Web Analytics Made Easy - Statcounter

درختان روستای سنو گناباد یکی پس از دیگری به دست سودجویان و دلالان زغال قطع می‌شوند و مردم نگران وضعیت روستا و حاصل سال‌ها تلاش و دست رنجشان هستند.

ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که اهالی روستا صبح که برای شروع کار و تلاش عازم زمین‌های زراعی می‌شوند مشاهده می‌کنند از درختان چندین ساله روستا در مسیر خبری نیست و از انتها بریده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در روزهای دیگر نیز تکرار شد و اعتراض مردم را برانگیخت. آنها از مسئولین درخواست جدی برای این موضوع دارند. به گزارش تسنیم، مهدی ذوالفقاری رئیس شورای اسلامی روستای سنو اظهار داشت: حق قطع درختان در زمین‌های شخصی و عمومی صورت گرفته که از همان ساعات اولیه این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. وی ادامه داد: روستای سنو یکی از روستاهای ییلاقی بخش کاخک است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی است که ما برای حفظ فضای سبز روستا تلاش‌های زیادی کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم به این راحتی آن را از بین ببرند.
رئیس شورای اسلامی روستای سنو بیان کرد: تعداد درختان قطع شده هنوز مشخص نیست و در حال بررسی است ولی هر یک از درختان نزدیک 30 سال و بیشتر قدمت داشته‌اند. نعمت غفوری، مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز اظهار داشت: روند قطع درختان در داخل مناطق روستایی بدین شکل است که فرد درخواست کتبی ارائه کند و کارشناسان جهاد کشاورزی پس از بازدید از درخت خشک شده یا دارای بیماری نقطه مکانی را مشخص می‌کند تا درخت قطع شود. وی ادامه داد: پس از قطع درخت برای حمل آن باید از اداره منابع طبیعی محل مجوز حمل دریافت کنند در غیر این صورت با افراد برخورد صورت می‌گیرد.  مدیر جهاد کشاورزی گناباد درباره قطع درختان روستای سنو عنوان کرد: در این مورد مجوزی از سوی جهاد کشاورزی صادر نشده و این موضوع را نیز در دست پیگیری داریم که برابر آخرین اخبار دو نفر از شهرستان‌های همجوار گناباد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.
محمدرضا نخعی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد هم اظهارداشت: با توجه به اینکه درختان قطع شده در روستای سنو در داخل محدوده روستا است، صدور هرگونه مجوز با اداره جهاد کشاورزی است و اداره منابع طبیعی در عرصه‌های دیگر مجوز صادر می‌کند.
وی افزود: مجوز صدور حمل چوب منوط به درخواست و نامه کتبی اداره جهاد کشاورزی است که در خصوص درختان روستای سنو چنین درخواستی از منابع طبیعی صورت نگرفته و مجوزی صادر نشده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی منابع طبیعی روستای سنو قطع درختان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی