Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:13:59 GMT

کاخ مروارید رو به نابودی است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۸۹۷

کاخ مروارید رو به نابودی است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رحیمی صبح چهارشنبه در حاشیه بازدید از کاخ مروارید (شمس) با انتقاد از عدم توجه به بنای این میراث تاریخی و فرهنگی شهر، سفر و بازدید از آثار گذشتگان برای عبرت گرفتن از تاریخ را جزو تذکرات اکید قرآن ذکر کرد.

وی بیان کرد: حفظ نشانه‌های تاریخ و شابلون‌های زمان، مایه عبرت و افزایش آگاهی و دانش و نگهداری آثاری مانند کاخ‌ها، پل‌ها، ابنیه، مقابر، معابد، خشت‌ها، کوزه‌ها، سکه‌ها، لباس‌ها، اسلحه‌ها، اشکال و خطوط را گویای فرهنگ آن دوره و دریچه‌ای برای ورود به تاریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس شورای شهر کرج با بیان اینکه در بازدید از این میراث تاریخی شهر، غصه‌ای بر غصه‌هایمان افزوده شد، تصریح کرد: اگرچه مدیریت شهری در گذشته و امروز نسبت به حفظ و توسعه فضای سبز کاخ اقدامات ارزشمندی و را انجام داده است اما بنای آن رو به نابودی و فرو ریختن است.

کم‌کاری میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی کرج

وی رسیدگی به ابنیه تاریخی را جزو وظایف اداره میراث فرهنگی برشمرد و بیان کرد: ظاهراً بنا و ساختمان این اثر بی‌صاحب و بی‌سر و سامان است و به نظر می‌رسد عاقبتی چون پل دختر در ورودی کرج و حمام حیدرآباد انتظار آن را می‌کشد.

رحیمی از دو مرحله فرو ریختن بخش‌هایی از پل دختر در سال جاری به عنوان یک ضایعه تاریخی و فرهنگی یاد کرد و افزود: سابقه این اثر به روایتی به دوره صفویه و به روایتی متقن‌تر به دوره ساسانیان می‌رسد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با اشاره به اقدامات مثبت مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز در دوره همکاری در معاونت فرهنگی شهرداری، پلمب این اثر را ظلم به تاریخ و فرهنگ شهر و کشور ارزیابی و در عین حال تصریح کرد: البته این حال فعلی این اثر ملی به بی‌مهری دولت‌های قبل و مدیران استانی سابق و جدید باز می‌گردد.

وی از آمادگی مدیریت شهری برای بازسازی و نگهداری از این اثر تاریخی خبر داد و از مسئولان امر خواست موضوع را با جدیت مورد رسیدگی و توجه قرار دهند.

کد خبر 5336944

منبع: مهر

کلیدواژه: کاخ مروارید علیرضا رحیمی شورای شهر کرج ویروس کرونا هفته وحدت بوشهر اردبیل آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه واکسن کرونا گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران بنزین جایگاه سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی درجلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: 20  اثر تاریخی در استان تعیین حریم شده که با این آثار ،تعداد آثار تاریخی ثبت ملی شده استان به یکهزار و ۸۰۹ اثر رسیده است.

داوود فرازی افزود: همچنین ۳۴  اثر تاریخی شناسایی شده که پرونده‌های آنها برای مطالعه و بررسی جهت ثبت ملی شدن به تهران ارسال شده است.

فرازی در ادامه اظهارکرد: برای توسعه موزه‌های استان اقداماتی صورت گرفته و یا دردستور کار قرارگرفته است که از آن جمله می‌توان به موزه‌های میاندوآب، بوکان و موزه صلح سردشت اشاره کرد.

معاون امور مجلس و حقوقی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه گفت: همجواری با چند کشور خارجی فرصت و ظرفیت مناسبی برای آذربایجان‌غربی است و این استان با برخورداری از این ظرفیت می‌تواند به مقصد سفرگردشگران تبدیل شود.

جواد واحدی، با تأکید بر لزوم اهتمام و جدیت مسئولان حوزه گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: آذربایجان‌غربی برنامه هایی را که تدوین شده بود به درستی انجام داده است.

واحدی، با بیان اینکه امروز می‌توانیم درآمد گردشگری را به رخ نفت بکشیم،تصریح کرد: درگذشته شناسنامه نداشتیم و در حد سازمان دیده می شدیم اما امروز وظایفی از دولت گرفتیم که انقلاب بزرگی در شرح وظایف به شمار می‌رود.

معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در بحث معرفی و شناساندن ایران به دنیا با جدیت عمل کرده است.

پس از این جلسه با حضور معاون امور مجلس و حقوقی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان استانی یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.

این هتل که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای پنج نفر احداث شده است، دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی