کشفِ کلمه هوشرُبا
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۶۶۵۴
ایسنا/خوزستان هوشنگ چالنگی، شاعر پیشکسوت خوزستانی، ۲ آبان ۱۴۰۰ بر اثر سکته و در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت.
به همین مناسبت و برای امروز که روز خاکسپاری او است، علی یاری، شاعر و منتقد ادبی، یادداشت حاضر را نوشته و در اختیار ایسنا گذاشته است:
"هوشنگ چالنگی، خلوتگزیدهای بود که به تماشا حاجتش نبود. بهرغم کوشش همروزگاران ما برای آفتابیشدنش، کمتر حاضر شد خلوتش را ترک کند تا گل سرسبد محافل ادبی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به کارنامه شعری هوشنگ چالنگی، از آغاز دهه ۴۰ تا آخرین سرودههایی که از او دست داریم و تاریخ سرودنشان به میانه دهه ۹۰ خورشیدی میرسد، از دو منظر میشود نگاه کرد: از دیدگاه ساخت و صورت، شعر او، فارغ از تجربههایی هم که گویا در ساحت غزل داشته است، در آغاز دهه ۴۰، در پاری از سرودهها دلبسته شعر منثور است و در پاری از شعرها، ادامه منطقی شعر نیمایی است، با رعایت وزن عروضی؛ اما گریز از قافیهپردازیهای مرسوم، حتی از نوع نیماییاش. همین فاصلهگذاری که او با شعر نیمایی دارد، در تکاپوهایی که در نیمه دهه ۴۰ خورشیدی برای ساماندهی به جریانهایی منفرد از شعر نیمایی و شعر شاملویی درمیگیرد، بیدرنگ او را هم تمامعیار به میدان تجربهگرایی شعر بیوزن، منثور و فرمگرای «موج نو»، «شعر دیگر» و سپس، «شعر حجم» میکشاند. از این زمان به بعد، شعر او کاملا در ساحتِ ساخت و فرم به حرکتهایی از این دست، بهویژه زیباییشناسی حاکم بر «شعر دیگر» وفادار ماند؛ اما چالنگی اینجا نیز فاصلهای معنادار با جریان جمعی همگنانش حفظ کرد؛ یعنی آن فرماندیشی مفرط، فارغ از سویههای زیباییشناسیک و دلپذیر این فرمگرایی محض که در کار شاعران مدرنیست نیمهی دوم دهه ۴۰ به بعد به چشم میآید، بر شعر او چیره نیست و میتوان گفت در عین بهرهگیری همهجانبه از آموزههای مدرنیسم درتنیده به جان شعر نیمهی دوم دهه ۴۰، خط گذار فردی چالنگی را از کنار حرکت جمعی شعر دیگریها و حجمگرایان بهروشنی دید.
از نظرگاه بیان نیز، شعر چالنگی در طیفی رنگین از وضوح ـ و نه عریانی کلام ـ تا ابهام متراکم هنری در تکامل است. نبض شعرهای دوره اول شاعری او بر مدار جامعهگرایی معترضانه پیش میآید. بیان غیرمستقیم او در این شعرها تازه است و کمتر گرفتار استعارههای مرسوم شاعران رومانتیست جامعهگرای همروزگارش شده است. او در این گونه از سرودههایش مانند شعر «اخبار» زبان و بیانی روشن دارد: «باغها لخت شدند/ و زمینها سرخاند/ چون که صبح دیروز/ آخرین موج ملخ هم آمد/ و بدون پروا/ باقیِ زردی صحرا را خورد/ اسبها میمیرند/ درّه را بوی عفونت پُر کرد/ خبر تازه دوتا دیگر هست/ بوی نان تازه/ دیشب از آبادی هجرت کرد/ و کلاغان سیرند!»
با آنکه مابهازاهای عینی شعر معترض دهه ۴۰ در شعر چالنگی کمتر به چشم میآید؛ همین بیان معترض و تازه و بشکوه است که دل از شاملو میرباید و چندین شعر از چالنگی را در مجله خوشه، سپس کتاب خوشه چاپ میکند. غیر از آن چند شعر درخشان، ردِّ جامعهگرایی را در شعرهای «مرغان دیگر»، «ساعت سهوبیست»، «مرد و پرندههایش»، «ای فرشهای یکدست»، «در حرفهایتان»، «اینجا...!» «صبح نان»، «نقاهت»، «بیماری»، «با برادرم هجرت نمیکنم»، «اینک توان نشست» و... نیز میتوان به دست داد، بیآنکه کلام شاعر به آفت عریانی و شعارزدگی دچار شود. شعر او در این دوره، یعنی نیمهی دهه ۴۰ خورشیدی، از شاهکارهای شعر معترض و جامعهگرای معاصر است؛ شعری معتدل که نه جانب معنا در آن فرو گذاشته شده، نه جانب زیباییشناسیک و هنری. چالنگی در شعر «بیماری» که شهریور ۱۳۴۶ سروده شده است، تصویری از تنهایی انسان به دست میدهد، شاعر از «گل تنهایی» روییده در میدانها گلایه میکند. پدرش که روزی برای همصحبتی با اهل محل جان میداده، اکنون به انزوا گراییده و دوست میدارد تنها باشد و غذایش را بهتنهایی بخورد و از «قوطی ناطق» به حقیقیتهای مسخشده گوش کند. میدانها خواب دوران تجمع را میبینند و «تنهایی و غم» چنان بر زمان و مکان سایه افکنده است که گویی سند زیستن است.
بیان شعری چالنگی در ادامه، حتی وقتی به تکاپوگران مدرنیست دههی چهل میپیوندد و خود یکی از میانداران حرکتهای جمعی شعر نوگرا میشود، همچنان با اعتراضی آهسته و پیوسته، حرکت رونده خود را پی میگیرد؛ یعنی آنجاها هم که نوعی متافیزیک افسونکننده و سوررئالیسم چشمنواز شعر او را پیش میبرند، انسان همواره جای خود را در گوشههایی از شعر حفظ کرده است و سویهی صورتگرایانه و زیباییشناسیک سرودهها چندان پرنیرو نیست که نتوان از کلیت شعر او، جز «لذت متن» نگاه و نگرهای انسانمدار بیرون آورد.
شعر او حکایت جان فرزانه و فرهمندش بود و در عین اینکه همواره در دستهبندیهای جریانشناسانه نام او را هم به زلف «موج نو»، «شعر دیگر» و «شعر حجم» گره میزنیم؛ اما واقعیت این است که خصلتهای ژنریک شعر او باعث شده شعرش فاصلهای معنادار و اصیل از همگنانش داشته باشد و سبک شخصی او را فریاد بزند. مراقبت چالنگی از کلام خود، بسیار هوشمندانه و دقیق است چنان که شعر شکوهمندش در میان نوگرایان جریانسازِ همروزگارش هم یکه است. اعتدال او در ساخت و صورت، بیان حکمتآمیز، موسیقی کلام، لحن آهنگین، افسونگر و وردگونه و گریز از مفهومزدگی از شاخصههای ویژه شعر او هستند. البته هرچه پیشتر میآییم، لایههای شعر او عمیقتر و بینشی فلسفی در شعرش گستردهتر و متراکمتر میشود. کوتاهسخن این که شعر او، چه آن دسته که درونمایه جامعهگرایانهای روشن دارند، چه آن دسته سرودهها که تبارشان به نگرههای حاکم بر «شعر دیگر» میبرد، هیچ تاریخ مصرفی ندارد؛ زیرا که او «کلمه هوشرُبا» را یافته بود و شعرش سرشار از افسون زیبایی بود."
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هوشنگ چالنگی سروده ها شعر دیگر شعر او
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
احمد شهریار شاعر پاکستانی، تازهترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدتی قبل عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیتالله خامنهای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند؛ مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:
غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظمله این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خواندهاند:
تو را است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان و شاعران ایرانی به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند اما این بار احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازهسروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه میخوانید:
اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز
دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز
قسم به خضر که در انتهای این ظلمات
همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز
تو پورِ حیدری، از دیوِ هفتسر مهراس
ز قومِ رستمی از حلقه بلا مگریز
بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را
ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز
تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین
به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز
دوباره معرکه حق و باطل است اینجا
تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز
کد خبر 749316