمیل بی‌حجابی هستند که دخالت ومسأله‌سازی بیگانگان دراین خصوص آشکار وواضح است. دشمن ازبیرون وداخل درحال هنجارشکنی و تلاش برای برداشتن حجاب بانوان ماست که دراین خصوص زنان وبانوان عاقل وفهیم ما باید آگاه باشند و مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه به نحو مطلوبی مسئولیت خود رااجرا کنند.

به گفته رهبری، مهم‌ترین هدف دشمن ازتحمیل بی‌حجابی و بدپوشی، تغییر تدریجی کشور به وضعیت فضاحت‌بار دوران طاغوت است. عسکرآبادی می‌گوید: وظیفه اصلی مسئولان این است که همگام بافرهنگ آفرینی وترویج رسانه‌ای وفرهنگی، رعایت حجاب وعفاف راازطریق اداره‌ها الزامی وبابی‌حیایی و بی‌بندوباری، طبق قانون حکومت اسلامی برخورد کنند. علاوه براین، بانوان محجبه ما ضمن رعایت پوشش اسلامی، دیگران را نیز به این پوشش تشویق کنند و درجا‌هایی که می‌بینند جامعه اسلامی مورد توهین واقع می‌شود، وظیفه دارند با برخوردی محبت‌آمیز در قالب نهی از منکر انجام وظیفه کنند. آن دسته ازبانوانی هم که متأسفانه گرفتار نقشه شوم دشمنان شده‌اند و در حال ترویج بی‌حجابی در کشور هستند، بدانند و آگاه باشند اولین گروهی که موردتعرض افرادهوس بازقرارگرفته ودچار آسیب ومشکل می‌شوند خود همین افراد هستند. به امید روزی که تمام بانوان ارزشمند کشورمان بدانند که آزادی یک زن مسلمان در پناه رعایت حجاب و عفاف اسلامی محقق می‌شود.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟