Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ترکمنستان شاهراه ورود ایران به بازارهای کشورهای آسیای میانه است که سالانه حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورمان از جمله خراسان رضوی را پذیرا است و همچنین در مسیر بازرگانی بین‌المللی کریدور تجاری جهانی شرق - غرب، موقعیتی ویژه برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی و حتی شرق دور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالاهای صادراتی از طریق سه گذرگاه مرزی لطف‌آباد، سرخس و باجگیران استان خراسان رضوی به ترکمنستان حمل می‌شود. این سه گذرگاه مرزی اسفند سال۹۸ در پی شیوع جهانگیر ویروس کرونا از سوی کشور همسایه بسته شدند. ترکمنستان اما پس از چندین ماه ابتدا مسیر ریلی سرخس و سپس مرز زمینی لطف‌آباد را با اعلام شرایط بسیار محدودکننده برای عبور کامیون های ایرانی گشود.

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز صبح اعلام کرد که به دنبال مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در روزهای ۴ و ۵ آبان ماه در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، «سید میعاد صالحی»، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی با «آزاد آتامرادوف» رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می کند.

روابط عمومی راه آهن درباره جزییات این تفاهمنامه آورده است: توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق- لطف آباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راه آهن دو کشور از موارد مطرح شده در سند همکاری بین دو کشور است.

اجرای این سند، توسعه همکاری ها، افزایش حجم مبالات کالا، توسعه حمل و نقل ریلی و رونق اقتصادی دو کشور را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا نشست اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، شب گذشته با امضا دو سند همکاری در وزارت راه و شهرسازی، به کار خود پایان داد.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری‌های مشترک در زمینه اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی به امضای«رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و «رشید مردوف»، معاون رییس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان رسید.

«سید میعاد صالحی» مدیرعامل راه آهن و «آزاد آتامرادوف» رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان نیز، تفاهم نامه ریلی به امضا رساندند.

برچسب‌ها ترکمنستان وزارت راه و شهرسازی آسیای میانه رشید مردوف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رستم قاسمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان وزارت راه و شهرسازی آسیای میانه ترکمنستان وزارت راه و شهرسازی آسیای میانه رشید مردوف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رستم قاسمی جمهوری اسلامی ایران راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن

تین نیوز

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: دومین قطار ترانزیتی افغانستان بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت دارد که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اداره راه آهن افغانستان در شبکه ایکس اعلام کرده است که، دومین قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران به مقصد ترکیه آماده ی حرکت است.

این اداره با اشاره به همکاری کشورهای همسایه افغانستان آورده است: ما علاوه بر انتقال کالاها، قلب ها را نیز به یکدیگر متصل می کنیم.

این در حالی است که، اولین قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه شمتیغ متوقف شده است.

در خصوص این موضوع «مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به ایراف گفت: پس از این که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه به دلیل ناهماهنگی شرکت راه آهن دو هفته در مرز شرقی کشور گرفتار شد، بر اساس دستور دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود کرد.

وی افزود: همچنین نامه تعیین کننده نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی برای آغاز بهره برداری تجاری از محور ریلی خواف - هرات با پیگیری هایی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی انجام دادند، تعیین تکلیف صورت گرفت.

رضایی در ادامه توضیح داد: از این رو در روزهای جاری این قطار از نقطه صفر مرزی حرکتش را به سمت مرزهای غربی کشور برای خروج به سمت ترکیه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص قطارهای ترانزیتی بعدی از افغانستان که وارد ایران می شود، مطرح کرد: بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت قطارها است که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

رضایی در نهایت خبر داد که در روزهای آتی دومین قطار ترانزیتی هم وارد کشور خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی