Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین علی فولیان در اولین جلسه کمیته علمی اجرایی برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم خاطر نشان نمود: یکی از بهترین و موفق ترین مکان‌ها که می‌تواند جامعه را از جرایم و آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارد آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش مهمترین سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و آینده سازان جامعه را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین ایستگاه تعلیم و تربیت و کارکرد پیشگیرانه آن افزود: مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودکان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازند، در مدرسه است که نظام تربیتی فرد شکل گیرد.

وی ادامه داد: التزام عملی افراد به قوانین، حاکمیت قانون و اطاعت پذیری و مشارکت اجتماعی در مدرسه به دانش آموزان یاد داده می‌شود؛ مدرسه به دانش آموزان اصل پاداش و کیفر را می‌آموزد و کودک و نوجوان یاد می‌گیرد که با کار و کوشش و رفتار مناسب است که می‌تواند پاداش شایسته بگیرد و در غیر این صورت کیفر خواهد دید.

فولیان گفت: بنابراین اگر می‌خواهیم شاهد پویایی در جامعه و کاهش جرایم باشیم باید توجه بیشتری به این سرمایه‌های اجتماعی اعم از دانش آموزان و معلمان داشته باشیم.

این مقام قضائی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم روند افزایشی جرم و جنایت را کنترل نمائیم می‌بایست در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.

وی با اشاره به پیشگیری رشد مدار به عنوان یکی از شاخه‌های پیشگیری اجتماعی بر شناسایی عوامل خطر، تقویت عوامل حمایتی و مداخله زودرس برای پیشگیری از بزه کاری افراد تاکید نمود و اضافه کرد: یکی از زمینه‌های پیشگیری اجتماعی در مورد بزهکاری اطفال و نوجوانان پیشگیری رشد مدار است که هدف آن مداخله در سنین مختلف رشد یک طفل و به منظور پیشگیری از ارتکاب جرایم در آینده می‌باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ادامه بیان نمود: پیشگیری رشد مدار یک سرمایه‌گذاری پایدار و درازمدت است که می‌تواند از خردسالی، سنگ بنای برنامه‌های پیشگیرانه را برای کل عمر یک انسان در جامعه نهادینه کند.

این مسئول افزود: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی دارند که طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به عنوان یکی از نخستین تجربیات ائتلاف ملی در حوزه امور اجتماعی کشور، با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان به عنوان میثاق همکاری‌های چندجانبه با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با همکاری ۱۴ دستگاه اجرایی از قبیل وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی می‌گردد.

فولیان مطرح کرد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمند سازی و حمایت‌های روانی، اجتماعی، و مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر، آسیب‌های اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به موقع و مؤثر است و به عبارتی دیگر به دنبال از بین بردن خطرات در پیش روی دانش آموزان می‌باشد.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های عضو نماد تاکید کرد: رویکرد کنونی اجرای برنامه نماد در سطح استان مطلوب نبوده و به منظور عبور از شرایط کنونی و پرهیز از کلی نگری می‌بایست چالش‌های مربوط به اجرای برنامه در استان احصاء و در جهت رفع آنها اقدامات لازم و فوری صورت پذیرد.

فولیان عنوان کرد: هر یک از دستگاه‌های عضو این ائتلاف می‌بایست به وظایف و تکالیف قانونی خود در این حوزه اقدام نمایند و انجام وظایف ذاتی سازمان خود را پای طرح نماد نگذارند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان با بیان این مطلب که جرایم و آسیب‌های اجتماعی مرزبندی ندارند ومی بایست طرح نماد به کلیه نواحی استان و حوزه‌های قضائی تابعه تسری داده شود یاد آور شد: آموزش و پرورش محور اصلی اجرای طرح نماد بوده و باید با برنامه ریزی هدفمند و اصولی و برگزاری منظم جلسات این کمیته، مطالبه گر اصلی از سایر دستگاه‌های سند ائتلاف باشد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به عنوان بازوی نظارتی کار مدیریت و نظارت بر این فرایند را برعهده دارد و عملکرد کلیه دستگاه‌های عضو ائتلاف در این برنامه از طریق بازدیدهای مستمر با مراجعه به محل تحصیل دانش آموزان و محل اقامت خانواده‌های ایشان که معاضدت های حمایتی و خدماتی دریافت کرده اند، مورد راستی آزمایی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 5337508

منبع: مهر

کلیدواژه: دادستان قزوین دادگستری قزوین قزوین ویروس کرونا بوشهر بنزین هفته وحدت جایگاه سوخت آمار کرونا اردبیل گرگان واکسن کرونا کرمانشاه پمپ بنزین لیگ برتر فوتبال ایران ایلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دادگستری کل استان آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری ۴۰ درصدی پوسیدگی دندان دانش‌آموزان با ماده وارنیش فلوراید خبر داد.

حامد جز جلالیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انجام طرح کشوری فلورایدتراپی دانش‌آموزان در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: با تامین ۶۳ هزار وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان ابتدایی ۶ تا ۱۲سال این طرح در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

وی بیان کرد: با تامین و دریافت وارنیش فلوراید از وزارت متبوع، توزیع وارنیش در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت چهار شهرستان (نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور  ادامه داد: این طرح به صورت رسمی از هفته اول اردیبهشت‌ماه تمامی بهورزان و مراقبین سلامت با مراجعه به مدارس و با نظارت مستقیم تمامی مراقبین ناظر مراکز و حضور دندانپزشک مراکز خدمات جامع سلامت در مدارس تحت پوشش به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان، آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش‌آموزان، معاینات مستمر دندانپزشکی و کاهش ۴۰ درصدی پوسیدگی‌ دندان دانش‌آموزان توسط ماده وارنیش فلوراید است.

دو واکسن به برنامه واکسیناسیون متداول کودکان در نیشابور اضافه می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته جهانی ایمن‌سازی ۲۴ تا ۳۰ آوریل مصادف با ۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت‌ماه دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون متداول کشوری کودکان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی و واکسن روتا به صورت خوراکی است، ادامه داد: واکسن پنوموکوک مهمترین راه پیشگیری از بیماری های عفونی ناشی از این میکروب از جمله عفونت ریه، عفونت مغزی یا مننژیت، عفونت گوش، قلب، خون، استخوان و سینوزیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اذعان کرد: سالیانه از حدود ۵۰ هزار عفونت‌ شدید پنوموکوکی با تزریق واکسن پنوموکوک پیشگیری می‌شود که کاهش مصرف آنتی بیوتیک و کاهش بروز  مقاومت آنتی بیوتیکی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی این واکسن در سنین ۲ ، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود در خصوص واکسن روتا گفت: واکسن روتاویروس نیز که از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند  به صورت خوراکی در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان