Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@12:00:07 GMT

از ماسک درست در زمان درست استفاده کنید

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۷۰۰۰

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و برخلاف تصور عموم نحوه استفاده از آن مهم است در غیر این صورت؛ نه تنها کاربرد مثبت نداشته که انتقال دهنده ویروس هستند.

فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ماسک‌ها انوع مختلفی دارند؛ چهار نوع از پرکاربردترین ماسک‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند شامل؛ ماسک پارچه‌ای، ماسک جراحی سه لایه، ماسک FFP۲  و ماسک N۹۵ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کاربرد ماسک‌های پارچه‌ای، افزود: این مدل ماسک‌ها که قابل شستشو هستند، شاید کمترین مقاومت را در برابر ویروس داشته باشند، اما بسیار کارا و مفید هستند مخصوصا وقتی دسترسی به سایر انواع ماسک نباشد.

این داروساز بیان کرد: اگر این ماسک‌ها را در خانه تهیه می‌کنید دقت داشته باشید حتما سه لایه داشته باشند و از پارچه‌هایی که بعد شستشو تغییر سایز ندهند استفاده کنید؛ این ماسک‌ها چون گیره بینی ندارند حتما به یاد داشته باشید سایزش را طوری تنظیم کنید که تا بالای بینی و زیر چانه و دو طرف صورت را کاملا بپوشاند.

شمشیرگران با اشاره به کاربرد ماسک جراحی یا ماسک پزشکی، افزود: این ماسک‌ها سه لایه دارند؛ لایه داخلی یا هیدروفیلیک که در تماس با دهان و بینی است و آب،عرق و ذرات تنفسی را جذب می‌کند؛ لایه وسطی یا فیلتر که برای فیلتر کردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های هم اندازه با باکتری طراحی شده است و لایه سوم یا لایه هیدروفوبیک که مایعات و قطرات تنفسی، خون و آب را پس می‌زند.

وی ادامه داد: این ماسک‌ها برای محافظت در برابر ذرات بزرگ و قطرک‌های عفونی معلق در هوا و قطرات تنفسی سایر افراد طراحی شده‌اند؛ این ماسک‌ها همینطور در برابر تنفس بازدمی فرد ماسک زننده هم از ما محافظت می‌کند؛ بنابراین بهترین نوع ماسک برای افراد ناقل، مشکوک یا بیمار است.

این داروساز بیان کرد: اکثر این ماسک‌ها گیره بینی دارند که برای بهتر فیکس شدن روی صورت طراحی شده و حتما ابتدا گیره را روی بینی گذاشته و براساس سایز بینی خود قالب گیری کنید و بعد بندهای ماسک را پشت گوش بیاندازید؛ نکته دوم اینکه اکثر این ماسک‌ها یک طرف رنگی دارند(آبی، صورتی یا سبز)؛ حتما طرف رنگی باید به سمت بیرون باشد در غیراین صورت ماسک را برعکس زدید و بیشتر قطرات موجود در هوا را جذب می‌کند.

شمشیرگران با بیان اینکه در ضمن این مدل ماسک‌ها یکبار مصرف هستند و بعد هر بار مصرف باید دور انداخته شوند مگر این که از قانون پنج روز یا هفت روز یک بار استفاده شود، یادآور شد: این مدل ماسک‌ها به هیچ عنوان نباید چه با آب چه الکل و چه هر مایع دیگری خیس شوند در این صورت تمام محافظت خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به کاربرد ماسک‌های FFP۲، افزود: این مدل ماسک‌ها برای ذراتی با قطر ۲ تا ۵ میکرون مناسب بوده و تا ۹۴ درصد فیلتراسیون دارند و ماسک‌های N۹۵ که بیشتر مخصوص کادر درمان و کسانی است که مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا سروکار دارند تا ۹۵ درصد محافظت ایجاد می‌کنند و ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون را سد می‌کنند و غیر مقاوم نسبت به ذرات روغنی هستند.

این داروساز بیان کرد: ماسک‌های N۹۵ و FFP۲ تا هشت ساعت محافظت پایدار ایجاد می‌کنند و چفت شدگی خوبی روی صورت داشته و هوای دم هم از آن‌ها نشت نمی‌کند، اما برای بیماران و افراد مشکوک اصلا مناسب نیستند؛ بر روی این ماسک‌ها دریچه‌ای(سوپاپ) قرار دارد که اشتباها به آن فیلتر می‌گویند؛ این دریچه برای تسهیل عمل بازدم است و این یعنی هوای بازدم را فیلتر نمی‌کند و اگر کسی مبتلا باشد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؛ پس از این ماسک‌ها استفاده نکنید یا اگر هم استفاده می‌کنید حتما روی آن یک ماسک جراحی ساده بزنید تا هوای بازدمی شما را فیلتر کند.

شمشیرگران با بیان اینکه در واقع این ماسک‌ها برای کادر درمان طراحی شده و نیازی نیست که افراد عادی در جامعه و اماکن پرتردد از آن استفاده کنند و در این موارد ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی توصیه می شوند؛ افزود: قبل استفاده از ماسک‌ها حتما دست‌ها را بشویید و توجه کنید که به سطح داخلی ماسک تماس نداشته باشند.

وی یادآور شد: در طول زمان استفاده از ماسک از تماس دست‌ها با سطح بیرونی آن  و جابه جایی آن اجتناب کنیم چراکه سطح خارجی ماسک آلوده ترین قسمت آن بوده که همه آلودگی‌ها را جذب می‌کند و اگر هم مجبور به تماس دست‌ها با ماسک شدید حتما بعد از آن دست‌ها را بشویید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مدل ماسک ها ماسک ها طراحی شده دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رسول اسدی رییس فدراسیون دوچرخه سواری در جمع رسانه ها در خصوص آخرین وضعیت این فدراسیون گفت: کل بدهی جاری فدراسیون را پرداخت کرده ایم و با پرداخت بدهی های بین المللی بعد از چند سال در فدراسیون جهانی جز برنامه های سولیداریتی قرار گرفته ایم. می توان گفت که فدراسیون به آرامش نسبی رسیده است.

وی افزود: ما در حال حاضر فقدان آیین نامه داریم. این رشته با این سابقه، آئین نامه سازمان لیگ ندارد و از ۱۵ سال قبل این اسناد به روز نشده است و حالا این آیین نامه را به روز کرده ایم. در کنار آن در بخش های دیگر مانند آموزش، داوری و.. درحال تدوین آیین نامه هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که امین اموال در این چند سال نداشتیم و به طور مثال سیستم انبار داری نداریم و اجرایی کردن این موارد زمان می برد. زمانیکه بدانیم چه موجودی داریم قطعاً می توانیم برای تجهیز کمبودها برنامه ریزی کنیم.

اسدی خاطرنشان کرد: زخم عمیقی که در چند سال قبل به فدراسیون زده اند به این راحتی درست نمی شود. پرداخت ده هزار دلار قسط بدهی جهانی سالیان گذشته کم نیست.

وی در ادامه به بحث تیم های ملی و برنامه های جوانگرایی هم اشاره کرد و گفت: جوان گرایی یک حرف است، کلی داستان دارد و نیازمند برنامه ریزی است نمی توان به راحتی هر قهرمانی را حذف کنیم تا بخواهیم با ورود جوانان جوانگرایی کنیم. با سیاست باید بودجه و برنامه ها را به این سمت سوق بدهیم.

وی به برنامه های تیم ملی هم اشاره کرد و گفت: ۶ نفری که با مربی جدیدمان کار می کنند جوان هستند و فرآیند برنامه ها شروع شده است. شاید حاصل این فرآیند جوانگرایی را چند سال دیگر ببینیم.

رییس فدراسیون دوچرخه سواری در مورد رئوس برنامه های سال جاری هم گفت: اردوهای تیم ملی را شروع کرده ایم. برای دختران هم منتظر پایان فصل اموزش و تحصیل مدارس هستیم. ۵ مرحله برای جوانان اردو داریم. قرار است تیم کوهستان ماه آینده به مالزی برود و تیم دوچرخه سواری جاده هم برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا ابتدا به ترکیه و بعد ازبکستان رفته و سپس راهی قزاقستان محل برگزاری مسابقات می رود. قرار است ما هم در قزاقستان در اجلاس آسیایی حاضر شویم.

او با بیان اینکه روزهای پر ترافیکی راپشت سر می گذاریم، تصریح کرد: تجهیز مرکز سنجش اصلی ترین برنامه ما بعد از المپیک است. بررسی عملکرد مدون ورزشکاران که کشورهای دیگر سالهاست انجام می دهند. بسیاری از مشکلات ما به دلیل همین عدم برنامه ریزی و رصد ورزشکاران بوده است. این مرکز سنجش یک‌ کار ریشه ای برای ارزیابی عملکردمان است و قطعاً به کمک آن پیشرفت و پسرفت مان را ارزیابی خواهیم کرد. یکی از پیشرفت های ما در این مرکز در بخش کنترل دوپینگ خواهد بود.

اسدی ادامه داد: بعد از این مرکز، مرکز سنجش هیات ها را هم راه اندازی خواهیم کرد. وزارت ورزش و کمیته هم به ما کمک می کنند. از اینجا کار علمی فدراسیون و نحوه انتخاب نفرات در اعزام ها شروع می شود. به این شکل حتی اعزام ها هم هدفمند می شود. این طور نیست که مربی بگوید ورزشکار مدال می گیرد اما در زمان مسابقه ببینیم ورزشکار در سطح آسیا نبوده است.

وی به برنامه های دیگر فدراسیون در بخش پایه هم اشاره کرد و گفت: مربی خارجی تیم ملی از ما درخواست برپایی اردوها و مسابقات خارجی کرده است. قرار است تیم های پایه را به ارمنستان و روسیه اعزام کنیم. در بخش جوانان سه مسابقه بین المللی را در تهران و البرز پیش بینی کرده ایم تا ورزشکاران به سطح آمادگی خوبی برسند.

اسدی با بیان اینکه پیک برنامه های فدراسیون دومرخه سواری تا المپیک خواهد بود خاطرنشان کرد: بعد از المپیک به زیر ساخت ها خواهیم رسید. برنامه ها و لیگ ها و مسابقات و آموزش همگی براساس ایین نامه ها خواهد بود و بهبود می یابد.

کد خبر 6091913

دیگر خبرها

  • نحوه درست کردن کروسان نوتلای تازه در ایتالیا (فیلم)
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب