Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استاندار قزوین گفت: دریافت وثیقه اضافی برای پرداخت تسهیلات تولید خلاف مقررات و ممنوع است و در این زمینه باید سازمان بازرسی ورود داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، جلسه شواری گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز با حضور هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین و جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سالن اجتماعات شهید مسعود امامی استانداری قزوین با موضوع دریافت بیش از حد سود بانکی از تسهیلات تولید برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار قزوین در این جلسه با اشاره به گلایه برخی تولیدکنندگان استان درباره زیاده‌خواهی بانک‌ها در حوزه اخذ وثیقه بانکی اظهار داشت: دریافت وثیقه اضافی برای پرداخت تسهیلات تولید خلاف مقررات و ممنوع است و در این زمینه باید سازمان بازرسی ورود داشته باشد و بررسی‌های کارشناسی خود را به معاونت اقتصادی دولت منعکس کند.

هدایت‌الله جمالی‌پور اضافه کرد: در ضمن رویه بانک‌ها برای محاسبه دارایی‌های واحدهای تولیدی و شرکت‌ها اشتباه است؛ چرا که وقتی سود تسهیلات و سپرده بانک‌ها تغییر می‌کند، باید محاسبه دارایی شرکت‌ها هم به روز انجام شود که به همین خاطر بررسی این موضوع را به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی ارجاع می‌دهیم.

وی با اشاره به اثرات تورم سنگین بر اقتصاد صنایع و واحدهای تولیدی ادامه داد: با توجه به تورم موجود پیشنهاد ما این است که دارایی‌های هر شرکت برای دریافت تسهیلات و وام بانکی هر 3 سال دوباره محاسبه شود تا ارزش واقعی دارایی‌ها مبنای محاسبه میزان وام و سود بانکی باشد.

اخذ سود بیشتر از 18 درصد از تسهیلات بانکی ممنوع است

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود اخذ سود بیشتر از 18 درصد از تسهیلات تولید توسط بانک‌ها را ممنوع دانست و گفت: مطابق بخشنامه بانک مرکزی حداکثر سود تسهیلات 18 درصد است و با توجه به شفافیت قانون در این حوزه مدیران عامل بانک‌هایی که بخواهند سود بیشتری برای وام‌هایشان در نظر بگیرند، متخلف محسوب می‌شوند.

جمالی‌پور افزود: اگر بانک‌ها با قانون یادشده مشکلی دارند، نباید قانون را دور زده و به دنبال اصلاح قانون از مجرای مشخص خود باشند. به همین خاطر از سازمان بازرسی کل استان می‌خواهیم در حوزه تسهیلات بانکی حوزه تولید ورود کند و با بانک‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب بانک مرکزی سود می‌گیرند، برخورد قانونی کند.

400 واحد صنعتی قزوین مشکل بانکی دارندعضو کمیسیون صنایع مجلس: بانک‌ها باید تخصصی عمل کننددادستان قزوین: تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها بزرگ‌ترین مشکل صنعتگران است

جانشینی بانک‌ها واخدهای تولیدی را تعطیل می‌کند

استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنانش از جانشینی بانک‌‌ها در واحدهای تولیدی انتقاد کرد و گفت: با پدیده جانشینی بانک‌ها در صنایع و کارخانجات به شدت مخالف هستیم؛ چرا که وقتی بانک یک کارخانه را به خاطر بدهی مالکان آن تملک می‌کند، به دلیل نگاه سودمحور خود فقط باعث تعطیل شدن آن واحد تولیدی می‌شود.

جمالی‌پور اضافه کرد: به جای تملک واحدهای صنعتی باید آنها را مطابق با قوانین بورس به مزایده عمومی گذاشت تا این واحدهای تولیدی به دست صنعتگران متخصص اداره شوند تا از خروج آنها از چرخه تولید پیشگیری شود. در ضمن بانک‌ها حق ندارند به خاطر بدهکاری مالکان کارخانجات یا شرکت‌ها حقوق قانونی آنها را نادیده بگیرند و باید در کنار منافع بانک حقوق تولیدکننده هم دیده شود.

بانک‌ها با استفاده از ترفندهای خاص تا 27 درصد سود از وام‌ها می‌گیرند

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین هم در این جلسه با انتقاد از عدم رعایت نرخ قانونی سود عقود مشارکتی توسط بعضی از بانک‌های عامل گفت: نرخ سود حداکثر 18 درصدی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده؛ ولی باز هم شاهد رعایت نشدن این میزان سود از سوی بانک‌ها هستیم.

مهدی بخشنده اضافه کرد: متأسفانه بانک‌ها با ترفندهایی مثل برگرداندن سپرده و نگه‌داشتن وثیقه بانکی نرخ سود وام‌های پراختی خود را تا 27 درصد هم افزایش می‌دهند که این کار خلاف قوانین و مقررات بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دولت است.

ترخیص کالا از گمرک تسریع می‌شود

رئیس پارلمان بخش خصوصی در استان در بخش دیگری از سخنان خود از اجرایی شدن مصوبه تسریع ترخیص کالا از گمرک خبر داد و گفت: بر مبنای این مصوبه اگر دستگاه‌های اجرایی بعد از یک هفته به استعلام‌ها برای ترخیص کالا از گمرک پاسخ ندادند، جواب آنها مثبت تلقی شده و کالا با ترک تشریفات از گمرک ترخیص می‌شود.

بخشنده ادامه داد: این مصوبه توسط هیئت مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد هم تأیید شده و در سطح ملی اجرا خواهد شد که نقش مهمی در آزاد شدن کالاهای رسوب کرده و حبس‌شده در گمرکات دارد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس واحدهای تولیدی استاندار قزوین تسهیلات تولید بانک مرکزی بانک ها بخش خصوصی جمالی پور 18 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پاسخ عجیب بانک مرکزی به درخواست زوج‌های جوان: «هیچ بانکی اعتبار پرداخت وام ازدواج ندارد»
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد