Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@13:00:50 GMT

واژه معادل فرهنگستان به جای پاستا چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۸۹۲۵

واژه معادل فرهنگستان به جای پاستا چیست؟

به گزارش تابناک، صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تازه‌ترین سلسله مطالب خود با عنوان «واژه‌شناسی» در این خصوص نوشته است: «احتمالاً شنیده یا خوانده‌اید که واژه خمیراک در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای pasta انتخاب شده‌است؛ اما، آن‌چه کمتر درباره‌اش گفته می‌شود، آن است که این معادل برای استفاده در نام غذا ساخته نشده، بلکه، مانند بسیاری از واژه‌های تخصصی، برای متخصصان برگزیده شده تا «انواع محصولات خمیری را که از آرد زبرِ گندم سخت و در طی مراحل مختلفِ خمیر کردن و رشته‌‏ای کردن و خشک کردن حاصل می‌شوند»، چنین بنامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه واژه‌گزینی تغذیه و صنایع غذایی در اوایل دهه ۱۳۸۰ با حضور متخصصانی چون زنده‌یاد دکتر مسعود کیمیاگر، دکتر سیدابوالقاسم جزایری، دکتر محمد شاهدی، دکتر پروین زندی، دکتر فروغ‌اعظم طالبان، و دکتر حسن لامع در فرهنگستان تشکیل شد. این گروه، در ابتدای فعالیت، بررسی واژه‌های مربوط به محصولات خمیری را در برنامه کاریِ خود قرار داد و تصمیم گرفت که با فارسی‌سازی آن‌ها، کار را برای کاربران این اصطلاحات در دانشگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی ساده‌تر و دقیق‌تر کند.

چند واژه دیگرِ این مجموعه، که در دفتر اولِ واژه‌های مصوب در سال ۱۳۸۴ منتشر شده، عبارت‌اند از:

pasta خمیراک
macaroni نی‌رشته
spaghetti رِشتار
lasagna خمیربرگ

فرهنگستان تاکنون برای نام‌های غذاها معادل‌سازی نکرده‌ و برای غذاهای ملل، ازجمله پیتزا و پاستا و لازانیا و اسپاگتی و ماکارونی معادل فارسی نساخته‌است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم فرهنگستان زبان فارسی پاستا ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد

اکتشافات جهانی نفت و گاز در سال میلادی گذشته، به معادل ۵ میلیارد بشکه نفت کاهش و همزمان، هزینه‌های اکتشاف نزدیک به دو برابر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، گزارش مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که توسط خبرگزاری آنادولو نقل شده است، نشان می‌دهد ۶۰ درصد از پنج میلیارد بشکه، اکتشاف نفتی جدید و مابقی آن، اکتشافات گازی بوده است.

این پنج میلیارد بشکه در مقایسه با معادل ۱۰.۵ میلیارد بشکه نفت اکتشاف شده در سال ۲۰۲۲، کاهش نشان می‌دهد و استدلال‌های اوپک را تائید می‌کند که با وجود رشد تقاضا، صنعت نفت و گاز به میزان کافی در تولید، سرمایه گذاری نمی‌کند. اوپک، علت این روند را دلسردی سرمایه‌گذاری از مواضع آژانس‌های پیش‌بینی‌کننده و دولت‌های حامی گذار انرژی، می‌داند.

مشکل هزینه هم احتمالا در کاهش نرخ سرمایه گذاری موثر بوده است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز گزارش کرد هزینه اکتشاف معادل هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳ برای گاز طبیعی، به ۵.۳۰ دلار در مقایسه با ۲.۶۰ دلار در سال ۲۰۲۲، افزایش یافت.

طبق گزارش  این گروه، هزینه‌های اکتشاف برای نفت هم به طور قابل توجهی افزایش یافته و از ۳.۵۰ دلار معادل هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۲، به ۸.۸۰ دلار معادل هر بشکه نفت صعود کرده است که می‌تواند به دلیل انجام بیشتر اکتشافات جدید در بلوک‌های فراساحلی در آب‌های عمیق باشد.

اطلاعات مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشان می‌دهد ۴۱ درصد از اکتشافات جدید در سال میلادی گذشته، در آب‌های فوق عمیق و ۳۰ درصد دیگر در قسمت آب‌های عمیق انجام شده است.

از نظر توزیع جغرافیایی اکتشافات جدید، بزرگترین بخش از اکتشافات جدید در سال ۲۰۲۳، در آسیا با ۳۲ درصد انجام شد و پس از آن آمریکای لاتین (۲۱ درصد) در جایگاه دوم و اروپا و آفریقا هر کدام با ۱۱ درصد، مشترکا در رتبه سوم قرار گرفتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، افزایش هزینه‌های اکتشاف و چالش‌های موجود در یافتن منابع جدید نفت و گاز، ممکن است باعث کاهش رشد سرمایه‌گذاری در این بخش شود و نگرانی‌هایی را که اکنون به طور منظم توسط اوپک از کسری ساختاری در حال ظهور در بازارهای نفت ابراز می‌شود، تشدید کند، در حالی که تقاضا برای نفت همچنان در مسیر رشد قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ۶۰ عنوان‌برنامه به‌مناسبت هفته معلم در استان سمنان/ معلم، ماندگارترین واژه در هستی
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • برج آزادی رنگ و بوی خلیج فارسی گرفت (عکس)
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست