Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد و مدیریت شهری جدید شامل شهرداری و شورا برنامه‌های خود را مدتی است که شروع کرده‌اند.

بسیاری از معاونان، مدیران و مشاوران و شهرداران مناطق شهرداری تهران طی یک ماه اخیر منصوب شده اند و روند انتصابات در شهرداری همچنان ادامه دارد.  درباره موضوعات مختلف شهری با محمدجواد خسروی، شهردار جدید منطقه 9 تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

وضعیت فرسودگی منازل مسکونی و روند نوسازی بافت فرسوده در منطقه 9 چگونه است و چه برنامه‌هایی در این راستا دارید؟

منطقه 9 شهر تهران با وجودی که در زمره مناطق وسیع شهر نیست، دارای تنوع و پیچیدگی­ های خاص خود است. وجود بافت فرسوده و ریزدانه 172 هکتاری از یک سو و حوزه صنعتی شکل گرفته در پیرامون بزرگراه فتح از سوی دیگر در کنار بافت تجاری شکل­ گرفته در نقاط مختلف منطقه و مراکز خاصی همچون فرودگاه مهرآباد، پادگان های نظامی، مراکز دولتی و میدان آزادی سیمای خاصی به این بخش از شهر تهران داده است. بیش از 70 درصد پلاک های واقع در این منطقه دارای مساحت کمتر از 150 مترمربع است و نیمی از پلاک‌ها مساحت کمتر از 100 مترمربع دارند.

منطقه 9 دارای رتبه چهارم نوسازی بافت فرسوده 

در سال های اخیر با تسهیلاتی که برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و تلاش‌های این منطقه بر اساس گزارش سازمان نوسازی شهر تهران 60 درصد پلاکهای واقع در بافت فرسوده نوسازی شده اند که در میان مناطق شهر تهران حائز رتبه چهارم شده است.

امید است که با این روند در زمانی نه­ چندان دور کل بافت فرسوده منطقه نوسازی شوند تا ضمن کاسته شدن از خطرات این ساختمان ها، وضعیت معابر چه از جهت سیمای شهری و چه از جهت عرض دسترسی بهبود یابند. همچنین در جهت کاهش ریزدانگی بافت شهری و تشویق به تجمیع پلاکها نزدیک به 80 درصد املاک نوسازی شده بافت فرسوده تجمیع شده اند که از این حیث رتبه دوم مناطق به دست آمده است.

 وضعیت ساخت و ساز و صدور پروانه

 وضعیت ساخت و ساز و صدور پروانه در این منطقه چگونه است؟

همچنین با توجه به پروانه‌های صادره در این منطقه از ابتدای سال جاری تاکنون رتبه این منطقه در نسبت نوسازی بافت فرسوده در بین مناطق بیست و دوگانه در جایگاه چهارم قرار دارد.دیگر موضوع مرتبط با خدمات­رسانی منطقه به شهروندان در ساخت و ساز مربوط به زمان طی شده جهت صدور پروانه ساختمانی است. با تلاش هایی که صورت گرفته زمان صدور پروانه این منطقه نسبت به مناطق بیست و دو گانه در جایگاه پنجم است و در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته با حدود 25 کاهش توام بوده است.

اقدامات تامینی برای زیبایی برج آزادی و کاربری ملی آن چیست؟

با توجه به اهمیت نمادین برج آزادی، و نیز ظرفیت این میدان برای رخدادسازی در مناسبت های مذهبی و ملی، مدیریت شهری اقدامات مناسبی مستمری برای زیباسازی، نگهداشت فضای سبز و نیز بهسازی معابر اطراف میدان انجام داده است. در این راستا بازسازی آبنمای خطی میدان آزادی انجام گرفت؛ نگهداشت  آبنمای مرکزی و  نگهداشت روشنایی زیر برج ، مورد تاکید است. علاوه بر این در حوزه زیبا سازی نورپردازی آبنمای خطی ، هوشمند سازی نورپردازی، ساماندهی و نگهداشت پرچم های محوطه میدان آزادی انجام شده است.

نمای برج و فرهنگسرای طبقه زیرین برج آزادی تحویل بنیاد رودکی شده است

 اجرای ویدئومپینگ در مناسبت های ملی و مذهبی با همکاری سازمان زیباسازی از جمله برنامه های اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری منطقه9 بوده است؛برگزاری مراسم یوم الله  22 بهمن، آذین بندی و نورپردازی برج، تغییر رنگ نورپردازی برج آزادی در مناسبت‌های مصوب سازمان نیز از دیگر برنامه هایی است که شهرداری منطقه 9 انجام داده  است. البته لازم به ذکر است نمای برج و فرهنگسرای طبقه زیرین برج آزادی تحویل بنیاد رودکی شده است.

مساحت 60 هزار متر مربعی فضای سبز میدان آزادی  

وضعیت فضای سبز منطقه و فضای سبز  اطراف میدان آزادی چگونه مورد توجه دارد و ئسعت ان چقدر است؟

فضاهای سبز در سطح شهر تهران از جمله فضای سبز میادین علاوه بر داشتن تاثیرات زیست محیطی، با ایجاد چشم اندازهای زنده و سبز خود در زیبایی شهر سهم بسزا دارند. میدان آزادی نیزبا توجه به قرارگیری برج آزادی در آن از جمله مکان های استراتژیک شهر تهران به شمار آمده و نگهداری فضای سبز آن جزو وظایف مهم فضای سبز منطقه 9 شهرداری تهران محسوب می‌شود. فضای سبز میدان آزادی به مساحت 60 هزار متر مربع با پوشش 90 درصد چمن ، درختچه و رزکاری بوده که احیا و ترمیم چمن و کاشت گل و گیاه فصلی و دائمی به صورت مستمر انجام می پذیرد. از دیگر اقدامات فضای سبز منطقه می توان به کنترل مکانیکی علف های هرز در قطعات چمن کاری، گلکاری و تقویت آن توسط کودهای مکمل، توسعه سیستم آبرسانی هوشمند و استفاده از آبیاری بارانی در سطوح فضای سبز ، شستشو و نظافت سرویس های بهداشتی موجود درمیدان و کاشت گیاهان زینتی از جمله نسترن ، رز و گلهای متناسب با فصل در گلجای ها و فضای موجود در سطح محدوده نام برد.

وضعیت حمل و نقل عمومی و پایانه‌های منطقه9 به چه صورت است؟

شهرداری منطقه 9 در جنوب غربی شهر تهران واقع شده و به دلیل وجود کاربری های مهمی از جمله فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی و مراکز متعدد نظامی از ویژگی های خاص ترافیکی برخوردار است شبکه های معابر محدوده نیز متاثر از موقعیت های اشاره شده و همچنین نواحی مسکونی و صنعتی است و  روزانه سفر های عبوری متعددی با اهداف شغلی، آموزشی، خدماتی و ... از شهرهای کرج ، شهریار ، اسلامشهر ، رباط کریم و چهار دانگه به این منطقه انجام می شود.

یکی دیگر از از ویژگی های این منطقه ، قرار داشتن در مدخل ورودی غربی شهر تهران است. از گذشته که میدان آزادی به عنوان دروازه اصلی غربی تهران طراحی و احداث شده، تا کنون اکثر سفرها علاوه بر شهرک های اقماری از استان ها و شهرستان های شمالی ، شمال غربی و جنوب غربی به مقصد تهران و بالعکس، از طریق پایانه میدان آزادی و ایستگاه های مستقر در اطراف میدان انجام می شود.این منطقه دارای دو بزرگراه آیت الله سعیدی و سردار متوسلیان (فتح) مجموعاً به طول 11.10 کیلومتر است و 3  ایستگاه از خط 4 مترو بطول 3 کیلومتر شامل : ایستگاه استاد معین و 2 ایستگاه فرودگاه (منشعب از خط 4) در این منطقه واقع شده اند.منطقه 9 دارای 5 خط اصلی (فیدر) اتوبوسرانی با 89 ایستگاه و همچنین 13 خط فیدر عبوری است. همچنین پایانه بوتان بعنوان تنها پایانه اتوبوسرانی منطقه 9 دارای 5 خط فرعی است که از مبداء منطقه 18 به این پایانه وارد می شوند.5 خط اتوبوسرانی حومه به مقصد منطقه 9 شامل (اسلامشهر ، شهر قدس ، شهریار ، اندیشه و فیروز بهرام) جمعاً با 150 دستگاه اتوبوس به خدمات رسانی می‌پردازند.13 ایستگاه  اتوبوس تندرو خطوط 1 و 2 و 10 در مسیر  5.5 کیلومتری ویژه BRT  این منطقه به سرویس دهی شهروندان می پردازند.پایانه های تاکسیرانی شمشیری ، قدرت پاکی  و پایانه تاکسیرانی فرودگاه مهرآباد با 4400 دستگاه انواع تاکسی (گردشی، خطی ، تلفنی و ویژه فرودگاه)  دارای 9 خط متعلق به این منطقه و همچنین 9 خط مناطق همجوار با مقصد منطقه9 است.

رویکرد مدیریت نوین شهری در قبال مساله حمایت از زنان سرپرست خانواده یا بدسرپرست چه تغییری دارد؟

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه9 همراستا با رویکرد مدیریت شهری، اراده ای جدی در تامین عدالت اجتماعی و گستراندن چتر حمایت از اقشار آسیب پذیرجامعه دارد. زنان بعنوان بخش مهمی از جمعیت تهران، در کانون توجه شهرداری تهران قرار دارند، لذا تمهیدات و تدابیر خاصی برای حمایت از این قشر مظلوم  و مهم جامعه اندیشیده شده است.

راه اندازی سامانه زنان سرپرست خانوار 

در این راستا اقداماتی در زمینه شناسائی، حمایت، تامین امکانات و خدمات، مهارت آموزی، اشتغال زائی و درآمدسازی تعریف شده است؛ هدف نهایی این سیاست ها ایجاد امنیت روانی و اجتماعی، اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار است.405 نفر بانوی بد سرپرست و سرپرست خانوار شناسایی شده و تحت پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار قرار گرفته اند؛ 137 نفر تعداد از بانوان سرپرست خانوار ساکن در منطقه تحت چتر حمایتی هیچ ارگانی اعم از کمیته امداد، بهزیستی و ...قرار ندارند. همچنین 247 فرزند بانوان سرپرست خانوار در رده های سنی مختلف شناسایی شده اند؛ تعداد 301 نفر از بانوان بد سرپرست خانوار نیز مورد شناسائی قرار گرفته اند. 

از طرف مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه، اقدامات تامینی و حمایتی مانند اجرای مدد کاری و تکیمل شناسنامه اطلاعات بانوان سرپرست خانوار بصورت دوره ای شش ماه یکبار با حضور مددکار و تلاش جهت رفع مشکلات همچنین برگزاری کارگاه های و دوره های مختلف آموزشی ویژه بانوان محلات با توجه به نیاز و همچنین دوره های مختلف آموزشی برای بانوان سرپرست خانوار جهت ارتقا دانش و توانمندی و کسب مهارت با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای‌، برگزاری بازارچه های مختلف فصلی و مناسبتی با هدف کمک جهت فروش و عرضه محصولات،  اجرای طرح مدرسه تابستانه امید با هدف ارتقا سطح دانش و مهارت دانش آموزان بانوان سرپرست خانوار در تابستان،اهدا 700 بسته کمک معیشتی به خانواده های نیازمند با مشارکت خیرین انجام گرفته است.

 اجرای طرح آموزشی مهارت های مختلف کسب و کار/ از آموزش تعمیرات موبایل تا تکنیسین داندنپزشکی ویژه فرزندان جوان سرپرست خانوار

همچنین اجرای طرح خانواده یار با هدف تحکیم بنیان خانواده و رسیدگی به وضعیت روانشانسی و مشکلات خانوادگی بانوان و فرزندان سرپرست خانوار و بد سرپرست و بانوان داری شرایط خاص محلات با مشارکت موسسه مهتام، اجرای طرح آموزشی مهارت های مختلف کسب و کار مانند تعمیرات موبایل، تکنیسین داندنپزشکی، هتل داری و  ویژه فرزندان جوان سرپرست خانوار بصورت رایگان با مشارکت جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفه ای، تلاش جهت راه اندازی دو مرکز مهارت آموزی دیگر تا پایان سال و کمک به اشتغال بانوان و بررسی و جانمایی جهت احداث بوستان بانوان در منطقه از اقدامات پیش رو درحوزه بانوان است.

 ساماندهی دستفروشان/رویکرد مدیریت شهری در برخورد با بساط گستران، به معنای برخورد سلبی نیست

رویکرد شهرداری منطقه در برخورد با دستفروشان چگونه است؟

با توجه به اینکه پدیده دست فروشی و بساط گستری در حاشیه خیابان ها، یکی از موضوعاتی است که شهرداری تهران با آن مواجه است و در محدوده جغرافیایی منطقه 9 تهران هم این مسئله در محورهایی نظیر خیابان شمشیری و هاشمی وجود دارد، یکی از برنامه های اولویت دار مدیریت شهری این منطقه ساماندهی دستفروشان است.

طرح انضباط اجتماعی در این محورهای پر تردد این منطقه و با هماهنگی یگان حفاظت شهرداری تهران و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در دست اجراست و با توجه به اینکه این موضوع بدون برنامه ریزی و تمهیدات خاص باعث سلب آسایش عمومی ، ایجاد اختلال در تردد شهروندان و دامن زدن به سرعت شیوع کرونا در سطح محدوده ی منطقه و چه بسا در شهر تهران می باشد، بدین جهت عوامل معبربان شهرداری در این محدوده ها استقرار پیدا کرده و در کنار عوامل انتظامی با رعایت ملاحظات اجتماعی و شئونات افراد، نسبت به برقراری انضباط شهری اقدام بعمل می آید.

رویکرد مدیریت شهری در برخورد با بساط گستران، به معنای برخورد سلبی نیست ، البته بحث معیشت افراد هم مطرح است و تعداد قابل ملاحظه ای از دستفروشی ارتزاق می کنند بنابراین در مواجهه با آنها ملاحظات اخلاقی هم داریم، اما سعی می کنیم از گسترش این پدیده جلوگیری کنیم و حداقل این عارضه در طول روز کمتر باشد، هرچند که با وجود برنامه ریزی انجام شده ، ممکن است در ساعات پایانی شب به صورت موردی با آن مواجه باشیم.

احراز هویت و شناسنامه دار شدن دستفروشان/میزان کمک نقدی به بساط گستران

احراز هویت و شناسنامه دار شدن تعداد قابل توجهی از دستفروشان سطح محدوده در دستور کار منطقه قرار دارد و تا کنون 120 نفر در سامانه سامان بازار ثبت نام کرده و فضایی جهت فعالیت آنان نیز در نظر گرفته شده. شایان ذکر است که افرادی که در این سامانه اقدام به ثبت نام کرده اند در سال 98 جمعا مبلغ 1.400.000.000 ریال جهت کمک هزینه به آن ها پرداخت شده است.

برخی از دستفروشان تمایلی به شناسنامه دار شدن و شرکت در طرح ساماندهی و استقرار در غرفه ا را ندارند که با این افراد برخورد قانونی صورت می گیرد و از بساط گستری آنها در حاشیه خیابان جلوگیری بعمل می آید . سعی در آن است که اوضاع و فعالیت بساط گستران را در سطح محدوده کنترل کنیم.

مشکل آب گرفتگی میدان آزادی بطور کامل و قطعی مرتفع شده است

درباره وضعیت احتمال آبگرفتگی معابر اطراف میدان آزادی درصورت وقوع بارندگی های شدید توضیحاتی ارائه کنید و ایا برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 در راستای بهسازی و هویت بخشی  ایرانی اسلامی  به میدان آزادی از یک سال گذشته تا کنون اقدام به یک رشته عملیات عمرانی کرده است. با توجه آب گرفتگی میدان  به هنگام بارش نزولات جوی  و سرازیر شدن آب بالادست در فصول سرد سال و ایراد خسارت به تاسیسات و تجهیزات طبقات زیرین برج آزادی، انتقال آب بالا دست به سمت کانال سعیدی از سال 97 در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 قرار گرفت و این منطقه با همکاری شرکت خاکریز آب اقدام به  احداث کانال به طول 377 متر بصورت لوله رانی به قطر 1600میلی متر و با تکنولوژی pipe jacking  در عمق 9 تا 13 متری کرد.  با اتمام این پروژه  مشکل آب گرفتگی میدان آزادی بطور کامل و قطعی مرتفع شد.

 زباله گیری که مأمن بزه کاران اجتماعی شده بود

 در راستای بازگرداندن طرح اصیل میدان آزادی معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 اقدام با تخریب فرش کف سنگی وبتن ریزی حجیم در باغچه های ضلع شمال غربی میدان که به منظور پارکینگ، بهره برداری می‌شد، کرد و با احیای 2500 متر مربع از فضای سبز، این فضا به هویت اصلی یادمان برج آزادی بازگشت. همچنین در ضلع غربی میدان آزادی و دقیقا" در محل تقاطع با خیابان معراج زباله گیر غیر فعالی وجود داشت که به مأمن بزه کاران اجتماعی تبدیل شده بود معاونت فنی و عمرانی با درخواست معاونت امور شهری اقدام به حذف این زباله گیر وطراحی دال های بتنی جهت پوشش این فضا کرد در اواسط ماه جاری این معضل با نصب دال های بتنی مرتفع شد.

همچنین با عنایت به حجم ترافیک و تردد خودرو در معابر منتهی به میدان، معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 اقدام به تراش و روکش مکانیزه خیابان و رینگ خارجی میدان آزادی کرده است تاکنون مقدار 2000 تن آسفالت در این معابر پخش و عملیات اجرایی تا تکمیل برنامه همچنان ادامه دارد. با توجه به عدم بازسازی معابر پیاده میدان در طول سنوات گذشته و فرسودگی  سطوح وسیعی ازکفپوش سنگی این معابر، بهسازی معابر پیاده در دستور کار حوزه فنی و عمرانی منطقه قرار گرفت و تاکنون  مقدار 1500 متر مربع از سنگهای کف معابر تعویض شده و عملیات اجرایی تا تکمیل و مرمت کامل معابر در برنامه این معاونت قرار دارد.

 از آنجایی که میدان آزادی  یکی از مبادی شریانهای ورودی و خروجی غربی شهر تهران می باشد همواره دارای ترافیک سنگین خودرو بوده است معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 از سالهای گذشته با همکاری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تصمیم به تعریض بزرگراه سعیدی جهت تسهیل خروج خودرو ها از میدان کرد. پس از طراحی و ابلاغ نقشه ها به دلیل وجود معارض فراوان تأسیساتی و زیرساختی امکان اجرایی فراهم نشد ولی در مدیریت فعلی این حوزه با شناسایی و اشراف به معارض سطحی و زیر سطحی عملیات تعریض شروع و در حال حاظردر فاز نخست 750 متر طول از پروژه، علاوه بر افزودن 4 متر به عرض معبر سواره رو، پیاده رو ، مسیر دوچرخه و فضای سبز در حاشیه این بزرگراه اجرا و آماده افتتاح است.همچنین با توجه  به حجم بسیار سفر های شهری از طریق حمل و نقل  عمومی و خرابی های موجود در سطح معابر و ایستگاه های منتهی به میدان آزادی  معاونت فنی و عمرانی اقدام مرمت مسیر و ایستگاه های اتوبوس BRT  با استفاده از بتن و آسفالت های پلیمری  در سال جاری کرده است.

یکی از ابر پروژه های شهر تهران احداث بخش غربی بزرگراه یادگار امام (ره) 

آیا فعالیت‌های عمرانی جدید در منطقه 9  اجرا خواهد شد؟

یکی از ابر پروژه های شهر تهران احداث شاخه غربی یادگار امام (ره) است این پروژه شامل اتصال یادگار امام (ره) به میدان فتح ، تقاطع غیر همسطح میدان فتح، زیر گذر استاد معین و امتداد خیابان استاد معین تا خیابان شهید بختیاری است بخشی از این پروژه همانند زیرگذراستاد معین و خیابان اجتمایی در سنوات گذشته افتتاح شده است.عملیات اجرایی زیر گذر استادمعین از سال 94 آغاز و در بهمن ماه سال 98 با حضور حضور رئیس شورای شهر و شهردار وقت تهران افتتاح شد. این پروژه در ابتدا بصورت زیر گذر و در ادامه به دلیل وجود معارض؛تونل مترو، لوله 900 میلی متری آب، خطوط گاز و حجم گسترده ای از شبکه های تاسیساتی بصورت تونلی و به طول 700 متر در عمق 4 متری خیابان آزادی و به فاصله نیم متری از سقف خط چهار مترو احداث شده و ارتباط بین خیابان های شهید اکبری منطقه2 و خیابان استاد معین منطقه 9 را برقرار کرده است. به هنگام افتتاح، این تونل بصورت یک طرفه از شمال به جنوب و سپس در پی درخواست تعداد کثیری از شهروندان منطقه و طرح موضوع در جلسات مدیران ارشد، این معبر به صورت دو طرفه به همراه پیاده رو و مسیر دوچرخه مورد استفاده قرار گرفته است.

طرح اتصال خیابان شهید نیارکی به خیابان شهید بختیاری

طرح اتصال خیابان شهید نیارکی به خیابان شهید بختیاری بخشی دیگری از پروژه بخش غربی یادگار امام (ره) است  این خیابان به طول 860 مترو عرض 45 متر با کلیه امکانات خیابان کامل با وجود محدودیت های اجرایی در اراضی نظامی درمرداد ماه سال 99  با حضور شهردار وقت تهران افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . این پروژه با کمک تونل استاد معین  در کنار بزرگراه یادگار امام (ره) و بزرگراه آیت الله سعیدی علاوه بر کاهش ترافیک میدان و خیابان آزادی  تردد در این دو بزرگراه را نیز تسهیل کرده است.

با توجه به به سیاست شهردار وقت تهران و جمع آوری کارگاه های عمرانی با پیشرفت فیزیکی پایین، پروژه تقاطع غیر همسطح میدان فتح که بواسطه وضعیت مالی و وجود معارضات متعدد غیر فعال بود تعطیل و کارگاه برچیده شد.در حال حاظر وضعیت ترافیکی میدان فتح نامطلوب و رفع این معضل درخواست عمومی بوده و امید است با توجه به قرار گرفتن این پروژه جزء پروژه های اولویت دار شهرداری وآغاز فعالیت شورا و شهردار تهران  ادامه عملیات اجرایی پروژه مجددا در دستور کار قرار گیرد همچنین عملیات اجرایی شاخه غربی یادگار امام (ره) به طول 1200متر با  رفع معارض و جابجایی درختان موجود در مسیر آغاز و بدلیل عدم موفقیت در تملک عرصه و اعیان معارض با پروژه متوقف شد.

معاونت فنی و عمرانی منطقه با توجه به تفاهم نامه فی مابین سازمان املاک با وزارت دفاع وارتش جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری اقدام به محصور کردن 4.5 هکتار از اراضی محل اجرای پروژه حدفاصل میدان هرمزان تا خیابان اجتمایی با استفاده از دیوار های پیش ساخته بتنی در راستای تسهیل در اجرای پروژه کرده است در این خصوص دیوار ضلع شمالی نصب و اجرای دیوار ضلع جنوبی در برنامه اجرایی این حوزه قرار دارد.از آنجایی که برابر طرح این پروژه در تراز منفی اجرا خواهد شد اجرای پیاده رو واحداث فضای سبز در فضا های مجاوراین طرح نیز دردستور کاراین معاونت قرار دارد.

سرانه درمانی در این منطقه چه میزان است و درمانگاه شهرداری منطقه 9 با چه رویکردی افتتاح شد؟

با توجه  به سرانه درمانی پایین منطقه و فقدان مراکز درمانی شهرداری در منطقه، احداث ساختمان درمانگاه شهرداری منطقه 9 جهت رفاه حال شهروندان و پرسنل شهرداری با احداث بنایی در فضای ورودی و با سازی تغییرات در بخشی از ساختمان متعلق به منطقه در محل تقاطع خیابان استاد معین و خیابان دستغیب به مساحت 750 متر مربع اجرا و در مرداد ماه سال 99 با حضور شهردار وقت تهران افتتاح شد.

احداث پلازای امام خمینی (ره)

در مورد فعالیت های جدید و در دست اقدام منطقه 9 توضیحاتی بفرمایید.

پروژه جمع آوری آبهای سطحی خیابان دانشگاه هوایی جنوبی، مرمت کانال جمع آوری آبهای سطحی ضلع جنوب خیابان آزادی، اجرای پروژه های توسعه محله ای، تکمیل ساختمان فرهنگی ورزشی کوثر، اجرای دیوار بتنی بوستان جی، تراش و روکش مکانیزه بزرگراه فتح و سعیدی از فعالیت های جدید و در دست اقدام منطقه 9 است.

برنامه های آتی شهرداری در این منطقه چیست؟

احداث پلازای امام خمینی (ره)،تغییر مقطع انهار خیابان دستغیب، بهسازی معابر منشعب از بزرگراه فتح از برنامه‌های آتی شهرداری تهران در منطقه 9 است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تهران بافت فرسوده مدیریت شهری آزادی معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 بانوان سرپرست خانوار شهردار وقت تهران عملیات اجرایی شهرداری تهران رویکرد مدیریت استاد معین دستور کار زنان سرپرست صدور پروانه خیابان شهید اطراف میدان میدان آزادی مدیریت شهری بافت فرسوده یادگار امام بساط گستران سطح محدوده قرار گرفت میدان فتح افتتاح شد شهر تهران برج آزادی اجرای طرح فضای سبز سال جاری متر مربع شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در دوره فعلی در راستای صیانت از درختان و فضای سبز تهران، هجمه‌هایی درخصوص قطع درختان به شهرداری تهران وارد شد. مرور کارنامه فضای سبز مدیریت شهری ششم نشان می‌دهد که نه‌تنها عزمی برای قطع درختان و نابودی فضای سبز تهران وجود ندارد، بلکه اقدامات خوبی هم در حوزه فضای سبز صورت گرفته است. همچنین شهرداری تهران برخوردهای جدی با متخلفان حقیقی و حتی حقوقی داشته است که در ادامه به اهم اقدامات این حوزه اشاره می‌کنیم.

مقابله با تخریب بوستان اقاقیا

بهمن سال گذشته بود که قطع درختان بوستان اقاقیا جنجال به پا کرد. ماجرا این بود که مدیران یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، بخشی از بوستان اقاقیا را در محله داوودیه فنس‌کشی و ۶۰ درخت را قطع کردند. شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و فنس‌ها را نصب کردند و درختان دوباره کاشته شدند.

جوان‌سازی‌ خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر(عج) همواره در معرض تخریب برج‌سازها و متخلفان ساختمانی قرار داشته و دارند. قطع درختان این خیابان به بهانه‌های مختلف همواره از موضوعات رسانه‌ها بوده و هست. اواسط سال ۱۴۰۱قطع ۱۰ اصله درخت مقابل یک ملک خبرساز شد و باز هم شهرداری تهران را به اهمال‌کاری متهم کردند. درحالی‌که شهرداری پس از پیگیری موضوع از مالک به مراجع قضایی شکایت کرد و مقرر شد مالک ۱۱۷میلیارد تومان جریمه بپردازد و بیش از ۱۰۰اصله درخت هم در این خیابان غرس کند. همچنین در این دوره به جای درختان خشک‌شده و آفت‌زده خیابان ولیعصر(عج) چند هزار اصله درخت جوان کاشته شد.

حفظ درختان مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران

موضوع قطع ۵۰درخت و جابه‌جایی ۲۰۰نهال مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران فروردین ۱۴۰۱مطرح شد که درنهایت با پیگیری‌ و پافشاری شهرداری تهران، مسئولان دانشگاه تهران از اقدامات خود عقب‌نشینی و ادعا کردند، اقدام این مؤسسه در جابه‌جایی درختان با مجوز قانونی و در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه بوده است اما با تلاش شهرداری این کار متوقف شد.

شکایت از کاخ سعدآباد به‌ خاطر قطع درخت

آخرین روزهای آبان ۱۴۰۲تصاویری از درختان قطع‌شده کاخ سعدآباد منتشر شد. گرچه روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد تنها ۳اصله درخت خشکیده و آفت‌زده قطع شده‌اند اما شهرداری تهران بازهم پیگیر ماجرا شد و از مجموعه کاخ سعدآباد بابت این کار شکایت کرد.

تابلوی درخت در متروی بهارشیراز

حفاظت از درختان شهر تنها به نظارت و پیگیری قانونی محدود نمی‌شود؛ گاهی با یک ابتکار کوچک نیز می‌توان در مسیر حفظ محیط‌زیست شهر قدم برداشت؛ اقدامی که در زمان افتتاح متروی بهار شیراز از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این ایستگاه ۲اصله درخت قدیمی وجود دارد که اطراف آنها با محفظه شیشه‌ای پوشانده‌ و به یک تابلوی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده است.

ممانعت از خشک‌شدن درختان مجموعه انقلاب

تعدادی از درختان مجموعه انقلاب در ادوار گذشته خشکانده و قطع شدند و گویا مدیریت شهری هم این موضوع را پیگیری نکرده است. در این دوره اعضای شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواستند تا این موضوع را پیگیری کند و مانع از تکرار این اقدام در مجموعه انقلاب شود. شهرداری تهران هم موضوع را به‌صورت حقوقی و قانونی پیگیری کرد و شکایت از این مجموعه همچنان در چرخه پیگیری است.

کد خبر 847214 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فضای سبز شهردارى تهران گیاهان و درختان

دیگر خبرها

  • خیابان کشاورز بجنورد بازگشایی شد + فیلم
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • اجرای طرح انضباط شهری مشاغل سیار در ۱۲ منطقه تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • خبر خوب برای زنان شاغل | فعال شدن ایستگاه های ورزشی رایگان عصرگاهی و ۵ مجموعه ورزشی جدید در تهران
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر