Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، از سوی دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، داوران بخش‌های آزاد و آیینی و سنتی و همچنین بخش‌های ویژه، دگرگونه‌های اجرایی، جشنواره جشنواره‌ها و کودک و نوجوان، این رویداد معرفی شدند.

سعید اسدی، فرهاد قائمیان و محسن اردشیر داوری ۲ بخش آزاد و آیینی و سنتی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید اسدی متولد سال ۱۳۵۲ در کرمانشاه است. او دارای مدرک دکترا در رشته تئاتر و سینما از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر است که هم اکنون مدیر دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی‌ است. مدیریت کمیته انتخاب سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۹۰، عضویت در هیئت داوران چندین دوره انتخاب کتاب سال و کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیئت داوران و بازخوانان چندین دوره ازجشنوارهای ملی و بین‌المللی تئاترسوره، ماه، حقیقت، تجربه و تئاتردانشگاهی؛ ازسوابق اجرایی دکتر اسدی است. او همچنین تاکنون، راهنمایی حدود ۱۰۰ پایان‌نامه دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سینما و تئاتر را برعهده داشته است.

فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۴۴ در اردبیل است. او از سنین کودکی و با تشویق خانواده تئاتر را آموخت و سپس وارد سینما و تلویزیون شد. قائمیان از سال ۱۳۷۰با بازی در فیلم‌های کوتاه فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و با فیلم «دمرل» به کارگردانی یدالله صمدی به سینمای حرفه ای راه یافت. پس از آن درسال ۱۳۷۹ به فعالیت در تلویزیون پرداخت و در حرفه‌های مختلفی همچون بازیگر، تهیه‌کننده، مدیر تولید و طراح صحنه و لباس ایفای نقش کرد. فرهاد قائمیان علاوه بر فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی، بازیگری و کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود دارد. او سال ۷۷ برای بازی در فیلم «هیوا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجرشد. منتقدان سینما در سال ۱۳۸۰، وی را برای بازی در فیلم «قارچ سمی» ملا قلیپور، جزو ده بازیگر برتر سینمای ایران معرفی کردند.

محسن اردشیر زاده ۱۳۶۰ درآمل است. وی نویسنده، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه است. اردشیر در سینما شاگرد اصغر فرهادی و در تئاتر شاگرد دکتر قطب‌الدین صادقی واسماعیل پرقوه بود. همسر وی غنچه شکوهیان از کارگردانان به نام تئاتراست. این دو با هم گروه تئاتر «سونر» رابه راه انداختند. گروه تئاتر «سونر» در اکثر فستیوال‌های بین‌المللی ومطرح ایران شرکت کرده و جوایز زیادی را کسب کرده است، از جمله کسب ۴ جایزه ازجشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نمایش «خوشه برنج» و همچنین برنده جایزه ویژه از جشنواره بین‌المللی تئاتردانشگاهی ایران. وی همچنین توانسته است بازیگر برتر مرد را برای نمایش «حرف حرف حرف» از جشنواره بین‌المللی تئاتردانشگاهی ایران شود.

همچنین بخش‌های ویژه، دگرگونه‌های اجرایی، جشنواره جشنواره‌ها و کودک و نوجوان پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توسط سیمین امیریان، سیروس همتی و علیرضا استادی داوری می‌شود.

سیمین امیریان، نویسنده، کارگردان، مترجم، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مدرک دکترای خود را در رشته نمایش دراما از دانشگاه یوام (UM) مالزی کسب کرده و دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی را در رشته ادبیات نمایشی، در دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به پایان رسانده است. امیریان تجربیات هنری خود را از سال ۱۳۶۵ با مجسمه‌سازی و نقاشی شروع کرد. درسال ۱۳۷۰ بعنوان انیماتور و عروسک‌ساز در صدا و سیما مشغول به کارشد. وی بعد از ورود به دانشگاه تهران فعالیت نوشتن را بطور جدی آغازکرد. وی تاکنون بیش از۳۰ اثررا به رشته تحریر درآورده که تعدادی از آن‌ها به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند. امیریان نزدیک به دو دهه، استاد دانشگاه هنر ومعماری تهران است و در زمینه نمایشنامه‌نویسی و تکنیک‌های آن چندین مقاله، کتاب و ترجمه به چاپ رسانده‌ است. اولین تجربه کارگردانی وی درسال ۱۳۶۹ رقم خورده و تاکنون ۱۶ اثر نمایشی بزرگسال و کودک را به روی صحنه برده است. امیریان تاکنون به چندین کشورمختلف دنیا برای همایش و کنفرانس و همچنین حضور در ورکشاپ‌های بین‌المللی سفر داشته است. قابل توجه است که در کارنامه وی اجراهای خارج از کشور ایران نیز بچشم می‌خورد.

سیروس همتی متولد ۱۳۵۱ تهران، بازیگر تئاتر و سینما، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و طراح صحنه است. او از ۱۷ سالگی وارد تئاتر شد و تجربه کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و طراحی صحنه دارد. تحصیلات او کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم است. تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و سریال «خداحافظ بچه» به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش موردتوجه و علاقه هنردوستان قرار داد. تابحال نمایشنامه‌های زیادی از او توسط نشریات مختلف چاپ شده است.

علیرضا استادی متولد ۱۳۵۲ در شهرری است. او دانش‌آموخته نمایش از دانشکده هنر ومعماری است. استادی، بازیگر تئاتر و سینما است. وی بازیگری سینما را ازسال ۱۳۷۷بافیلم «هیوا» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پورآغازکرده است و بافیلم بعدی همین کارگردان به نام «نسل سوخته»این مسیر را ادامه داد. وی در فیلم‌هایی همچون «کلاشینکف»، «لاتاری»، «واسطه» و«اکسیدان» بازی کرده است.

پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از ۵ تا ۱۰ آبان به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان در حال برگزاری است.

کد خبر 5338046 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره تئاتر خياباني مريوان فرهاد قائمیان سیروس همتی علیرضا استادی سعید اسدی تئاتر خیابانی مریوان عبید رستمی هنرمندان تئاتر فیلم کوتاه تئاتر ایران چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جشنواره فیلم کوتاه تهران برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی موسیقی نواحی محمد خزاعی انیمیشن سریال ایرانی شبکه سه سیما شبکه پنج سیما جشنواره موسیقی نواحی ایران هنرمندان تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۸۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای این کارگاه گفت: در سینمای ایران حضور در سمت‌های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که می‌خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیلی روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم. به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه‌های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه می‌کنم که ابتدا عکاسی را با فیلم‌های کوتاه تجربه کنند تا روابطی که میان گروه‌های مختلف وجود دارد را یاد بگیرند.

کار در سینما طاقت فرسا است

عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرساست و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلان‌ها بارها تکرار شود. برخی فکر می‌کنند عکاسی فیلم کار ساده‌ای است. عده‌ای نیز تصور می‌کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می‌کنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب می‌کند. در واقع شیوه ثبت بسیاری از عکس‌ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می‌کنم.برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می‌کنند آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را می‌خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده‌هایی جدیدی می‌رسید.



شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد

عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب‌های من تاثیر گرفته است، افزود:مثلا می توان‌برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مسئله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جز وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند .
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می‌کند ،سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است است. بازیگر مقابل دوربین پارتنر یک عکاس به شمار می‌رود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس « قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می‌کند و چگونه حسش به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می کند . در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد عده ای کاملا حسی بازی می کنند و برخی مبتنی بر تکنیک برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد .


عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو صورت می‌گرفت و به همین دلیل با دشواری‌های بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می‌پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلم‌ها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط می‌توان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یادگرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است . یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفه‌ای من داشته است.

یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است

عابدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکس‌های مربوط به آن شخصیت‌ها می‌توانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است و این باور اشتباه است.. یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برایم ریسک بزرگی به شمار می‌رفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می‌بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش می‌دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی نقشی بسیار مهم برعهده دارد. به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد.
اکبر عالمی دریای دانش بود

وی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامه‌ای را مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم کدام قسمت‌ها نیاز به عکس دارد.
عابدی با یادی از اکبر عالمی بیان داشت: او در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او می‌آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهنیت نگاه تهیه کننده‌ها، خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است

ماندن در سینما اهمیت دارد

وی درباره چگونگی ورود به سینما نیز گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه‌های مختلفی معرفی کرده‌ام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی‌توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه‌های مختلف این عرصه را تجربه کردم. این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه یا یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی وعکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان‌ترها چندان دنبال تجربه‌های تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌هایی را برای افرادی برگزار می‌کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده‌اند و دوره‌های مختلف آن را گذرانده‌اند. در این کلاس‌ها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه‌ها و خصوصا عکاسی صحبت می‌کنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می‌شدند و این مسئله برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت زیرا عکس‌ها بسیار دیده می‌شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارائه آن بسیار گسترده‌تر شده است.

خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است

عابدی درباره شاخص‌های یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست اولین مسئله است و نورسنجی نیز باید به درستی صورت بگیرد و این مسئله الفبا برای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعه‌ای از اکت بازیگر، نورپرداژی، صحنه آرایی وشکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس می‌شود.
وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب می‌شود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام می‌شود و به همین علت فرآیند عکس‌برداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند بیان داشت: بزگترین عنصری که هر عکاس می‌تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره‌گیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس‌ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می‌کنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکس‌هایی را تهیه می‌کردم. متاسفانه امروزه بر روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام می‌شود و حتی اندازه قاب را تغییر می‌دهند که اتفاقی بسیار غیر حرفه‌ای است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901653

دیگر خبرها

  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند