Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:25:17 GMT

افزایش سیستم دفاعی بدن با مصرف گیاهان دارویی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۶۹۴

افزایش سیستم دفاعی بدن با مصرف گیاهان دارویی

ایسنا/همدان عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: سبک زندگی صحیح در داشتن سیستم ایمنی قوی موثر است و می‌توان با آگاهی دادن به جامعه در جهت استفاده از گیاهان دارویی عوارض ویروس کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

دکتر رمضان کلوندی به ایسنا گفت: ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را مورد حمله خود قرار می‌دهد و با افزایش سیستم ایمنی بدن می‌توانیم در صورت ابتلا به ویروس کرونا آن را با عوارض کم، پشت سر بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‌توان با افزایش سیستم ایمنی از ورود افراد به بخش مراقبت‌های ویژه جلوگیری کرد.

این استاد زیست شناسی و متخصص در حوزه گیاهان دارویی با اشاره به اینکه کشور چین با بازگشت به میراث قدیمی خود یعنی طب سنتی و افزایش سیستم ایمنی توانست بیماری کرونا را مهار کند، افزود: سبک زندگی فعلی ما ایرانی‌ها به ضعف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. طبق آمار وزارت بهداشت اکثر افرادی که در اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت می‌کنند دارای اضافه وزن هستند که این افراد در اصطلاح طب سنتی دارای مزاج سرد و تر هستند و بلغمی نام دارند. 

وی با بیان اینکه ریه تنها محیطی در بدن است که ویروس کرونا می‌تواند در آنجا رشد کند، گفت: این ویروس در صورت ورود به سیستم گوارش نمی‌تواند برای بدن مشکل آفرینی کند. ریه در بدن انسان به دلیل دارا بودن محیطی سرد و مرطوب تنها مکانی است که مورد پسند کرونا است.

دکتر کلوندی با تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی، افزود: برای حفظ سلامت بدن و کاهش چربی‌های اضافه باید روزانه فعالیت‌های فیزیکی داشته باشیم همچنین در صورت امکان از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات، ترشیجات، نوشابه‌ها و مواد قندی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد مواد قندی و هیدرات‌های کربن ساده سیستم ایمنی فرد را بی دفاع می‌کند، خاطرنشان کرد: نوتروفیل‌ها گروهی از سلول‌های گلبول سفید هستند که در سیستم ایمنی بدن نقش آفرینی می‌کنند، این سلول‌ها جهت تغذیه از مواد قندی مانند یک سرباز پست دفاعی خود را رها و به سمت ماده قندی حمله می‌کنند.

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه بهترین روش برای طبخ مواد غذایی روش آب‌پر و بخارپز است، افزود: استفاده مستمر از سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و ضرورتی برای استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها و مکمل‌ها وجود ندارد. ویتامین دی تنها ویتامینی است که در بسته غذایی ما جایگاه کمتری دارد که می‌توان آن را به صورت هفتگی یا ماهیانه به صورت قرص استفاده کرد.

دکتر کلوندی با اشاره به اینکه در طول روز باید مجاری تنفسی را ضد عفونی کنیم، ادامه داد: برای ضد عفونی یکی از ساده‌ترین کارها استنشاق روزانه دو مرتبه آب نمک رقیق از طریق بینی است. برای از بین بردن ویروس‌های موجود در ناحیه مخاطی لازم است که بعد از ورود به منزل و قبل از خواب از محلول آب نمک استفاده کنیم.

این استاد زیست شناسی  و متخصص در حوزه گیاهان دارویی همچنین گفت: گیاهان دارویی در کنار  افزایش سیستم ایمنی بدن جنبه پیشگیری و حتی درمانی نیز دارند. این گیاهان را می‌توان بدون نیاز به نسخه پزشک از عطاری‌های معتبر تهیه کرد چراکه هیچ گونه عارضه جانبی از آن گزارش نشده است.

وی با اشاره به خواص تعدادی از گیاهان دارویی که در جهت مقابله با ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونا موثرند، افزود: گیاه بابونه طبی یا آلمانی از جمله گیاهان دارویی است که دارای طبعی گرم و خشک و در افزایش گلبول‌های سفید و ایمن نگه داشتن سیستم ایمنی بدن موثر است. افراد سالم و یا مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند این گیاه را به صورت دم نوش روزانه یک تا سه لیوان استفاده کنند. مصرف سالانه این گیاه در کشور آلمان ۴ هزار تن است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با برشمردن خواص دارویی گیاه زوفا، ادامه داد: این گیاه در کشور کشت می‌شود و می‌توان به صورت دم نوش از آن استفاده کرد. زوفا در درمان برونشیت، ناراحتی‌های ریوی، تنگی نفس، بیماری آسم و خلط آوری اثرات معجزه آسایی دارد. لازم به ذکر است که این گیاه به صورت شربت نیز موجود است.

دکتر کلوندی گیاه آویشن یا آذربه را دارای خاصیت ضد میکروب، باکتری و ویروس عنوان کرد و افزود: گیاه آویشن در بیشتر نقاط کشور برداشت می‌شود در حالیکه گیاه آذربه بیشتر در نقاط غرب کشور به ویژه در استان همدان می‌روید. گیاه آذربه از لحاظ ماده موثره ۹۵ درصد مشابه آویشن شیرازی است. آویشن گیاهی خوش عطر و در درمان ناراحتی‌های ریوی، گوارشی و بیماری کرونا موثر است.

وی گیاه گل راعی را علاوه بر درمان کرونا در درمان سیاتیک و HIV موثر برشمرد و گفت: گل راعی در کتاب قانون بوعلی سینا هوفاریقون نام دارد و مصرف ۴۰ روزه این گیاه به صورت دم‌نوش در درمان سیاتیک موثر است. همچنین این گیاه با اثر ضد ویروسی قوی خود می‌تواند بر روی HIV اثر بازدارندگی بگذارد و سیستم ایمنی افرادی که به ایدز مبتلا هستند را تقویت می‌کند.

این استاد زیست شناسی و متخصص در حوزه گیاهان دارویی گیاه بادرنجبویه را گیاه مورد علاقه حضرت علی(ع) و بوعلی سینا دانست و گفت: گیاه بادرنجبویه از خانواده نعنا و دارای طعم لیمو است. عطر لیمو راه تشخصی گونه اصلی و دارویی از نمونه تقلبی آن است. این گیاه بر روی ویروس‌هایی که در بدن ایجاد تبخال می‌کنند موثر است. همیچنین دارای خواص ضد ویروس سرماخوردگی و کرونا است.

وی به دیگر خواص گیاه بادرنجبویه اشاره کرد و گفت: بوعلی سینا این گیاه را در کاهش مشکلات عصبی مفید می‌داند. همچنین این گیاه دارای خاصیت آرام بخشی، ضد ترس و دلهره است و به گیاه شب کنکوری نیز معروف است.

دکتر کلوندی منشأ گیاه سرخارگل را آمریکای شمالی عنوان کرد و افزود: این گیاه توسط دانشمندان این حوزه در ایران نیز کشت می‌شود. تمام اندام این گیاه دارای خاصیت دارویی است و در افزایش سیستم ایمنی و درمان بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی اثرات قابل توجهی دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی به مردم از خواص گیاهان دارویی، گفت: تمامی گیاهان نام برده شده در پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی موثر هستند. جوی که بعد از همه گیری کرونا در ایران و در سایر کشورها حاکم شد همواره با ترس و دلهره همراه بود. باید در نظر داشته باشیم که افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، عامل ترس در مرگ و میر آن‌ها پر رنگ بوده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم حضور متخصصین روان‌شناس و روانکاو در بیمارستان‌ها، افزود: هنگامی که فرد به کرونا مبتلا می‌شود از روحیه کمی برخوردار است و فردی که روحیه خود را از دست می‌دهد سیستم ایمنی پایینی دارد و در نهایت در مبارزه با کرونا تنها است.

دکتر کلوندی با تاکید بر حفظ میراث تاریخی کشور در حوزه طب سنتی، اظهار کرد: متخصصین طب سنتی قصد زیر سوال بردن پزشکی رایج را ندارند؛ هدف آنان کمک به سلامت عمومی جامعه است. بنابراین برای ارزیابی و مشخص شدن کارایی طب سنتی در درمان بیماری‌ها، لازم است در هر استان بیمارستانی مخصوص طب سنتی احداث شود تا بتوان به صورت علمی توانایی طب سنتی در درمان بیماری‌ها را اثبات کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد ریشه داروهای موجود در داروخانه‌های کشور آلمان گیاهی است، خاطرنشان کرد: با توجه به سبقه تاریخی استفاده از گیاهان دارویی در ایران و با وجود دانشمندانی همچون بوعلی سینا و رازی و دیگران، تنها ۳ درصد داروهایی که در داروخانه‌های ایران موجود هستند ریشه گیاهی دارند و این خود جای تامل دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گياهان دارويي استانی اقتصادی کروناویروس افزایش سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن گیاهان دارویی درمان بیماری ویروس کرونا بوعلی سینا طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سفر خبری خوشمزه!

ایسنا/کرمانشاه ظرف های حصیری که با کلی گل و گیاه سبزرنگ پوشیده شده مقابل‌مان قرار گرفته، قیافه برخی هاشان آشناست، اما خیلی هاشان را تا بحال ندیده ایم. ظرف نمک و سرکه را هم کنار دستمان قرار میدهند، اول متعجب به هم نگاه کرده و بازهم متعجب به ظرف سبزرنگ مقابل‌مان نگاه می کنیم.

بعد از کمی تعلل، اول از همه دستمان سمت گیاهانی می رود که از قبل می شناختیم، گیاهانی مثل «بلبلی نخود» و «ونوشک» و همین که تمام می شوند نگاهمان سمت گیاهانی می رود که خیلی هاشان را ندیده ایم و طعمشان برایمان بیگانه است، با تردید یکی یکی گیاهان را برداشته و در ظرف نمک و سرکه می زنیم و بعدش از طعم تازه و دلپذیرشان سرشار از حس سرسبزی و بهار می شویم.

برخی هاش مثل «پیچک»، «پاغازی» و «شِنگ» طعم خاص و غیرقابل وصفی دارند و برخی هاشان مانند «جعفری کوهی» طعمی ناشناخته دارند و برخی هم مثل «ریواس» ترش مزه هستند.

چشیدن طعم پاغازی و مابقی گیاهانی که در ظرف دیگری چیده شده بودند اما نصیبمان نمی شود، چرا که همکاران دیگر قبل ازما حسابشان را رسیده و چیزی در ظرف باقی نگذاشته اند!

حالا همه دور ظرفی که تقریبا چیزی از گل و گیاهان درون آن باقی نمانده جمع شده ایم و رییس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه که از این همه سرعت عملِ همکاران در صرف گیاهان بهاری متعجب مانده، شروع به تشریح اهداف این سفر می کند، سفری که در آن به یکی از مناطق سرسبز دالاهو آمده ایم.

ایمان درخشی ثبتِ نام کرمانشاه به عنوان شهر جهانی خلاق خوراک را دوباره یاد آور می شود و می گوید، یکی از مزیت هایی که موجب شد این افتخار نصیب کرمانشاه شود همین ظرفیت گیاهان بهاری و دارویی است.

کرمانشاه به دلیل آب و هوای چهارفصل، شرایط توپوگرافی خاص، وجود مناطق کوهستانی و ... از تنوع بسیار بالایی در زمینه گیاهان دارویی و بهاری برخوردار است، طوری که در همین منطقه دالاهو 24 نوع گیاه بهاری و دارویی داریم.

متاسفانه بسیار از مردمِ خود استان از این ظرفیت ها آگاه نیستند و وقتی می گوییم کرمانشاه شهر خلاق خوراک شده تصور می کنند به خاطر خوش خوراک بودن مردم منطقه این اتفاق رخ داده است و کسی حتی تصورش را نمی کند که کرمانشاه تنوع و ظرفیت بالایی در خوراک دارد.

کرمانشاه به لحاظ آب و هوای چهار فصل، توپوگرافی خاص، کوهستانی بودن منطقه، تنوع قومیتی و خلاقیت بانوان هر قوم که از هر گیاه بهاری ده ها نوع خوراک تهیه می کنند تنوع و ظرفیت بالایی درزمینه خوراک دارد که متاسفانه سالیان سال است مورد غفلت واقع شده و ناشناخته مانده است.

درخشی می گوید: همین ناشناخته بودن ظرفیت های کرمانشاه در حوزه خوراک ما را به این نتیجه رساند که برای معرفی هرچه بهتر این ظرفیت تورهای آموزشی برپا کرده و گروه های هدف از جمله اهالی رسانه را در این برنامه ها با انواع خوراک های کرمانشاهی آشنا کنیم.

در بحث خوراک های کرمانشاهی، گیاهان بهاری جایگاه ویژه ای دارند و در همین راستا درگام اول شهرستان دالاهو که از تنوع بالایی در زمینه این گیاهان برخوردار بود انتخاب شد تا با معرفی این گیاهان و خوراک های بهاری به اهالی رسانه، گامی در جهت آشنایی مردم استان با این خوراک ها برداریم.

بنابراین در این تور آموزشی در تلاش هستیم ضمن معرفی گیاهان بهاری و دارویی، خوراک هایی هم که با این گیاهان تهیه می شود را هم معرفی کنیم.

او سایر برنامه ها در جهت معرفی خوراک های کرمانشاهی را هم یاد آور می شود و می گوید: علاوه بر برگزاری این تورهای آموزشی و فرهنگی، در تلاش هستیم خوراک های کرمانشاهی را به منوی رستوران ها اضافه کرده و هر رستورانی که این کار را انجام دهد به نوعی از برخی مزیت ها برخوردار شده و ستاره دار شود.

درکنار این اقدامات در تلاشیم تا با برگزاری ریز رویدادهایی به استقبال رویداد اصلی جشنواره بین المللی خوراک برویم، ریزرویدادهایی که برخی از آنها را مانند رویداد آش های زمستانی و خانواده و تغذیه سالم را در سال گذشته برگزار کرده ایم.

با تمام شدن صحبت های درخشی، «بهرام منش» یکی از بومیان متخصص منطقه، برای معرفی گیاهان بهاری نزدیکمان می آید، ترجیح می دهد به زبان محلی برایمان صحبت کند و برگ های اندکی از هر نوع گیاه که در ظرفِ تقریبا خالی باقی مانده را گرفته و در مورد آن توضیح می دهد.

او می گوید: دالاهو منبع گیاهان بهاری و دارویی است و برخی گیاهان منطقه در هیچ جای استان وجود ندارند.

اول از همه «کنگر» را نشانمان می دهد و برای اولین بار از خواصی می گوید که تقریبا هیچ کداممان از آن خبر نداشتیم، اینکه کنگرِ نام آشنای خودمان هم ضد سرطان است و هم روده ها را پاکسازی می کند، علاوه بر این هم فشار خون را پایین می آورد و هم قند خون و در کنار همه اینها برای درمان روده تحریک پذیر هم بسیار مناسب است.

«پیچک» گیاه دیگری است که نشانمان می‌دهد و می گوید این گیاه هم در پاکسازی روده و کبد بسیار موثر است و علاوه بر اینها خاصیت ضدمیکروبی هم دارد.

«پاغازه» معجزه بهاری دیگر این منطقه است که بهرام منش آن را معرفی می کند، گیاهی که در درمان انواع زخم های گوارشی از زخم معده و روده گرفته تا زخم اثنی عشر موثر است.

بهرام منش «شنگ» را هم نشانمان می دهد و من با حرف های او متوجه می شوم که این گیاه خوش طعم بهاری ضدسرطان و تومور است، «کول» هم معجزه دیگر طبیعت دالاهو است که ضد تومور و ضدرُماتیسم بوده، ضدعفونی کننده است و فشار خون را پایین می آرود.

«برزا» هم گیاه دیگری است که چشیدن طعمش نصیبنمان نشد اما بهرام منش می گوید ضد ویروس بوده و در پاکسازی دستگاه گوارش اثرگذار است.

«ریواسِ» ترش مزه هم هضم کننده غذا بوده و آنطور که بهرام منش می گوید سرشار از کلسیم و پتاسیم است و ضدخلط و ضد عطش نیز هست.

«خوژه» هم ملین و مقوی معده و ضد کرم و انگل است و می تواند استخوان درد را درمان کند، «ترشک» هم یکی از گیاهانی است که در درمان یبوست و نفخ شکل کاربرد داشته و ملین و مقوی معده است.

بهرام منش می گوید، «چنور» هم برای تقویت چشم مفید است و «گیلاخه» هم می‌تواند درد استخوان و رماتیسم را کاهش دهد.

در میان انواع گیاهان بهاری که بهار منش معرفی می کند «طوسی» یا «زول مخروطی» از همه جذابتر است. گیاهی که در صورت استفاده مداوم می تواند قند خون را درمان کند و بهترین تنظیم کننده آنزیم های کبد است.

با پایان گرفتن معرفی گیاهان بهاری خوشمزه، راهی اقامتگاه بوم گردی می شویم تا این بار با خوراک های خوشمزه محلی که از همین گیاهان بهاری تهیه می شوند آشنا شده و طعم بی نظیرشان را بچشیم.

اقامتگاه بوم گردی جایی در یکی از سربالایی های شهر کرند است، جایی که می توان تمام شهر را همراه با کوه ها و دشت های اطراف آن را در یک نگاه از نظر گذراند.

ظاهر اقامتگاه قدیمی است، اما با دست بافته های زنان کُرد زیبا تزیین شده، مسئول بوم گردی به گرمی به استقبالمان می آید و صدای دلنواز دف، گرمای این استقبال را دوچندان می کند اما من در میان این گرمای استقبال دلم در کنار گرمای تنور زنانی است که در حیاط ورودی اقامتگاه مشغول پخت کلانه هستند.

نزدیکشان می شویم و بوی نان کلانه مشاممان را نوازش می کند، در حین تماشای صحنه دلنشین پخت نان کلانه و استشمام بوی دلپذیر آن هستیم که مسئول بوم گردی به معرفی خوراک های محلی بهاری این منطقه می پردازد.

خانم مروتی که با لباسِ کردی زیبایش اصالت منطقه را به رخ می کشد، می گوید: در منطقه دالاهو از گذشته های دور، با آمدن فصل بهار، مردم مصرف غذاهای گوشتی را کنار گذاشته و تماما از گیاهان و خوراک های بهاری استفاده می کردند.

او می گوید: اولین گیاه بهاری که حتی قبل از نوروز از دل طبیعت این منطقه بیرون می آید «گیلاخه» است که زنان هنرمند دالاهو از آن آش گیلاخه درست کرده و در انواع پلو و خورش از آن استفاده می کنند.

با آمدن فصل بهار گیاهان بهاری دیگری هم یک به یک از دل طبیعت منطقه سربیرون آورده و کام مردم را به طعمشان دلپذیرشان شیرین می کنند. گیاهانی مانند کنگر، پیشک، زو، شنگ، برزا که در انواع کوکو و خورش استفاده شده و با برخی از آنها بورانی های خوشمزه تهیه می شود.

مروتی به پخت انواع نان های محلی هم اشاره می کند و می گوید: از برخی از این گیاهان در تهیه نان ها هم استفاده می شود مانند گیاه .... که از آن برای تهیه نان کلانه استفاده می شود.

با پایان گرفتن صحبت ها نوبت بخش پایانی و البته خوشمزه سفر یعنی چشیدن طعم خوراک های محلی منطقه می رسد، خوراک کوفته کرمانشاهی همراه ماست کنگر و کلانه و دوغ محلی که اختتامیه خوشمزه ای برای این سفر محسوب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن