Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه «هفت کوچه » رادیو فرهنگ که به موضوع فرهنگ عامه اختصاص دارد امروز چهارشنبه ۵ آبان ماه به "گرامیداشت حکیم عمر خیام اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ در این برنامه به نگرش خیام به زندگی و نقش و جایگاه  اشعار و اندیشه های وی در تفکر و فرهنگ‌ مردم و همچنین نگاه فلسفی وی و ردپای ان در اشعاری که آینه تفکر و دوران زیست وی است پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر خیام در سدهٔ پنجم هجری قمری در نیشابور زاده شد. فقه را در میان‌سالی در محضر امام موفق نیشابوری آموخت؛ حدیث، تفسیر، فلسفه، حکمت و ستاره‌شناسی را فرا گرفت. برخی نوشته‌اند که او فلسفه را مستقیماً از زبان یونانی فرا گرفته بود.

وی همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق»بوده‌است، ولی آوازهٔ وی مدیون نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. با وجود آنکه رباعیات خیام به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان شده، آوازهٔ وی در غرب بیشتر مدیون ترجمهٔ ادوارد فیتزجرالد از رباعیات او به زبان انگلیسی است.گاه شمار جلالی نیز از یادگارهای خیام است.

علاقه مندان می توانند هفت کوچه را هرروز ساعت ۹:۰۰ به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد از گروه جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فلسفه جامعه جامعه فلسفه برنا هفت کوچه هفت کوچه حکیم عمرخیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود؛ با وقفه‌ای کوتاه از فردا شب جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقدسینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقدسینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود.

همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • «هفت» از فردا به آنتن بازمی‌گردد
  • بازگشت برنامه «هفت» به آنتن تلویزیون
  • «هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد
  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود
  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه
  • بهروز افخمی با «هفت» دوباره به آنتن تلویزیون می‌آید
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود