Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@06:38:14 GMT

کاشی‌های روایتگر

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۶۹۷۸

کاشی‌های روایتگر

ایوان نقاره‌خانه یکی از مهم‌ترین و مشهورترین بناهای موجود در حرم مطهر امام رضا(ع) است.

طراحی، اجرا و استفاده از بهترین تکنیک‌های هنری و مصالح در معماری بنای ایوان نقاره‌خانه موجب شکل‌گیری اثری منحصر به فرد در حرم مطهر شده که دقت در اجرای تک‌تک جزئیات آن نشان از ارادت هنرمندان و بانیان این ایوان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ایوان که از آثار دوره شاه‌عباس اول صفوی است در ضلع شرقی صحن انقلاب اسلامی یا صحن کهنه قرار دارد و از دوره قاجار به سبب تجدید بنای نقاره‌خانه بر بالای آن به این نام معروف شد.

سقف این ایوان در داخل صحن انقلاب اسلامی و از سمت بست شیخ حر عاملی دارای نیم‌شمسه بزرگ بر زمینه لاجوردی است که با هنر مقرنس‌کاری مزین شده است. هنر مقرنس‌کاری یکی از عناصر مهم تزئینی معماری ایرانی است که شبیه لانه زنبور است و در زیبا ساختن بناهای ایرانی به‌ خصوص اماکن مذهبی به کار می‌رود و از این هنر در قسمت‌های مختلف حرم مطهر امام رضا(ع) از جمله ایوان نقاره‌خانه بسیار استفاده شده است.

شکل طاق ایوان نقاره‌خانه از نوع دور تیزه‌دار است یعنی دو سمت ایوان در یک نقطه به هم می‌رسند که به‌ صورت یک قوس دیده می‌شود و در محل تلاقی دو قوس، معمولاً اشیایی برای تزئین آویخته می‌شود که در قسمت داخلی ایوان در صحن انقلاب اسلامی، یک گوی از جنس سفال به رنگ آبی فیروزه‌ای برای تزئین نصب شده است.

نقش دو شیر

در پیشانی ایوان نقاره‌خانه، کتیبه‌ای با آیه «الله نور السموات...» اثر محمدحسین شهید مشهدی به تاریخ ۱۲۶۰ نقش بسته است و نشان از تعمیرات ایوان در دوره محمدشاه قاجار دارد. پس از این کتیبه، کتیبه باریکی مُرَقّم به سوره مبارکه مُزَمّل با خط ثلث به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد که دور ایوان چرخیده و قسمتی از آن در پیشانی قرار گرفته و این کتیبه نیز اثر محمدحسین شهید مشهدی است.

زیر این کتیبه درست در بالای ازاره ایوان، در سمت راست عبارت «به سَعی ذَره خاک علی قباد بیگ چوله ایشیک آقاسی» و در طرف چپ «عَمل محمدتقی کاشی‌پز ۱۲۶۱ قمری» منقوش است. همچنین بر پیشانی ایوان داخلی، دو نقش شیر و یک مرد وجود دارد که در اطراف آن، نقش گلدان و گل و گیاه در رنگ‌های متنوع منقوش است که اشاره به داستان یکی از معجزات منسوب به امام رضا(ع) دارد.

در این صحنه مردی با ریش و سبیلی بلند، سَری تراشیده و لباس سفید بر زمین افتاده و دو شیر بر او مسلط شده‌اند. باید از ذکر این نکته غافل نباشیم که این اثر هنری یکی از نمونه‌های قابل توجه در حرم مطهر امام رضا(ع) است، زیرا تنها نمونه‌ای از کاشی‌ها قلمداد می‌شود که روایتگر یک حادثه و واقعه است و سایر نقش‌های موجود در حرم مطهر بیشتر جنبه نمادین دارد تا روایتگری.

ازاره‌های ایوان نقاره‌خانه یا سنگی که از کف زمین شروع می‌شود و تا شروع کاشی‌کاری‌های روی دیوار ادامه دارد. همچنین در چوبی ایوان به ابعاد ۵ در ۸ متر دارای معرق‌کاری و نقوش هندسی برجسته که مزین به اشعار و احادیث است به هزینه فضل‌الله شهبازی در اصفهان ساخته شده و به مشهد برای نصب در حرم مطهر منتقل شد. بر بالای در ورودی ایوان از سمت داخل کتیبه هلالی شکل از سنگ مرمر قرار دارد که عبارت «بسمه تعالی» بر پیشانی آن باقی ‌مانده و متن ذیل آن که مربوط به تعمیرات و تجدید کاشی‌های ایوان در زمان نایب‌التولیه باقر پیرنیا بوده، زدوده شده است.

شرح بُرُون

بر پیشانی سردر بیرونی ایوان نقاره‌خانه، از سمت پایین خیابان یا بست شیخ حر عاملی، کتیبه‌ای به خط ثلث جَلی یا درشت به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی اثر محمدحسین رضوان نقش بسته است. اصل این کتیبه به رنگ زرد به خط محمدحسین شهید مشهدی مربوط به تعمیر ایوان در سال ۱۲۷۹ قمری بوده که به دلیل فرسودگی کاشی‌ها در سال ۱۴۱۵قمری به همان شیوه گذاشته و با عبارت «قد عمل بتجدید هذا الباب بعد ما بنی هذا الایوان السلطان المغفور شاه عباس الصفوی...» کتابت شده است.

بر سه طرف قسمت داخلی ایوان کتیبه معرق به خط ثلث به رنگ زرد بر زمینه لاجوردی مشتمل بر دو حدیث قرار دارد که در پایان آن عبارت «۱۲۶۱ تعمیر شده است» آمده است. بالای سردر بیرونی، کتیبه هلالی شکلی از سنگ مرمر به عرض دهنه در ورودی، حجاری شده که مربوط به روزگار شاه صفی و مشتمل بر ۱۲ بیت شعر فارسی به خط نستعلیق با ماده تاریخ ۱۰۲۲ قمری و دو حدیث از پیامبر اکرم(ص) است که به دور سنگ به خط رقاع نگارش یافته است.

ایوان نقاره‌خانه بارها مرمت و بازسازی شده که مهم‌ترین آن‌ها در زمان حاج‌میرزا موسی فراهانی ۱۲۶۱ قمری و عضدالملک قزوینی ۱۲۷۶ قمری است که پس از آن از تعمیر و بازسازی سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۶ شمسی در دوران نیابت سید فخرالدین شادمان و باقر پیرنیا می‌توان یاد کرد. در همین دوران به سبب رطوبت ناشی از گذر آب خیابان از میان صحن انقلاب که سبب شکستن و فرسودگی معرق‌های قدیم سردر داخلی و بیرونی شده بود، ایوان مجدداً تعمیر و نقاره‌خانه جدید بر فراز آن ساخته شد. همچنین کاشی‌های هفت رنگ ایوان برچیده و ایوان نقاره‌خانه به شکل کنونی با کاشی‌های معرق و ممتاز و کتیبه‌هایی به خط ثلث جلی مزین شد و مقرنس‌های سقف نیز با کاشی‌های معرق زینت یافت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: معماری نقاره خانه صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر صحن انقلاب امام رضا ع خط ثلث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد

محمد رستگاری  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزدگفت: هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل‌ونقل کالا یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد است که طی سال‌های اخیر این مهم در شهرستان‌های ابرکوه، مروست، بافق و معادن متمرکز بخش ندوشن اجرا، مراحل آزمون‌وخطا را پشت سر گذاشته و پس از تست‌های اولیه به تکامل مطلوب رسیده است.

وی افزود: با توجه به حواشی متعدد حاکم بر ساختار حمل‌ونقل محمولات کاشی و سرامیک، برنامه‌ریزی‌های مختلف برای اجرای این طرح در صنایع نامبرده نیز در دستور کار مجموعه راهداری قرار گرفت که به لطف خدا پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تشکل‌های صنفی و واحد‌های تولیدی، طرح ساختاری اعلام بار مجازی از ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در رابطه با حمل محمولات کاشی و سرامیک سراسر استان پیاده‌سازی شد.

رستگاری با بیان اینکه در اولین روز اجرا بیش از هزار و ۱۰۰ بارنامه برای محمولات کاشی و سرامیک استان مبتنی بر سامانه هوشمند صادر شد، تصریح کرد: همزمان با آغاز اجرای این طرح، کلیه فعالان حوزه حمل‌ونقل و شرکت نرم‌افزاری سازنده و کنترل کننده این سامانه نیز آماده‌باش بودند تا در صورت وجود هرگونه نقص و ایجاد اختلال، به سرعت مشکل را برطرف نمایند که به لطف خداوند هیچ‌گونه مشکلی گزارش نشد.

وی اظهار داشت: شفافیت، عدالت محوری و چابک سازی در فرآیند حمل‌ونقل از جمله مزایای طرح هوشمند سازی و مجازی‌سازی است که در حوزه حمل‌ونقل استان بروز کرده و منشأ برکات بسیاری خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از پیاده‌سازی ساختار مجازی در فرایند حمل‌ونقل در صنایع کاشی و سرامیک به عنوان یک تحول بزرگ یاد کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد این طرح که پس از ۲ سال برنامه‌ریزی و کار کارشناسی قابلیت اجرا یافت، برقراری عدالت بین رانندگان و رضایت کامل آنان، سهولت و چابک سازی در امر حمل‌ونقل برای همه ارکان فعال در این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • تصویر کتیبه متفاوت در محل دیدار رهبر انقلاب
  • عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟