Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@11:53:56 GMT

نقش موثر کارشناسان در کاهش اطاله دادرسی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۶۸۵

رئیس کل دادگستری استان البرز در آیین تحلیف ۱۶ کارشناس جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان بر نقش آن‌ها در کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایت ارباب رجوع تاکید کرد. خبرگزاری میزان - حسین فاضلی هریکندی،رئیس کل دادگستری استان البرز در آیین تحلیف ۱۶ کارشناس جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان بر نقش آن‌ها در کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایت ارباب رجوع تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاضلی هریکندی،در آیین تحلیف ۱۶ نفر از کارشناسان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان البرز که با حضور دبیر شورای تحول قضایی دادگستری استان و رئیس و اعضاء هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان در سالن شهدای قوه قضائیه دادگستری برگزار شد.   وی به نگاه نافذ و دقیق حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به مسائل و مشکلات قوه قضائیه اشاره کرد و گفت:در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، شاهد هستیم،که رئیس دستگاه قضا در بسیاری از موارد و مشکلات به صورت مصداقی ورود پیدا کرده و با استفاده از تجربیات گران‌سنگ خود در امر قضا خواستار حل این مشکلات شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس قوه قضائیه به استان البرز و تشکیل جلسه بررسی یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی بیان کرد:این حضور در استانی که به دلایل مختلف پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی دارد از منظر آسیب‌شناسی تشکیل و رسیدگی به این پرونده‌ها حائز اهمیت است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان این‌ که یکی از موضوعاتی که حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای بار‌ها طرح کرده بحث کارشناسی، مشکلات و اهمیت آن است، متذکر شد:رئیس دستگاه قضا خواستار توجه به مقوله کارشناسی و رفع برخی نواقص و اشکالات موجود و به حداقل رسیدن آن‌ها است.

وی تصریح کرد:با توجه به پیچیدگی موضوعات حقوقی و کیفری و وجود تخصص‌های مختلف، اصل ارجاع به کارشناس و متخصص فن، اصلی عقلایی است و این انتظار از قضات نمی‌رود که در دورانی که روزبه‌ روز بر گستره علوم و فنون و پیچیدگی موضوعات افزود می‌شود بر همه رشته‌ها و تخصص‌ها احاطه داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با برشمردن برخی از الزاماتی کارشناسی، گفت: بخشی از این الزامات، مربوط به قضات است؛ یعنی قاضی باید در جایی که واقعا نیاز است به کارشناسی ارجاع دهد.

وی با تاکید بر این‌ که در برخی مواقع به اشتباه گمان می‌رود که کارشناس، ضابط قضایی است تصریح کرد: این تصور صحیح نیست و باید دقت شود در مواردی که ضرورت ندارد و یا موضوع صرفا ماهیت قضایی دارد به کارشناسی ارجاع داده نشود.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: قضات باید موعد اعلام نظر کارشناسی و موضوع مورد کارشناسی را به تفصیل و دقیق بیان کنند، برای این‌که عدم رعایت این موارد منجر به اطاله دادرسی و نارضایتی ارباب رجوع خواهد شد.

فاضلی هریکندی، با توصیه به رعایت برخی نکات مهم توسط کارشناسان متذکر شد: کارشناسان باید در حدود ارجاع، دقت و بررسی لازم را داشته باشند و در زمان تعین شده توسط قاضی، کارشناسی انجام و با نظری که جامع و مانع بوده و نیاز به رفع ابهام نداشته باشد به مرجع قضایی گزارش کنند.

وی ادامه داد: کارشناس برای این‌ که بتواند نظریه‌ ای متقن در موضوع کارشناسی ارائه دهد حتما باید تخصص لازم را داشته باشد که لازمه آن علاوه بر گذراندن آموزش‌های اولیه، تداوم آموزش و به روزبودن در حوزه تخصصی است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام آمادگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان برای کمک در ارائه آموزش‌های لازم تاکید کرد: با ایجاد سازوکار‌های لازم می‌توان در نشست‌ها و کارگروه‌های مشترک، ابهامات نظرات کارشناسی و ایرادات موردنظر قضات یا کارشناسان مطرح و بررسی شده و راهکار مناسب اتخاذ شود.   بیشتر بخوانید: کار کارشناسان دادگستری به عنوان شغل تلقی نشود   انتهای پیام/ برچسب ها: رفع اطاله دادرسی کارشناسان رسمی دادگستری دادگستری البرز

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رفع اطاله دادرسی کارشناسان رسمی دادگستری دادگستری البرز مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان رئیس کل دادگستری استان البرز اطاله دادرسی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، بهادر اسدی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان تصریح کرد: افزایش طلاق در جامعه آسیب‌های دیگری از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد و گسستگی خانواده و آسیب‌های ناشی از فرزندان طلاق را به همراه دارد.

وی گفت: با افتتاح ۱۷ مرکز مشاوره خانواده دادگستری استان در سال گذشته و توسعه کمی و کیفی این مراکز در کنار دادگاه‌های خانواده و برگزاری هدفمند کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌های در معرض طلاق، شاهد کاهش ۲ درصدی طلاق در استان کردستان بوده‌ایم.

اسدی افزود: برنامه‌ریزی در جهت کاهشی کردن روند طلاق در استان با هماهنگی و همکاری سازمان‌های متولی و با نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از سال‌های گذشته آغاز شده است و تلاش برای کنترل هر چه بیشتر آمار طلاق ادامه دارد.

وی همچنین از بازرسی و نظارت مستمر بر عملکرد کلیه مراکز مشاوره پیش از طلاق در حوزه‌های قضایی این استان خبر داد و گفت: با ارجاع متقاضیان دعاوی خانواده به مراکز مشاوره برای دریافت خدمات مشاوره و مددکاری و تلاش در جهت افزایش حداکثری صلح و سازش در بین زوجین، این مراکز در جلوگیری از فروپاشی خانواده و تحکیم بنیان آن می‌توانند مهمترین نقش را داشته باشند.
اسدی از برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج برای زوجین در شُرف ازدواج با همکاری دستگاه‌های ذیربط خبر داد و تصریح کرد: ارائه آموزش‌های لازم در خصوص افزایش مهارت‌های ارتباطی تأثیر و نقش بسزایی در کاهش طلاق در سال گذشته داشته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با ادامه این رویکرد و همراهی و مشارکت بیش از پیش نهادهای متولی بتوانیم شاهد ادامه این روند کاهشی طلاق در سال‌های آینده باشیم .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899045

دیگر خبرها

  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • راه‌حل رفع خطاهای کارشناسی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه