Web Analytics Made Easy - Statcounter

اندیشمندان مسلمان تایلند در نشست علمی هفته وحدت، بر ضرورت‌ تقویت و تحکیم عوامل وحدت آفرین در جهان اسلام و رفع موانع و الزامات وحدت در روابط بین جوامع اسلامی تأکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تایلند و به همت مرکز تحقیقات اسلامی بانکوک، به مناسبت میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع)، نشست علمی هفته وحدت با شرکت اندیشمندان مسلمان در بانکوک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، اندیشمندان و صاحب نظران برجسته مسلمان تایلند موضوعات محوری در این ارتباط همچون چالش‌های روز منطقه و جهان اسلام با رویکرد تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

مهدی حسنخانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند در سخنانی، وجود گرامی پیامبر اسلام را سراسر رحمت، لطف و مهربانی برشمرد و گفت: حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده خداوند منشاء حمایت، هدایت و آرامش بشر هستند.

وی ماهیت پاک انسانی وجود ایشان را ارائه پیام برادری، وحدت و دوستی و فراخوانی برای دوری از دشمنی و اختلافات برای همه ملت‌ها برای اعصار و زمان‌ها قلمداد کرد و افزود: در حقیقت، اساساً اسلام انسان را برای رسیدن به سعادت دعوت به صلح، همبستگی و وحدت توصیه می‌کند و بر همین مبنا امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این ایام را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.

حسنخانی اظهار کرد: این در حالی است که امروزه غالب ملت‌ها گرفتار فرهنگ و تمدن حاکم بر جهان معاصر با چالش‌های جدی در تحقق ارزش‌های انسانی و اخلاقی مواجه هستند.

در ادامه، اندیشمندان شرکت کننده هر یک طی سخنانی ضرورت‌ تقویت و تحکیم عناصر و عوامل وحدت آفرین در جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده و رفع موانع و آسیب‌ها و الزامات وحدت در روابط بین جوامع اسلامی را برشمردند.

عمران، از اندیشمندان برجسته مسلمان تایلند در سخنانی، روز میلاد پیامبر(ص) را با شکل گیری وحدت مسلمین و تحقق امت واحده عجین دانست و به عوامل تحقق و توفیق دیدگاه و آرمان‌های وحدت اسلامی اشاره کرد.

چرن مالولیم، استاد دانشگاه چولالانکورن بانکوک از دیگر اندیشمندان این نشست با تأکید بر نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت و برقراری وحدت و همگرایی در کشورهای اسلامی، به ذکر خاطرات خود از شرکت در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در ایران پرداخت.

وی با اشاره بر ضرورت تقویت وحدت جوامع اسلامی افزود: بروز درگیری و جنگ و ناامنی در سرزمین‌های اسلامی از نتایج ضعف در همدلی و همگرایی مسلمانان نشأت می‌گیرد و امروز ایران با تکیه بر اصل وحدت با برخی کشورهای اسلامی قادر است در برابر نفوذ و سلطه گسترده قدرت‌های جهانی مقاومت کند.

شیخ مقداد، دیگر سخنران این نشست مشکل اصلی جهان اسلام را عدم وحدت امت اسلامی و نیاز به وحدت و همگرایی دانست و عامل این آسیب را دوری از اصول تعالیم اسلامی و اهتمام نسبت به فروع آن مطرح کرد.

وی خاستگاه تعالیم اسلام را در قرآن و سنت پیامبر(ص) عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که متأسفانه برخی مسلمانان از این دو خاستگاه در آموزه‌های اسلامی فاصله دارند و موجب تضعیف جوامع اسلامی و پناه بردن به سلطه قدرت‌های غربی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جوامع اسلامی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین

محمد دسالی، مدیر انجمن دانشجویی حمایت از فلسطین در کشور آفریقای  جنوبی  در گفتگو با خبرگزاری تقریب با بیان اینکه فلسطین فارغ  از این که سرزمینی مقدس و دومین قبله گاه مسلمانان به شمار می رود، مهم ترین محور وحدت آنها نیز هست، افزود: دلیل اهمیت فلسطین در وحدت مسلمانان از آن جهت است که هیچ بخشی از جهان اسلام از آغاز رسالت پیامبر(ص) تا امروز به اندازه فلسطین موضوع مورد دغدغه مسلمانان نبوده است و این تنها سرزمینی است که بر سر آن میان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان جنگ به وقوع پیوسته و دست به دست شده است.

محمد دسالی همچنین افزود: وقوع جنگی که اسرائیل در پی طوفان الاقصی علیه غزه به راه انداخت، سبب شد تا بار دیگر این واقعیت معلوم شود که فلسطین جزو معدود موضوعاتی است که مسلمانان از هر مذهب، مسلک و مرامی نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارند و از این رو دولت و مردمی که در حمایت از فلسطین پیشتازتر و فعال تر باشند، در نزد مسلمانان از اعتبار و موقعیت بیشتری برخوردار است. اما مهم اینجاست که کشورهای مسلمان به تنهایی نمی توانند برای حمایت از فلسطین آستین همت بالا بزنند.

او در توضیح بیشتر افزود: در شرایط کنونی که حامیان اسرائیل به دنبال اجرای طرح های سازش برای تثبیت موقعیت منطقه ای اسرائیل هستند، هیچ امری مهم تر از همبستگی کشورهای مسلمان برای مقابله با این طرح ها نیست. حال آن که وجود بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان که از امکانات زیادی بهره مند هستند، این فضا را برای آنها فراهم می کند که بتوانند با اسودگی خیال مسئله فلسطین را مورد توجه قرار دهند و از طریق وحدت آن را حل کنند.

محمد دسالی در نهایت تصریح کرد: در حال حاضر حیاتی ترین مساله جهان اسلام آزادی قدس و فلسطین است و همه ظرفیت و امکانات مادی و معنوی مسلمانان باید برای خدمت به این هدف بسیج شود. در همین روند کشورهای مسلمان باید یک جبهه متحدانه و قوی بسازند که برای تحقق آن راهی ندارند جز اینکه از منافع ملی و سیاسی خاص خود در این موقعیت سرنوشت ساز عبور نمایند.
 

دیگر خبرها

  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است
  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • سردار شکارچی: رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش‌آفرین در تقویت قدرت نرم و امنیت است
  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • تأکید استاندار لرستان بر تقویت رویکرد وحدت در استان
  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور