Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا روز چهارشنبه، هم زمان با نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران، از صاحب نظران، خبرنگاران، محققان و صاحبان رسانه‌های ایتالیایی دعوت کرد تا در راستای کمک به رفع نیاز مردم افغانستان و خروج این کشور از بحران، مشارکت کنند.

به گزارش برنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفت، آمده است: افغانستان کشوری مستقل با مردمی آزاده طی بیش از 4 دهه اخیر گرفتار مصائب و مشکلات فروانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هجوم شوروی سابق به این کشور و اشغال چندین ساله آن، تسلط جنگجویان طالبان و القاعده و نهایتا تهاجم آمریکا و متحدین این رژیم به افغانستان و اشغال آن، تاریخ غمباری علیه مردم افغانستان رقم زده است.

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان صبح امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه با حضور وزیران خارجه ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان و سفرای چین و روسیه آغاز شد.

وزرای امور خارجه روسیه و چین نیز در این نشست به شکل مجازی حضور دارند. سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران نیز در این نشست به صورت مهمان حضور یافته‌اند.

بیانیه سفارت ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از همسایگان مهم افغانستان که مستقیما از حوادث این کشور تاثیر می پذیرد، اهمیت زیادی برای  تقویت همکاری‌های منطقه ای جهت کمک به روند صلح در افغانستان قائل است و در این راستا از هرگونه ابتکار  منطقه ای استقبال نموده ، آورده است: در این راستا اولین نشست 6 کشور همسایه از جمله ایران به صورت مجازی و با میزبانی پاکستان و متعاقب آن اولین نشست حضوری همسایگان اخیرا در مسکو برگزارگردید. در این نشست بر ایجاد فضای تفاهم با رویکردی سازنده که مردم افغانستان شخصا آینده خود را رقم  زده و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کنند، تاکید شده است. امروز نیز دومین نشست وزرای خارجه ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، چین بعلاه روسیه به صورت ترکیبی حضوری و مجازی به میزبانی تهران برگزار می شود.

بیانیه یاد شده می افزاید: جمهوری اسلامی ایران همواره در تمام مقاطع حساس و سرنوشت ساز افغانستان از جمله دوران جهاد و مقاومت در مقابل اشغالگری خارجی، در کنار مردم این سرزمین بوده و همواره راه برون رفت از چالشهای سیاسی، امنیتی را تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی و مذهبی از طریق گفتگوهای بین الافغانی بدون مداخله خارجی عنوان  کرده است. افغانستان با ثبات، امن، توسعه یافته و با اقتصاد شکوفا تامین کننده منافع ملی همه همسایگان ازجمله جمهوری اسلامی ایران است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران به آینده روشن و شکوفای افغانستان در صورت مشارکت آحاد مردم از گروه ها و مذاهب  مختلف اعتقاد داشته و آن را در راستای منافع، ثبات و توسعه جهانی، منطقه ای و همسایگان می  شمرد.

"سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ضمن اغتنام فرصت روشنگری در خصوص نشست همسایگان افغانستان در تهران، مایل است از همه صاحب نظران سیاسی، اجتماعی، خبرنگان، محققان، خبرنگاران و صاحبان رسانه ها دعوت بعمل آورد تا با تعمیق بیشتر بر مسائل جاری افغانستان، در راستای ایفای نقش انسانی و اخلاقی خود جهت کمک به رفع نیاز مردم افغانستان و مشارکت در جلب همکاری و مساعدت دولت و سازمانهای مردم نهاد ایتالیا و اروپا جهت خروج از این بحران فعالانه اقدام نمایند."

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: لندن مشکلات طالبان القاعده افغانستان امور خارجه وزارت امور خارجه تاجیکستان چین روسیه ایران اسلامی ایران پاکستان مسکو استقلال جمهوری اسلامی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران رسانه دولت ایتالیا افغانستان سفارت ایران در ایتالیا جمهوری اسلامی ایران ایران در ایتالیا مردم افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از وزارت امور خارجه، در گفتگوی تلفنی امروز پنجشنبه مارگوش تاساکانا وزیر امور خارجه استونی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد.

طرفین در این گفتگو با اشاره به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، آمادگی متقابل برای توسعه بیش از پیش مناسبات را مورد تاکید قرار دادند.

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات فلسطین تاکید کرد: عمق فاجعه نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه می‌طلبد که تمامی کشورها برای برقراری آتش‌بس پایدار، رفع کامل محاصره انسانی، تبادل اسرا و جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر رژیم اسرائیل در غزه تلاش کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست طرف استونیایی در خصوص کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و آزادی خدمه استونی اظهار داشت: کشتی توقیف شده که در آب‌های سرزمینی ایران رادار خود را خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به خطر انداخته در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده است و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان تاکید کرد: رعایت قوانین و مقررات دریایی از سوی تمامی کشتی‌ها در راستای حفظ امنیت دریانوردی امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

مارگوش تاساکانا وزیر امور خارجه استونی نیز ضمن با اهمیت دانستن روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که در سایه رفع موانع، مناسبات فی‌مابین بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امور خارجه استونی همچنین با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای، خواستار همکاری همه کشورها برای توقف جنگ در غزه شد.

وی از نگاه انسانی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی خدمه کشتی توقیف شده قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند