Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در این قسمت از برنامه رخ به رخ، امیرعلی دانایی مجری برنامه در گفت‌وشنودی صمیمانه و صریح با مسعود فراستی به مبحث نقد فیلم، فیلمسازان مختلف، دغدغه‌های اجتماعی این منتقد، نگاه ویژه فراستی به برخی مضامین و مفاهیم سینما و ... می‌پردازد.
نزدیک شدن به وجوه کمتر دیده شده از مهمان برنامه و تلاش برای ارتباطی بی‌تعارف و صریح با خودِ واقعی افراد یکی از اهداف این برنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رخ به رخ مهمانان برنامه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و ... انتخاب شده‌اند و تمام بخش های برنامه با سوالاتی طراحی شده که هدف آن  رو به رو شدن با احساسات مختلف آدمی است.
گفت و گو درامای رخ به رخ برنامه جدید گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی پور است که جمعه ها حوالی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.

سامره رضایی مهمان نردبان شبکه مستند شد

سامره رضایی بازیگر و مستندساز افغانستانی مهمان برنامه نردبان شبکه مستند است و درباره تجربه‌اش از مستندسازی با موضوع افغانستان صحبت می‌کند.

شصت و ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی نردبان جمعه ۷ آبان روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

پرونده‌ این قسمت از برنامه‌ نردبان، افغانستانی‌ها و بازنمایی آن در فیلم و عکس مستند است. سامره رضایی بازیگر و مستندساز افغانستانی مهمان ویژه این قسمت از نردبان است که در گفت‌وگو با حامد شکیبانیا درباره فیلم‌هایش با موضوع افغانستان صحبت کرده و مستندهایی که با این موضوع اصلی توسط مستندسازان ایرانی ساخته شده‌اند را نقد و بررسی می‌کند.

سامره رضایی بازیگر سینما و تئاتر و مستندساز است. او اولین تجربه کاری خود در سینما را با مهدی‌ فخیم‌زاده آغاز کرد و پس از آن در ده‌ها فیلم و تئاتر ایفای نقش کرده است. مستند من یک بازیگر شادم ساخته این مستندساز افغانستانی است که در سال ۱۳۹۴ در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. فرشته حسینی بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر نخستین‌بار با بازی در همین فیلم جلوی دوربین رفت.

در بخش دیگر برنامه مرتضی پورصمدی فیلمبردار برجسته سینمای ایران مهمان برنامه است. او که تجربه کار کردن در افغانستان همراه با مجید مجیدی را دارد خاطراتی از مواجهه با طالبان در افغانستان را بیان می‌کند.

مستند خلاق با حضور هانیه یوسفیان، گفت‌وجو: پرسش‌های متداول (با حضور محمد حدادی)، عکاسی مستند (آثار اشکان پردل، افغانستان از نگاه عکاسان خارجی و عکاسان برجسته‌ معاصر) و کارگاه تجربه از دیگر بخش‌های این هفته‌ برنامه‌ نردبان است.

نردبان مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸:۳۰روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

یک لقمه نون در بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان

قسمت آخر مجموعه مستند یک لقمه نون امشب ۵ آبان ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

قسمت آخر یک لقمه نون به افراد فعال، نوآور و مسئول در مشاغل امروزی خواهد پرداخت که در شرایط اقتصادی و ناهنجاری‌های فرهنگی و معیشتی جامعه، همچنان به ارزش‌های انسانی، خدمت به مشتری و برکت در درآمد شغلی باور دارند. این مجموعه با روایتی مستندگونه از بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان به پایان خواهد رسید.

نخستین سری مجموعه یک لقمه نون در سال ۱۳۸۹ در قالب ۱۰ قسمت با موضوع کسبه قدیمی و اعتقادات کاری و سری دوم از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ در قالب ۵۰ قسمت با موضوع کسب تمیز و با برکت از شبکه مستند، پخش شده است.

تولید و پخش سری سوم این مجموعه همراه با تغییرات فرمی، محتوایی و به روز شده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ادامه یافته است.

پیشینه‌ی پخش ده ساله‌ی یک لقمه نون، این مجموعه را در میان برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در حوزه‌ی مستند قرار داده است.

از عوامل سری سوم مجموعه‌ی یک لقمه نون می‌توان به:

تهیه کننده: امیرحسین خلیل‌زاده، کارگردانان: امیرحسین خلیل‌زاده، محمد رضا محب آل عبا، تصویربرداران: عباس عسگری، ابوالفضل علائی، صدابرداران: امید اسلامی، امین نظروند، عرفان رضایی، مدیر پروژه: المیرا امینی، مدیر هنری: بهار سیری ،تدوینگران: احسان میلانی، محسن کسایی، بهار احمدی، محمد رضا محب آل عبا، طراح تیتراژ: ادریس محمدی، تحقیق و پژوهش: استودیو اتاق هشتم و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز اشاره کرد.

زاویه به بررسی برنامه های فقرزدایی می پردازد

چهاردهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، روز چهارشنبه پنجم آبان‌ماه، ساعت ۲۲ با اجرای عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در این قسمت حسین راغفر اقتصاددان، پژوهشگر فقر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهراء(س) و سید احمد حبیب‌نژاد حقوق‌دان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به پرسش‌هایی از این دست خواهند پرداخت: جهت محرومیت‌زدایی، رفع فقر و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، دولت تا کجا مُجاز به مداخله در حوزه‌های اقتصادی-اجتماعی است؟

مجله علوم انسانی زاویه کاری از گروه فرهنگ و اندیشه  چهارشنبه ها از شبکه چهارساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می رود.

فرشته‌ها با هم می‌آیند

فیلم سینمایی فرشته‌ها با هم می‌آیند پنجشنبه ۶ آبان از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

فیلم سینمایی فرشته‌ها با هم می‌آیند با بازی جواد عزتی و نازنین بیاتی، پنجشنبه مهمان آی‌فیلمی‌ها در سراسر کشور خواهد بود.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری می‌کنند که که خداوند به آن‌ها فرزند سه قلو می‌دهد… این سه فرزند که دختر هم هستند باعث می‌شوند زندگی این زوج جوان تغییراتی بکند... .

این فیلم محصول سال ۱۳۹۳ است و الهام کردا و رضا ناجی دیگر بازیگران آن هستند.

فرشته‌ها با هم می‌آیند پنجشنبه شب ساعت ۲۲:۰۰ راهی آی‌فیلم فارسی می‌شود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز جمعه خواهد بود.

برچسب‌ها شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی حسین راغفر شبکه دو سیما شبکه چهار سیما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی حسین راغفر شبکه دو سیما شبکه چهار سیما فرشته ها با هم می آیند سامره رضایی یک لقمه نون شبکه مستند رخ به رخ آی فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیق‌تر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانه‌ای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، به‌خصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلم‌های روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یک‌میلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچه‌زرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمده‌اند، روی‌ هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروخته‌اند، یعنی پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچه‌زرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلم‌هایی که البته در نگاهی دقیق‌تر، علاوه بر کمدی‌بودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای!

این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.

اینکه پرفروش‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال کرده‌اند، نکاتی نگران‌کننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن می‌آورد که موارد متعددی را از حیف‌ومیل و خروج ارز و البته از همه مهم‌تر کاهش مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون شامل می‌شود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلم‌هایی هستند که تبلیغات‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق می‌تواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنه‌آمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان می‌دهد که سیاست‌های نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه می‌تواند سیاست‌های عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.

آمار و ارقام ترسناک
داده‌هایی که درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانه‌های خارجی هفته‌ای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی می‌گیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلم‌های روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکه‌های ماهواره‌ای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تمام‌وقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلم‌های رقیب باقی نگذارد.
داده‌های ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ‌بگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیت‌تر و بهتر هم می‌تواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یک‌ونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

یک حساب‌وکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامه‌ها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکه‌های ماهواره‌ای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یک‌ماهه فیلم‌ها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز می‌شود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت می‌شود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقه‌ای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یک‌بار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکننده‌ای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلم‌ها چقدر هزینه کرده است!

آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان می‌داد و به تریبونی برای بهتر دیده‌شدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگ‌های مختلف پیش‌پای محصولات سینمایی که از این میان می‌توان از سختگیری‌های فراوان تا ممیزی‌های مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.

این موارد که نارضایتی‌های بسیاری را موجب شدند، کم‌کم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزی‌هایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخش‌کننده سینما و تهیه‌کننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفه‌ای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین می‌شود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاست‌های تلویزیون است، از تیزر بی‌بهره می‌ماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
 
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تک‌تک صاحبان فیلم‌ها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضع‌گیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلم‌های تبلیغ‌شده در ماهواره آگاهی یافته‌اند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلم‌ها چنین تصمیمی می‌گیرند و تبلیغ فیلم‌شان را به ماهواره‌ها می‌دهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام برده‌اند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمی‌توانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم‌ صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلم‌های سینمایی اختصاص می‌داد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علم‌الهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولت‌های گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهواره‌ای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق می‌کند و روی ۶۰درصد باقی فیلم‌ها تاثیر چندانی ندارد»، می‌گوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح می‌دهند تبلیغ کارشان را با هزینه‌ای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من می‌دهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید به‌صرفه نباشد.»

حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرون‌به‌صرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلم‌های سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهواره‌هاست که همان‌طور که گفته شد باعث خروج یک‌ونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاری‌ها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنی‌های سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهواره‌ها ریخته می‌شود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایه‌های کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی