Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور شاخ آفریقا کودتای نظامی در سودان را محکوم به شکست دانسته و هرگونه حمایت مالی اروپا از رهبری نظامی در سودان در چنین شرایطی را رد کرد.

به گزارش مشرق، "آنت وبر"، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور شاخ آفریقا در گفتگویی با هفته نامه اشپیگل به مسئله کودتای نظامی در سودان پرداخته و در بخشی از این گفتگو تصریح کرد: من اعتقاد دارم که ارتش برای دستیابی به موفقیت به اندازه کافی متحد و منسجم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هر گونه حمایت مالی از رهبران نظامی در این کودتا را رد کرده و در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که اروپا باید حالا چه اقدامی انجام دهد تا انتقال دموکراتیک در سودان را نجات دهد گفت: ما قبلا در بیانیه های خود موضع آشکاری را اتخاذ کرده ایم.

وبر افزود: مطمئنا بیانیه دیگری در سراسر اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که در آن یک بار دیگر گفته خواهد شد که: ما خواهان انتقالی هستیم که در آن نیروهای نظامی و غیر نظامی با هم همکاری کنند نه اینکه یک عنصر جایگزین دیگری شود. زندانیان باید آزاد شوند. در شرایط فعلی هیچ حمایت مالی برای ارتش وجود نخواهد داشت.

این مقام اروپایی در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد : من فکر می کنم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره اتفاق نظر دارند که کودتا به ثبات منطقه و یا منافع مردم سودان کمکی نمی کند.

کمیساریای عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که احتمالا کمک مالی به سودان را تعلیق خواهد کرد.

ارتش سودان روز دوشنبه به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، دست به کودتا زد و کابینه دولت ائتلافی، شورای حاکمیتی را منحل و شمار زیادی از مسئولان در این کشور را بازداشت کرد.

برهان روز گذشته نیز در ادامه تلاش برای قبضه کردن قدرت در دست نظامیان، دستور انحلال همه اتحادیه‌های کارگری و مشاغل را صادر کرد.

کودتاچیان نظامی سودان دست کم ۱۵ نفر از مسئولین بارز دولت از وزیر گرفته تا سیاستمدار ارشد را دستگیر کرده‌اند که در میان آنها وزیر صنایع، وزیر اطلاع رسانی، مشاور اطلاع رسانی نخست وزیر و برخی از اعضای شورای حاکمیت به چشم می‌خورند.

بعد از برکناری دولت «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان، گروه‌ها و احزاب سیاسی و نیروهای نظامی بر سر تشکیل کابینه ائتلاف متشکل از اعضای نظامی و غیرنظامی به توافق رسیدند تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دولت را به دست بگیرد که با کودتا این کابینه ائتلافی برچیده شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان اتحادیه اروپا سودان ارتش سودان مشرق عمر البشیر اتحادیه اروپا حمایت مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۴۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جین پینگ،» رییس‌جمهور چین امروز یکشنبه در یک سفر دو روزه به پاریس می‌رود و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش، او را برای کاهش عدم تعادل تجاری تحت فشار قرار می‌دهد و تلاش می‌کند او را متقاعد کند که از نفوذ خود بر روسیه درباره جنگ اوکراین استفاده کند.

سفر رییس‌جمهور پین در در زمان افزایش تنش های تجاری بین اروپا و چین انجام می‌شود و در چین شرایطی احتمالاً این اهداف ماکرون به ارحتی محقق نخواهد شد.

فرانسه از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد صادرات خودروهای الکتریکی چین حمایت می کند و در ژانویه پکن تحقیقاتی را در مورد واردات براندی - که عمدتاً در فرانسه تولید می شود - آغاز کرد - اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلافی جویانه در میان مجموعه رو به رشد تحقیقات اتحادیه اروپا تلقی می شود.

یکی از مشاوران کاخ الیزه پیش از سفر شی جین‌پینگ، سفری که اولین بار پس از ۵ سال به اروپا انجام می‌شود گفت: «ما باید به فشار بر مقامات چینی ادامه دهیم تا تضمین‌های بیشتری در مورد مسائل تجاری به ما بدهند».

رییس‌جمهور در این سفر با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه و اورسولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اختلافات بین ۲۷ عضو اتحادیه اروپا - و به ویژه بین فرانسه و آلمان - توانایی آنها برای نفوذ بر چین را تضعیف می کند. منابع آگاه اعلام کردند که اولاف شولز، صدراعظم آلمان به مکرون و شی در پاریس نخواهد پیوست.

کد خبر 6096914

دیگر خبرها

  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • سازمان ملل: هرگونه عملیات نظامی در رفح عواقب فاجعه باری خواهد داشت
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند