Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:35:59 GMT

بحران نبود مسوولیت اجتماعی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۸۶۲۷

بحران نبود مسوولیت اجتماعی

روزنام جام جم در یادداشتی به قلم مهدی زارع کارشناس مدیریت بحران آورد: این تصمیم آنها به مشکلات شهروندان دامن زد، زیرا بسیاری را مجبور به استفاده از خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرد، این درحالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهری مانند تهران فرسوده است و در شرایط عادی نیز نمی‌تواند نیاز شهروندان را به‌درستی پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، این عمل برخی شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی باعث شدت گرفتن بحران شد. ‌

نکته مهمی که در این میان به آن کمتر توجه ‌شده، عمل به مسوولیت اجتماعی از سوی شرکت‌های تجاری‌ است. در همه کشورها پس از بروز بحران، شرکت‌های تجاری به مسوولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند و برای رفع مشکلات قدم برمی‌دارند و به هر شکلی با رساندن کمک‌های مالی یا در اختیار قرار دادن تجهیزات، به رفع بحران در کشور کمک می‌کنند.

رفع بحران اما با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است و سوال این است که شرکت‌های تجاری در ایران چقدر برنامه‌ریزی دقیقی در زمان بروز بحران دارند؟ به نظر می‌آید برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات عمومی توسط مدیران شرکت‌های تجاری اهمیت زیادی ندارد. درواقع به همین علت است که‌ شرکت‌ها نمی‌توانند مسوولیت اجتماعی خود را به‌درستی انجام دهند و صرفا برای دریافت سود بیشتر و بدون توجه به مشکلات به‌وجود آمده، دست به عمل می‌زنند.

 اگر در جامعه‌ای مشکلی روی دهد، انتظار این است که شهروندان در هر جایگاه اجتماعی که قرار دارند، برای رفع مشکل رفتار متناسب انجام دهند. براساس برآوردهای انجام‌شده می‌توان گفت در زمان وقوع بحران ۵ درصد از جمعیت یک جامعه فداکارانه رفتار می‌کنند و برای از بین بردن بحران حتی از جان خود می‌گذرند. ‌این درحالی است که تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد  در جامعه ایرانی از جمعیت فداکار کاسته شده است.

علاوه‌بر این، بخش عظیمی از جمعیت جامعه اما در زمان بحران به صورت دلسوزانه رفتار می‌کنند و رفتار همدلانه در پیش می‌گیرند تا بحران را حل کنند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد در جامعه امروز تعداد افرادی که همدلانه رفتار می‌کنند، نیز در حال کاهش است.

اگر به جای بروز مشکل پمپ‌بنزین در تهران زلزله به‌وقوع می‌پیوست، چه اتفاقی می‌افتاد؟ هیچ‌کدام از شرکت‌های تجاری برنامه‌ریزی برای حل بحران ندارند و در زمان بحران هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و رفتار همدلانه را کنار می‌گذارند تا به بحران شدت دهند.

حال این‌که برای مدیریت بحران عمل به مسوولیت اجتماعی شرکت‌های اقتصادی، مهم است. آنها با قبول مسؤولیت‌ می‌توانند در مدیریت بحران به مسوولان کمک کنند؛ بنابراین مدیریت بحران کشور باید برای افزایش مسوولیت اجتماعی در شرکت‌های تجاری و کمک گرفتن از این مراکز تلاش کند، چراکه در صورت بروز بحرانی جدی در کشور، فقط با همراهی ارگان‌های دولتی، خصوصی و مردمی است که می‌توان به کاهش آسیب‌های ناشی از بحران امیدوار بود. ‌

منبع: جام جم آنلاین برچسب‌ها آسیب های اجتماعی رسانه تهران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی رسانه تهران آسیب های اجتماعی رسانه تهران ایران مسوولیت اجتماعی شرکت های تجاری مدیریت بحران برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • افزایش دوبرابری قراردادهای تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد
  • عربستان: جامعه جهانی به مسوولیت خود مبنی بر توقف تجاوز اسرائیل عمل کند
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • راه‌حل‌های یک پژوهشگر علوم اجتماعی برای افزایش جمعیت