Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: امسال اضافه‌برداشت از آب‌های زیرزمینی دو برابر شده است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی آب ورودی به پشت سدها، اظهار کرد: متوسط آب رودخانه‌ها و کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال ۹۸-۹۹ این کاهش باعث از دست دادن دو سوم آبهای سطحی شده و چون منبع تولید آب در اثر بارش‌ها است که به صورت روان‌آب و آب زیرزمینی در می‌آید، به همین خاطر با افت آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به افت سالانه ۷۰ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی استان، افزود: طی دو سال آبی پرآب ۹۷ و ۹۸ شاهد بهبود وضعیت منابع آبی بودیم که امیدوارکننده بود ولی در خشکسالی سال‌های اخیر دو برابر افت‌های سالیانه را شاهد هستیم.

این مسئول ادامه داد: سالانه تقریباً ۱۰۰ میلیون اضافه‌برداشت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی داشتیم اما مصرف امسال به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسیده که تقریبا دو برابر میانگین مصرف سالیانه است و این امر موجبات فرونشست دشت‌ها و خسارت وارده به زیرساخت‌ها اعم از راه‌آهن‌ و جاده‌ها و ... را فراهم می‌سازد و امیدواریم که در شرایط خشکسالی با برنامه‌ریزی و مصرف درست و برداشت حداقل از سفره‌های آب‌زیرزمینی، برای نسل‌های آینده آب مطمئنی تامین شود.

افشاری در رابطه با چاه‌های حفر شده در دشت‌های استان، تصریح کرد: دشت ابهر وضعیت بهتری را نسبت به دشت‌های زنجان و سلطانیه دارد و دلیل آن نصب ۸۰ درصدی کنتورهای هوشمند توسط کشاورزان منطقه و انسداد چاه‌های غیرمجاز طبق برنامه در این دشت است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان یادآور شد: در برنامه انسداد چاه‌ها، باید تدابیر خاصی اندیشیده شود و پروژه‌های دیگر همزمان با این موضوع اجرایی شود، از جمله بحث الگوی کشت که در واقع پرهیز از کشت محصولات پرآب‌طلب و جایگزین کردن محصولات کم آب‌طلب و درآمدزا برای کشاورزان است باید همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد و در خصوص بازار فروش زنجیره‌های تولید و خرید تضمینی برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان بحران کم آبی افت آب های زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، فیاضی مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر ۴۰ تن است و پیش بینی می‌شود از سطح زیر کشت بیش از ۲ هزار تن محصول برداشت شود.
وی افزود: کاشت سیب زمینی در ایرانشهر در دیماه آغاز و کار برداشت این محصول نیز اردیبهشت انجام می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تصریح کرد: سانته و آریندا ارقام سیب زمینی کشت شده در اراضی کشاورزی شهرستان ایرانشهر است.

دیگر خبرها

  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • ۱۴ شبکه تخصصی در حوزه سمن‌های جوانان در زنجان شکل گرفت
  • اعتبارات بازآفرینی محور دلجویی هنوز اختصاص نیافته است
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان | همه معلمان رتبه‌بندی می‌شوند مگر اینکه...
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!