Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست معرفی نسخه‌های خطی نظامی در موزه ملی ملک که بخشی از مجموعه برنامه‌های «گنج نظامی» یادواره نظامی گنجوی با همکاری بنیاد سعدی و موزه ملی ملک، صبح امروز چهارشنبه ۵ آبان، به صورت برخط برگزار شد.

در این نشست، رییس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با برشمردن نسخه‌های خطی این مجموعه، گفت: ما در موزه ملک، ۲۲ نسخه نظامی داریم که برخی به طور کامل به نظامی اختصاص دارد و برخی با دیوان دیگر شاعران ترکیب شده و برخی دیگر جنگ است و خلاصه‌ای از هر کتاب را آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوشاد رکنی در پاسخ به سوال زینب کوشکی، کارشناس معاونت امور بین‌الملل بنیاد سعدی، درباره این نکته چگونه این آثار گردآوری شده اند، اظهار داشت: تفاوت زیادی بین حاج حسین ملک و دیگر مجموعه داران وجود دارد، او از همان دوران جوانی که آرزوی کتابخانه داشت دید کل نگری به موضوع پیدا کرد. او هم مثل یک موزه دار به دنبال گردآوری مجموعه بود و هم مثل یک کتابدار به دنبال کتاب‌های ارزشمند می گشت.

وی ادامه داد: حسین ملک صرفاً یک نسخه خطی را به خاطر قدیمی یا نفیس بودن نمی‌خرید مصداق آن برخی نسخه هاست که نفیس بودند اما ارزش ادبی و علمی نداشتند و حسین ملک به سراغ آنها نرفته است، این کار هم ویژگی نسخه شناسی اوست، او نسخه پزشکی و نجوم را با دقت می‌خرید و نسخ خطی ادبی را با علم به کیفیت تصحیح آن خریداری می‌کرد و به این که کدام نسخه اصلی و اساسی است توجه ویژه‌ای داشت.

نوشاد رکنی با اشاره به اینکه نسخه نظامی بایسنقری که در موزه ملک نگهداری می شود از اولین کتاب هایی است که در فهرست حافظه جهانی ثبت شده، ادامه داد: خط این نسخه به احتمال بسیار زیاد تیموری است و از بارگاه بایسنقر میرزا آمده است، نسخه مهم دیگری که با شماره ۳۹ در فهرست نسخ خطی موزه ملک ثبت شده نسخه عزت خانم فرزند حاج حسین ملک نام دارد او از حراجی های مختلف در سراسر جهان نسخه های خطی را می‌خرید و به ایران باز می‌گرداند.


وی درباره نحوه گردآوری این آثار توضیح داد: در اساسنامه ای که حسین ملک تنظیم کرده است نیمی از عشر درآمد خالص موقوفات ملک به خرید کتاب اختصاص دارد و از سوی دیگر ما آثار اهدایی زیادی داریم اما در زمان خرید هر کتاب را بر اساس شناسنامه و اهمیتش می خریم، برخلاف بسیاری از نهادها که تنها نسخ خطی بودن آن کتاب موجب می‌شود آن را بخرند به همین دلیل کیفیت مجموعه موزه ملک فدای کمیت نمی شود.  ما مشابهات این نسخه ها را در کشورهای مختلف پیدا کرده و با آنها داد و ستد علمی داریم، که داده هایمان افزایش پیدا کند.

رکنی در پاسخ به این سوال که قدیمی‌ترین نسخه خطی نظامی در موزه ملک کدام است، گفت: دو نسخه از دوره تیموری است که بسیار نفیس هستند و نسخه دیگری هم از دوره صفوی داریم که برخی صفحات آن ریختگی داشته و در دوره قاجار، صفحات گمشده را به همراه چند نگارگری به اثر اضافه کردند.

رییس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با اشاره به نشانه های اصالت نسخه های خطی افزود: از نشانه‌های خمسه های نظامی می‌توان در یافت  از کارگاه بایسنقر میرزا آمده‌اند بسیاری از آنها در کتاب آرایی شان از طلا و لاجورد استفاده شده و برخی نیز رنگ های دیگری نیز دارند، در یکی از این نسخه ها یک نگارگری وجود دارد که کتابی را می آورند و با بایسنقر تقدیم می کنند و بزرگان علم و ادب نیز در این جلسه حضور دارند.

وی درباره کامل کردن نسخه‌های خطی، توضیح داد: گاهی نشانه هایی در یک نسخه است که باید آن را دید خیلی از نسخه ها را به خاطر جنگ، شرایط جوی یا رویدادهای جغرافیایی نمی شود آن را نگهداری کنند یا به خوبی از آن مراقبت نمی شد، به همین علت گاهی در دوره‌های بعدی آسیب هایی که کتاب دیده شده را کامل می کردند اینگونه نسخه ها جعلی نیستند و برای تشخیص نسخه های جعلی باید همه نشانه ها را کنار هم گذاشت.

رکنی اظهار داشت: به طور کلی کار نظامی در فرهنگ ما در یاد ما و در زندگی ما رسوخ کرده و می‌توان کهن الگوهای زندگی امروز را در آن یافت، ما از طریق روایت و داستان فرهنگ را منتقل و حفظ کرده‌ایم و این ویژگی نسخه هایی است که نگهداری شده اند. داستان های نظامی بیشترین حضور را در خاطرات جمعی ما دارند به همین دلیل اهمیت نظامی، در فرهنگ و ادبیات ایران بسیار زیاد است. ما همچنان امیدواریم که نسخه خطی قدیمی تری از نظامی گنجوی پیدا کنیم و نسخه هایی که داریم تطبیق بدهیم.

برچسب‌ها موزه ملی ملک نسخه خطی سعدی دوره قاجار بنیاد سعدی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه ملی ملک نسخه خطی سعدی موزه ملی ملک نسخه خطی سعدی دوره قاجار بنیاد سعدی میراث فرهنگی نسخه های خطی موزه ملی ملک نشانه ها حسین ملک موزه ملک نسخه خطی نسخه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی امروز 10 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران،گلکسی A۵۵ تقریبا از یک ماه قبل در بازار حضور دارد و فعلا با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

گلکسی A۳۵ که همزمان با A۵۵ روانه بازار شد، در دسته گوشی‌های ۱۶ میلیونی قرار می‌گیرد و A۰۵s که جزو میان‌رده‌های اقتصادی سامسونگ است، کمتر از پنج میلیون فروخته می‌شود.

پوکو X۶ پرو که جزو گوشی‌های نسبتا جدید شیائومی به‌حساب می‌آید، کمی بیش از ۱۷ میلیون قیمت دارد و رقیب گردن‌کلفتی برای میان‌رده‌های سامسونگ تلقی می‌شود.

ارزان‌ترین گوشی هوشمند شیائومی ردمی A۲ پلاس است و آنطرف می‌توانیم از آیفون ۱۳ پرو مکس به‌عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین گوشی‌های فعلی اسم ببریم.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

گلکسی A۱۵ نسخه ۱۲۸+۴

شش میلیون تومان

گلکسی A۰۵s نسخه ۶۴+۴

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

گلکسی A۵۴ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

گلکسی A۵۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گلکسی A۳۴ نسخه ۱۲۸+۸،

۱۱ میلیون تومان

گلکسی A۳۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون تومان

گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت

۹۵ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳، ۴G نسخه ۲۵۶+۸،

۹ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲+۱۶،

۲۳ میلیون تومان

ردمی A۲ پلاس نسخه ۶۴+۳ گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی A۳ نسخه نسخه ۱۲۸+۴

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

ردمی ۱۳C نسخه ۲۵۶+۸

شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پوکو X۶ پرو نسخه نسخه ۵۱۲+۱۲،

۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ پارت‌نامبر CH

۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

۱۳۵ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت گوشی امروز 10 اردیبهشت 1403
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • گوشی جدید ناتینگ، ۲ روز دیگر رونمایی می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود