Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:33:16 GMT

اعضای کنگره خواستار عدم فروش «اف-۱۶» به ترکیه شدند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۹۲۴

اعضای کنگره خواستار عدم فروش «اف-۱۶» به ترکیه شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نمایندگان کنگره آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خواستند تا از فروش جنگنده «اف-۱۶» (F-۱۶) به ترکیه خودداری کند.

یازده نفر از نمایندگان مجلس آمریکا در نامه ای به جو بایدن و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور درباره گزارش های اخیر مبنی بر اینکه ترکیه احتمال دارد تعداد ۴۰ فروند جنگنده جدید «اف-۱۶ اس» (F-۱۶s) و ۸۰ عدد کیت مدرن سازی مدل های قبلی این جنگنده را خریداری کند، ابراز نگرانی شدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها همچنین اعلام کردند که مطمئن هستند که کنگره جلوی این قبیل صادرات را خواهد گرفت.

در نامه مذکور آمده است: پس از اعلام اردوغان در ماه سپتامبر مبنی بر اینکه ترکیه دور جدیدی از سامانه های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری خواهد کرد، ما نمی توانیم امنیت ملی خود را با ارسال هواپیماهای ساخت آمریکا به یک متحد پیمانی که همچنان مانند یک دشمن رفتار می کند، به خطر بیدازیم.

کاخ سفید در این زمینه اظهار نظر نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در همین رابطه گفت که این وزارتخانه در مورد مکاتبات با کنگره اظهار نظر نمی کند.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا در حالی رسانه ای شده است که پیشتر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود که این کشور روند خرید جنگنده های اف-۱۶ را از آمریکا آغاز کرده است.

پیشتر نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تاکید کرده بود که آنکارا به زودی هزینه ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده‌های «اف -۳۵» از آمریکا پرداخت کرده بود را پس خواهد گرفت.

این در حالی است که پیشتر ترکیه گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی آمریکا، می‌تواند جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و «سوخو-۵۷» از روسیه خریداری کند.

اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ که نهایتا منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، گفت که واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از ایالات متحده استفاده کند، مطلبی که بعدا توسط آمریکا رد شد.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود آمریکا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

کد خبر 5336922 محمدرضا الكائی

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه آنکارا رجب طیب اردوغان خلوصی آکار مولود چاووش اوغلو جنگنده اف 16 جنگنده اف 35 کنگره آمریکا مجلس نمایندگان آمریکا آنتونی بلینکن جو بایدن وزارت خارجه آمریکا ایالات متحده امریکا عراق روسیه افغانستان رژیم صهیونیستی فلسطین سوریه ترکیه انتخابات عراق طالبان لبنان ولادیمیر پوتین ایران سودان جنگنده های اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه

وزیر کشور ترکیه امروز (دوشنبه) از دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروهای امنیتی کشورش چند فرد مظنون به همکاری با داعش را در شهر استانبول بازداشت کرده‌اند.

وی اعلام کرد که این باند وابسته به داعش در حال آماده سازی خود برای انجام یک حمله تروریستی در ترکیه بودند.

پلیس ترکیه ۱۲ فروردین نیز در یک عملیات گسترده در ۲۱ استان، ۵۱ نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرده بود.

وزیر کشور ترکیه بار دیگر بر مبارزه قاطعانه کشورش با معضل تروریسم تاکید کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه به طور مداوم پیگرد و بازداشت عناصر و هواداران گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور را در دستور کار دارند. این گروه تروریستی بارها مسوولیت عملیات تروریستی مختلفی را در ترکیه به عهده گرفته است.

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد