Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@13:21:10 GMT

حفره ۱۷۰ میلیارد دلاری اقتصاد ایران در ۲۳ سال

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۶۶۶۹

حفره ۱۷۰ میلیارد دلاری اقتصاد ایران در ۲۳ سال

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در بهار ۱۴۰۰ هم ۳ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده؛ علت چیست؟ تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از نماگر‌های اقتصادی حاکی از آن است که خالص حساب سرمایه در بهار امسال به منفی بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است. رقمی که در مقایسه با صادرات ۳۴ میلیارد دلاری غیر نفتی در سال ۹۹، حدود ۱۰ درصد آن را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یعنی این که می‌توان فرض کرد یک دهم ماحصل فعالیت‌های صادراتی اقتصاد ایران، در بهار امسال نه تنها موجب واردات مواد اولیه و سرمایه‌ای به کشور نشده، بلکه با خروج خود از کشور و کمترین تاثیر بر رفع تقاضا‌های مصرفی داخلی، چرخ تولید دیگر کشور‌ها را به حرکت درآورده است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد ماجرا به این جا ختم نمی‌شود و ابعاد بیشتر و بلندمدت تری دارد.
خروج سرمایه از نگاهی نزدیک کلیت مسئله یاد شده از یک منظر چندان عجیب نیست. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در خبر‌های خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه ملاحظه کرد. داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، ایرانی‌ها رکورد خرید خانه در ترکیه را شکسته اند به طوری که تنها در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی، حدود شش هزار واحد مسکونی توسط ایرانی‌ها در این کشور خریداری شده است.
این آمار‌ها همچنین گویای این مطلب است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، تعداد خانه‌های خریداری شده در ترکیه توسط ایرانی‌ها حدود ۱۱ برابر شده و از ۶۶۴ واحد به هفت هزار و ۱۸۹ واحد رسیده است. بماند این که هم اینک تعداد زیادی از ایرانیان در کشور‌های دیگر نظیر کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس ملک و دارایی دارند.
ایران صادر کننده دیرپای سرمایه سوای آمار‌های فوق، بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهد که سال هاست کشور ما به صادر کننده سرمایه تبدیل شده است. طبق داده‌های بانک مرکزی از سال ۷۷ تاکنون، غیر از شش سال، خالص حساب سرمایه از کشور منفی بوده و عملاً در این مدت بیش از ۲۳ سال، بیش از ۱۷۱ میلیارد دلار از کشور خارج شده است. در بیان ریشه‌های این موضوع می‌توان چند علت را ذکر کرد. بارزترین دلیل، به کاهش ارزش پول ملی کشور بر می‌گردد. موضوعی که اثر آن در رشد تورم، افزایش نرخ ارز و در عین حال رشد پایین اقتصادی کشور نمود دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که در دهه ۹۰ رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده و در عین حال، شاخص قیمت‌ها بیش از هفت برابر شده است (تورم بیش از ۶۰۰ درصد در طول یک دهه). همزمان با این آمارها، ملاحظه می‌شود که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری چندان مثبت نبوده و موجب شده است تا دارندگان پس انداز به عنوان یک راه حفظ دارایی، به تبدیل آن به دلار یا دارایی‌های دلاری فکر کنند. از سوی دیگر، باید به شبکه گسترده صرافی مجاز و غیر مجاز هم که نظارت بر ورود و خروج سرمایه از کشور را بسیار سخت می‌کند، اشاره کرد. اگرچه این شبکه می‌تواند کارکرد ضد تحریمی داشته باشد، اما در هر حال، به سکویی برای خروج راحت‌تر سرمایه از اقتصاد ایران تبدیل شده است؛ و در پایان، می‌توان به تاثیر جانبی محدودیت در واردات کالا که در اثر تحریم‌ها و از سال ۹۷ اعمال شده است، اشاره کرد. در سایه بی توجهی به گسترش نقشه ارزی کشور برای مقابله با تحریم، به نظر می‌رسد ممنوعیت‌های یاد شده، عملاً موجب افت رضایت مندی زندگی در بخشی از جامعه شده و آن‌ها را به سوی خروج سرمایه از کشور برای رفع تقاضا‌های مصرفی سوق داده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی سرمایه دلار صادرات اقتصاد ایران سرمایه از کشور میلیارد دلار نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: بررسی و تشخیص مشمول بودن افراد برای دریافت سهام عدالت جاماندگان بر عهده وزارت رفاه است و اگر فردی مشمول سهام عدالت جاماندگان نشده؛ می‌تواند اعتراض خود را به وزارت رفاه منتقل کند.

ابراهیم بازیان درباره اعطای سهام عدالت به سایر جاماندگان، اظهار کرد: دولت هیچ تعهدی نسبت به واگذاری سهام به تمام مردم ندارد چراکه واگذاری سهام ناظر به وجود منابع است و اگر منابع اجازه دهد سیاست‌های دولت و درواقع سیاست مجموعه حاکمیت، این بحث را رقم می‌زند.

تدابیر برقی برای عبور از تابستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت. همایون حائری با تکذیب تاترازی ۲۰ هزار مگاواتی برق افزود: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش‌بینی برای خاموشی‌ها نداریم.

توانیر علیه ماینرها و کولرگازی

مدیرعامل توانیر، ماینرهای غیرمجاز و استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی را از عوامل رشد نامتعارف مصرف برق عنوان کرد و گفت: فعالیت ماینرهای مجاز ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات رسیده و تاکنون ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

مصطفی رجبی مشهدی همچنین از ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل خبر داد که در مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ۸۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود.

کاهش ۸.۹ درصدی بارندگی

بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (اول مهر ۱۴۰۲ تا شامگان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) میانگین بارندگی‌های کشور ۸.۹ درصد کاهش یافته است.

طبق آمارها، در این بازه زمانی، بیشترین کاهش بارش معادل ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین بوده و استان‌های سمنان و تهران به ترتیب با افت منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصدی بارش‌ها در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مقابل، بیشترین رشد بارش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصدی و خراسان جنوبی با رشد ۱۹.۷ درصدی اختصاص داشته است.

رشد ۸ درصدی تجارت ایران و اروپا

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دوماهه ۲۰۲۴ به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دوماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده درحالی‌که در دوماهه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

نصب ۴۰ دستگاه ایکس‌ری چمدانی در گمرکات

گمرک ایران اعلام کرد: به‌زودی ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان در گمرکات اجرایی کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود. طبق اعلام گمرک، با اضافه شدن این ۴۰ دستگاه، تعداد دستگاه‌های آشکارساز چمدانی و پالتی در گمرکات اجرایی کشور به تعداد ۱۵۳ دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 849174 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قطعی برق سهام عدالت

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه