Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» گفت: من معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل ادغام شده با تنوعی که در آثار دارد موجب زیبایی برگزاری این جشنواره می‌شود و همین تنوع و تفاوت‌ها است که می‌تواند موجب گسترش دید فرهنگی و هنری هم مخاطبان و هم اهالی سینمای ایران و بخش بین‌المللی شود.

مسعود اطیابی در گفت‌وگو با میزان پیرامون ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گفت: من به شخصه علاقه زیادی به حضور در جشنواره فیلم فجر داشته و دارم، اما طی سال‌های اخیر فرم برگزاری جشنواره فیلم فجر نه به صنعت سینما کمک کرد نه به ذائقه و سلیقه مخاطب و نه همچنین به بحث فرهنگ؛ چراکه جشنواره فیلم فجر تنها زمانی می‌تواند موفق عمل کند که به شکل ادغام شده برگزار شود تا از این طریق هم فیلم‌سازان داخلی و هم فیلم‌سازان خارجی در یک محفل آثار یکدیگر را تماشا کنند یک تبادل فرهنگی صورت بگیرد و جایگاه اصلی و ماهیت اصلی جشنواره فیلم فجر اینگونه به اثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا ابراز کرد: ما در سینمای ایران آثاری داریم که لازم است هم در بخش بین‌الملل و هم در بخش آثار ملی دیده شوند تا از این طریق ارزش‌های فرهنگی کشورمان را به دنیا مخابره شود اما پیش از این به شکل برنامه‌‍ریزی شده تنها آثاری که به شکل سلیقه‌‌ای انتخاب می‌شدند برای بخش جهانی به اکران در می‌آمدند و این اصلا اتفاق خوبی نبود؛ من معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل ادغام شده با تنوعی که در آثار دارد موجب زیبایی برگزاری این جشنواره می‌شود و همین تنوع و تفاوت‌ها است که می‌تواند موجب گسترش دید فرهنگی و هنری هم مخاطبان و هم اهالی سینمای ایران و بخش بین‌المللی شود.

اطیابی پیرامون برگزاری جشنواره فیلم فجر و اهمیت آن در ایام دهه فجر تأکید کرد: اینکه ما بخش بین‌الملل و مهمانان بین‌المللی خود در ایام جشن ده فجر انقلاب اسلامی در محفل بزرگ سینمایی کشور در کنار خود داشته باشیم بسیار تأثیرگذارتر و زیباتر است تا اینکه با نام فجر جشنواره‌ای را در تاریخ دیگری برگزار کنیم و اینکه این جشنواره را از فضای اصلی خود خارج کنیم، متأسفانه طی چند سال اخیر این اتفاق افتاد و کاملا نادرست بود چرا که اینگونه به نظر می‌رسد که حرف اصلی جشنواره یک چیز است و حرف انقلاب اسلامی چیز دیگری است که این رویکرد اصلاً درست نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» در همین راستا تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر نام و هویت اصلی خود را از انقلاب اسلامی ایران می‌گیرد و همانطور که از نام او مشخص است جشنواره‌ای برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی است و من فکر می‌کنم ادغام شدن جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی بود که دوباره توسط رئیس جدید سازمان سینمایی رقم خورد، پیش از این هم محمد خزاعی خود نیز مخالف چنین رویکردی در فرمت برگزاری جشنواره فیلم فجر بود همچنین من معتقدم که ادغام بخش جهانی و ملی جشنواره نیاز سینمای ایران است.

کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» پیرامون حذف آثار سطحی از چرخه اکران سینما اظهار کرد: وقتی مردم در دوران کرونا حاضر هستند فیلم خوب را انتخاب کنند و برای آن بلیت بخرند و به سینما بروند به این معنی است که در چنین شرایطی بهتر است فیلم‌هایی که کیفیت خوبی ندارند و مردم به خاطر آن‌ها حاضر نیستند بلیتی خریداری کنند ساخته نشود و از چرخه صنعت سینما شوند.

اطیابی در همین راستا بیان کرد: چرا باید برای فیلم‌هایی که مخاطب ندارند برق و دیگر امکانات یک سالن به هدر برود. اتفاق بد این روز‌های صنعت سینمای ما همین موضوع است چرا که وقتی یک فیلم مخاطب نداشته باشد و به آن سالن برای اکران اختصاص داده شود حتی پول برق سالن آن سینما درنمی‌آید که بخواهد در آینده فیلمی برای مخاطبان بعدی اکران شود، بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است دیگر خیلی از فیلم‌ها وارد سینمای ایران نشوند. 

کارکردان فیلم سینمایی «انفرادی» با اشاره به اهمیت جلوگیری از ارائه بودجه به آثار سطحی افزود: شاید در این مورد این نکته وارد باشد که چرا به چنین فیلم‌هایی بودجه تعلق می‌گیرد، اما به طور منطقی به فیلم‌های بی‌کیفیت از این پس بهتر است اصلاً بودجه تعلق نگیرد چرا که این قبیل فیلم‌ها نه تنها مخاطبی ندارد بلکه آن عده کمی که به سینما می‌روند و این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند با تأثیر منفی که از آن فیلم دریافت کرده‌اند از سالن خارج می‌شوند و این اتفاق تأثیر منفی بر نگاه مردم نسبت به سینما دارد و می‌توان گفت برخی از این فیلم‌ها بسیار بری مردم بدآموزی دارند.

این کارگردان سینما با اشاره به بحث نقد‌ در مورد برخی از فیلم‌ها که مدتی است باب شده اظهار داشت: بعضاً نقد‌هایی را در مورد برخی فیلم‌های در حال اکران می‌بینیم که نمی‌توان به آن‌ها نقد گفت و چراکه بیشتر این نقدها جنبه تبلیغاتی دارد و نقد مؤثر به آنها نمی‌توان گفت، وقتی فیلمی اصلا مخاطب ندارند چطور توسط برخی منتقدنماها به نقد آنها پرداخته می‌شود و با نفوذ سازنده فیلم در رسانه‌ها برای این آثار تبلیغ در جهت تبلیغ این آثار می‌شود، چنین رویکردی و اصولا حضور چنین فیلم‌هایی در چرخه اکران موجب بدآموزی و تأثیر مخرب بر روی مخاطب می‌شود.

اطیابی اظهار داشت: من فکر می‌کنم این حرکتی که چند وقتی است در سینمای ایران نسبت به فیلم‌هایی که بدآموزی دارند صورت گرفته یک حرکت ضد انقلابی است،چرکه برخی می‌خواهند با ورود فیلم‌های مبتذل به چرخه اکران موجوب تخریب چهره انقلاب اسلامی شوند، بسیاری از این افراد که فیلم‌های مخرب تولید می‌کنند با نفوذ در نشریات متعدد سعی بر تبلیغ و مثبت جلوه دادن آثار خود می‌کنند و مخاطب را به سینما می‌کشانند در حالی که این آثار از نظر کارشناسی مخرب و ضد ارزش هستند.

وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت بیشتر نقد‌هایی که این روز‌ها در قبال برخی فیلم‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود نقد غیر واقعی است. ما شاهد این هستیم که افرادی خود را از نظر ظاهری موجه و انقلابی نشان می‌دهند، اما در  در عمل به ساخت آثار مخرب می‌پردازند من به شخصه از شکل چنین روندی در سینمای ایران احساس خطر می‌کنم البته که مردم ما هوشیار هستند و فیلم خوب را از فیلم مخرب تشخیص می‌دهند، اما ما باید هوشیار باشیم و در انتخاب و اکران فیلم‌ها از این پس دقت بیشتری کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما جشنواره فیلم فجر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی سینمای ایران فیلم سینمایی فیلم هایی فیلم ها بخش بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • ابقای «محمد خزاعی» در سازمان‌ سینمایی
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رئیس سازمان سینمایی تغییر می‌کند؟
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • آنچلوتی: ماندن ژاوی در بارسلونا تصمیم درستی است؛ توپ طلا باید به وینیسیوس و بلینگام برسد