Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:21:36 GMT

نانوحاملی هوشمند برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۷۲۹۱

نانوحاملی هوشمند برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی

در رساله دانشجوی دکتری مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، یک نانو حامل هوشمند برای هدف‌گیری دقیق سلول‌های سرطانی تخمدان ساخته شد.

به گزارش ایسنا، سمیه قره‌قومی، دانشجوی دکتری مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در رساله دکتری خود با عنوان «مطالعه اثر هم‌زمان hTERT siRNA و ورتمانین بارگیری شده در نانوحامل بر مهار بیان ژن تلومراز در ردۀ سلولی تخمدان (SKOV-3)» موفق به سنتز نانوحامل هوشمند جهت هدف‌گیری دقیق سلول‌های سرطانی تخمدان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پژوهش که در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد، محققان با استفاده از فناوری نانو و علم به ویژگی‌های سلول‌های سرطانی تخمدان، موفق به سنتز یک نانوحامل هوشمند جهت هدف‌گیری سلول‌های سرطانی تخمدان شدند و در نهایت، رشد و تکثیر این سلول‌ها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

این رساله که به راهنمایی دکتر شهین احمدیان، استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک انجام شده، به بیماری سرطان پرداخته است: «بیماری سرطان و شیوع گسترده آن در عصر حاضر، به علت تغییرات چشم‌گیر در شیوه زندگی انسان‌ها، به یک چالش اساسی در مباحث بالینی تبدیل شده است. خارج شدن سلول‌ها از روند طبیعی رشد خود و سرطانی‌شدن آن‌ها، طی فرآیندهای مختلف، روی می‌دهد که شناسایی این فرآیندها و کاهش سرعت پیشرفت آن‌ها، یکی از جنبه‌های عملکردی مقابله با این بیماری محسوب می‌شود. روش‌های شیمی‌درمانی به علت عوارض جانبی گسترده در بیماران تحت درمان، باعث افزایش نگرانی‌ها در درمان این بیماری شده است، بنابراین توانایی هدف‌گیریِ سلول‌های سرطانی به‌صورت دقیق می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی عوامل شیمی‌درمانی شود و میزان بقای افراد تحت درمان را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد».

بنابر اعلام مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، این یافته‌ها می‌توانند زمینه‌ساز مطالعات بیشتر و پیشرفت‌های مؤثر در مقابله با بیماری سرطان باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان فناوري نانو دانشگاه تهران مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران سلول های سرطانی تخمدان هدف گیری سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار

فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، اولین دوره برداشت جلبک‌های دارویی توسط مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار از سواحل صخره‌ای منطقه رمین در این شهرستان با همکاری اداره‌کل شیلات استان سیستان و بلوچستان انجام شد.

نفیسه گل بشیر‌زاده مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی در خصوص اهمیت این نوع جلبک‌ها، اظهار داشت: برداشت این گونه جهت برسی خواص دارویی در اولویت قرار گرفت و این گونه از جلبک‌های خوراکی و دارویی در بهمن ماه با کاهش دما در منطقه چابهار شروع به رشد و همزمان با گرم شدن هوا در اوایل خرداد از بین می‌روند.

وی افزود : با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان رشد این جلبک‌ها در سواحل چابهار تصمیم به برداشت و نگهداری این گونه از جلبک‌ها برای برسی‌های خواص بیولوژیک و آنتی باکتریال گرفته شد. همچنین از هفت نمونه جلبک قهوه‌ای مانند سیستو سریا (Cystoseria) نیز جهت برسی خواص دارویی برداشت شد.

گلبشیر زاده عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی چابهار تصریح کرد: در فاز نخست فعالیت این مرکز بررسی تکنولوژی و جنبه های اقتصادی تولید دارو، محصولات مراقبتی پوست و... بر پایه جلبک‌های دریایی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تسنیم، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دریایی دانشکده علوم پزشکی چابهار در سال گذشته موفق به اخذ مجوز از شورای گسترش دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی شد و هم اکنون با رویکرد تولید محصولات دارویی دریایی در حال فعالیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز فاز مطالعاتی روی جلبک‌های دارویی
  • آغاز فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در چابهار
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند
  • مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»