Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:57:07 GMT

مواد شوینده خانگی تهدیدی برای سلامت کودکان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۰۱۱۷

مواد شوینده خانگی تهدیدی برای سلامت کودکان

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، محمدشاطرپور روز چهارشنبه افزود: والدین برای جلوگیری از مسمومیت مواد شیمیایی در کودکان باید مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها و داروهایی نظیر شربت متادون (شربت ترک اعتیاد) را همیشه در ظرف اصلی خود نگهدارند و از انتقال آنها به ظروف مواد خوراکی مثل بطری نوشابه خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مواد شیمیایی، شوینده‌ها، سفیدکننده‌ها، الکل‌ها، مواد ضدیخ، حشره کش‌ها، غذاهای فاسد و لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لاک پاک کن باید در کمدهای مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

این کارشناس سم شناسی به شهروندان توصیه کرد پس از هر بار استفاده از مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها بلافاصله در آنها را ببندند و از قرار دادن اسباب بازی‌های پلاستیکی بازیافت شده در اختیار کودکان یا استفاده از اسباب بازی‌های رنگ آمیزی شده به علت وجود سرب در رنگ، خودداری کنند.

وی افزود:  برخی از لوازم آرایشی مثل سرمه و لوازم غیراستاندارد، حاوی مقادیر بالایی سرب هستند و مصرف آنها توسط کودکان می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

شاطرپور گفت: مسمومیت در اثر بلع نفت، مواد شیمیایی و شوینده‌ها توسط کودکان بسیار خطرناک است و والدین در این وضعیت هرگز کودک خود را وادار به استفراغ نکنند زیرا این کار باعث خفگی او می‌شود. 

وی از شهروندان خواست درصورت بروز علائم مسمومیت در کودک بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند.

مواد شوینده چگونه کشنده می‌شوند؟

یک کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز درخصوص چگونگی کشنده بودن مواد شوینده گفت: طبق آمار کشوری سالیانه تعدادی از هموطنان در روزهای پایانی سال بر اثر مسمومیت با مواد شوینده جان خود را از دست می‌دهند.

الناز بهروز در پنجمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی و مواد شیمیایی از شهروندان خواست هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده نکات ایمنی را رعایت و  هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده پنجره‌ها را باز کنند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی از شهروندان خواست از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده‌های سفید کننده به طور جدی خودداری کنند زیرا بخار و گازهای تولیدشده بسیار سمی و کشنده است.

این کارشناس بیان کرد: شهروندان پس از مصرف موادشوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط‌های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان توقف نکنند چرا که گازهای تولید شده در این محیط‌های بدون تهویه مناسب، سمی است.

وی ادامه داد: برای استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به مردم توصیه کرد از مواد شوینده مرغوب و مورد تأیید سازمان‌های استاندارد و غذا و دارو استفاده کنند و با استفاده از محصولات قاچاق و زیرزمینی بدون استاندارد سلامتی خود و خانواده را تهدید نکنند.

هفته اول آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نامگذاری شده و پنجم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی و مواد شیمیایی است.

برچسب‌ها سلامت دزفول خوزستان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت دزفول خوزستان سلامت دزفول خوزستان بهداشت و سلامت استفاده از مواد شیمیایی مواد شوینده شوینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، رضا تحویلیان مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه دولت طرح‌های تشویقی خوبی را برای زوج‌ها در جهت فرزندآوری و جوانی جمعیت در نظر گرفته است، گفت : یکی از این طرح‌ها، زیر پوشش بیمه‌ای قرار دادن کودکان زیر هفت سال سن به صورت رایگان است. وی افزود: از ابتدای سال جاری طرح پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن به صورت رایگان توسط بیمه سلامت اجرا شده و خدمات و هزینه‌های درمانی ارائه شده به این کودکان در تمام مراکز دولتی رایگان است. مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: طرح رایگان شدن همه خدمات سرپایی و بستری کودکان تا سن هفت سالگی در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هیأت دولت تصویب و پایان سال گذشته به بیمه‌های پایه ابلاغ شد. تحویلیان تاکید کرد: از ابتدای سال جاری بیمه سلامت ۱۰۰ درصد هزینه خدمات سرپایی و بستری برای این کودکان را در مراکز دولتی دانشگاهی پرداخت می‌کند

دیگر خبرها

  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • ۱۵ اخطاریه دفع غیربهداشتی فاضلاب خانگی در سراوان صادر شد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • حساسیت فصلی کودکان
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار