Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم تقی‌زاده خامسی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اگر مصرف به همین روال فعلی ادامه یابد هر سال حدود پنج میلیارد مترمکعب از آب تجدیدشونده کشور کاسته خواهد شد و این بدان معناست که سرمایه آب کشور  در ۱۰ سال آینده به نصف خواهد رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: بنابراین راهی به‌جز استفاده بهینه از آب در همه بخش‌ها و استفاده از پساب وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر نیرو ادامه‌داد: باید بسترهای جمع آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تا پساب حاصل در اختیار بخش صنعت قرار گرفته و جایگزین آب شیرین در این بخش شود.

تقی‌زاده خامسی گفت: اکنون حدود هشت میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به حدود ۶ میلیارد مترمکعب پساب دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی آب که شب گذشته در حضور رییس جمهوری برگزار شد، بیان‌داشت: ابتدی جلسه سازمان هواشناسی گزارشی درباره پیش‌بینی وضعیت دما و بارندگی پاییز امسال ارائه کرد، طبق این گزارش فصل پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال خشک‌تر است که برنامه‌ریزی‌ها باید بر مبنای کم بارشی تنظیم شوند.

این مقام مسوول گفت: در ادامه گزارش وزارت نیرو درباره منابع و مصارف آب در سال گذشته و پیش‌بینی سال بعد ارائه داده شد که مطابق آن در کمتر از ۳۰ سال گذشته منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به حدود ۱۰۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی به معرفی سند سازگاری با کم‌آبی استان‌ها که حدود ۷۶ هزار ساعت کار کارشناسی در طول سه سال صرف آن شده در جلسه شورای عالی آب اشاره کرد و گفت: این سند که در استان‌ها تهیه شده، در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی متشکل از چهار وزیر و دو معاون رییس جمهوری مصوب شده است.

معاون آب وآبفای وزیر نیرو ادامه‌داد: سندسازگاری با کم آبی دقیق‌ترین سندی است که درحال حاضر برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب کشور به تصویب دولت رسیده است و باید جدی گرفته شود.

وی افزود: در این سند تاکید شده در مدت پنج سال باید مصارف آب کشور در همه بخش‌ها از ۹ میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی به سه میلیارد مترمکعب کاهش یابد و اگر چنین امری محقق شود می‌توان به جلوگیری از فرونشست و نیز تعادل آب خوان‌های کشور دست یافت.

وی گفت: در این جلسه مصوبه ۱۴ بندی به تصویب شورای عالی آب کشور رسید که به‌طور عمده بر الگوی کشت، مصرف بهینه، دیپلماسی آب، جلوگیری از هدر رفت آب،‌ تشکیل صندوق کمک به روستاییان در سال‌های خشک و جایگزین شدن پساب به‌جای آب در بخش صنعت تاکید شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه‌کرد: رییس جمهوری در پایان این جلسه در تبیین وضعیت آب کشور برای مردم عدالت در توزیع آب، ارائه برنامه‌های دستگاه‌ها براساس آب موجود و پرهیز از کالاهای پُر آب بر، تسریع در پروژه‌های آب، آب‌رسانی و فاضلاب، اصلاح الگوی کشت، مدیریت هم‌زمان تقاضا و مصرف، اجرای سندسازگاری با کم آبی و فعال شدن دیپلماسی آب تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در نخستین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت در توزیع آب، گفت: مردم از دولت انتظار اجرای عدالت دارند و در توزیع آب لازم است گزارش میزان موجودی و چگونگی تقسیم آن با توجه به منابع، به مردم ارائه شود و در این شرایط به‌طور قطع مردم نیز همکاری می‌کنند.

 آیت‌الله رئیسی بیان‌داشت: دستگاه‌های اجرایی، اداره‌ها و سازمان‌ها، باید برنامه‌های توسعه‌ای خود را متناسب با وضعیت آبی کشور تدوین کنند و همه طرح‌های صنعتی و کشاورزی با توجه به کاهش مصرف به اجرا درآید.

رییس‌جمهوری بر تسریع در اجرای طرح‌های مربوط به بخش آب تأکید کرد و افزود: طرح‌های مربوط به آب‌رسانی و جمع‌آوری فاضلاب، در کنار افزایش نصب آب شیرین‌کن‌ها برای شهرها و روستاهای ساحلی با تلاش مضاعف تکمیل شود تا مردم از مزایای آن برخوردار شوند.

برچسب‌ها دولت شورای عالی آب قاسم تقی زاده خامسی وزارت نیرو دولت سیزدهم سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت شورای عالی آب قاسم تقی زاده خامسی دولت شورای عالی آب قاسم تقی زاده خامسی وزارت نیرو دولت سیزدهم سازمان هواشناسی میلیارد مترمکعب شورای عالی آب رییس جمهوری کم آبی آب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر غلامرضا حسن زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ضمن معرفی برنامه «طراحی، اجرا و ارزشیابی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی» گفت: در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای ارتقا، بهره وری و تعالی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برنامه ریزی شد. بر این اساس ده کارگروه در نظر گرفته و برای هرکدام شاخص هایی طراحی شد تا در دانشگاه ها و کلان مناطق آمایش سرزمینی اجرایی شوند.

وی با اشاره به اجرای این برنامه در دانشگاه ها گفت: این برنامه در سال ۱۴۰۲ مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت و نتایج آن به کلان مناطق ابلاغ شد.

دکتر حسن زاده، یکی از مشکلات دانشگاه ها را عدم استفاده بهینه از منابع موجود خواند و تصریح کرد: متاسفانه منابع موجود به صورت منطقی و درست استفاده نمی شود و گاهی این مسئله موجب می شود تا بهره وری در سیستم کاهش پیدا کند؛ لذا اگر بتوانیم انگیزه و نگرش مناسب را در دانشگاه ها ایجاد کنیم می توانیم کارایی را در آنها افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ارتقای کارایی و اثربخشی را موجب ارتقاء بهره وری دانست و یادآور شد: در این شرایط هم کیفیت کار افزایش و هم هزینه های سیستم کاهش می یابد.

وی طرح ایده ها و برنامه های جدید در جشنواره امسال را از نقاط قوت آن ارزیابی کرد و گفت: جشنواره امسال تمرکز خود را بر کارهای جدید معطوف کرده بود. نحوه پذیرش فرآیندها نیز بسیار خوب و منطقی بود و امیدوارم که فرآیندهای خوب بتوانند اجرایی شوند.

کد خبر 6098180

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی