Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تاس نوشت: وزیران خارجه روسیه، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان پاکستان در نشست تهران شرکت کردند. اولین کنفرانس همسایگان افغانستان را اسلام آباد به صورت مجازی برگزار کرد. در کنفرانس تهران طرفها تلاش هایشان را روی این متمرکز کردند که چگونه به شکل گیری دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه گروههای قومی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های روسیه به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان نوشتند که روسیه هرچند که در عمل همسایه نیست، اما به عنوان کشوری مهم تلقی می شود و به همین خاطر در نشست تهران دعوت شد».

ریانووستی هم نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس همسایگان افغانستان (روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) گفت: «کشورهای همسایه افغانستان را فرامی خوانیم تا اجازه حضور نظامی نیروهای آمریکا و ناتو، که قصد دارند بعد از خروج از خاک افغانستان به آنجا [کشورهای همسایه افغانستان] نقل مکان کنند، را در خاک خود ندهند».

لاوروف افزود:  «پیش از هر چیز می خواهم قدردانی کنم که همه کشورهایی که اینجا حضور دارند در نشست اخیر فرمت رایزنی های مسکو درباره افغانستان، فرمت استثنایی و بی بدیل از نظر مقیاس و ثمربخشی، فعالانه شرکت کردند.» به گفته او مسکو در این اواخر فعال شدن انواع گوناگون گردهمایی های دینی و بین المللی درباره افغانستان را می بیند.

لاوروف گفت: «مهم است که این [گردهمایی ها] موازی کاری نکنند، بلکه کار یکدیگر را کامل کنند. معتقدم که مباحثه نقش وزینی در تلاش های مشترک ما برای حل مشکلات متعدد ملت افغان ایفا خواهد کرد. به حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خارج از آن مساعدت خواهد کرد».

رادیو اسپوتنیک، هم نوشت؛ سرگی لاوروف در سخنرانی در تهران در کنفرانس همسایگان افغانستان از جامعه جهانی خواست که روی جمع آوری منابع برای کمک مالی و اقتصادی به افغانستان تمرکز کند. وزیر خارجه روسیه در عین حال تأکید کرد که آنهایی که این کشور را به وضعیت بحرانی رسانده اند باید در میان کشورهای عضو این فرایند، فعال تر باشند.

خبرگزاری تاس هم نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در کنفرانس همسایگان افغانستان در تهران اعلام کرد که ایران از توسعه همکاری برای تبادل اطلاعات در حوزه امنیت و اطلاعات در افغانستان حمایت می کند.

او گفت: «به منظور مبارزه با جرایم سازمان یافته و ترویسم در افغانستان ما پیشنهاد می کنیم که یک سازوکار جدی تر همکاری در حوزه های امنیت و اطلاعات ایجاد شود و همچنین از تسریع در تبادل اطلاعات و هماهنگی اقدامات بین کشورهای منطقه، از جمله همسایگان افغانستان، حمایت می کنیم». وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می تواند برای دستیابی به توافق در زمینه آینده سیاسی این کشور بین طرفهای افغان واسطه شود.

تاس نوشت: سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پیام ویدئویی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس وزرای خارجه همسایگان افغانستان همچنین خاطرنشان کرد که تروریست ها تحت پوشش آواره افغان می کوشند به کشورهای همسایه نفوذ کنند، مقابله با این ضروری است.

رسانه های روسیه همچنین سخنان وزیرخاره چین را بازتاب دادند که گفت: «چین حاضر است سومین کنفرانس وزرای خارجه همسایگان افغانستان را برگزار کند».

وزیر خارجه چین هچنین خواستار برگزاری هرچه سریع تر دیدار بین نمایندگان ویژه در امور افغانستان و رایزنی نمایندگان سفارتخانه ها در کابل شد. وان ای، وزیر خارجه چین در دومین کنفرانس وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران در سخنرانی از طریق ارتباط ویدئویی اعلام کرد که کشورش حاضر است سومین کنفرانس وزرای خارجه همسایگان افغانستان را برگزار کند.

«وزیر خارجه چین، آمریکا و سایر کشورهای غربی را به لغو تحریم ها علیه افغانستان فراخواند». وان ای، وزیر خارجه چین همچنین پیشنهاد ایجاد سازوکار در سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریسم در افغانستان را مطرح کرد. او در سخنرانی از طریق ارتباط ویدئویی در دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، آمریکا و سایر کشورهای غربی را به لغو هرچقدر سریع تر تحریم های یکجانبه علیه افغانستان فراخواند.

ریانووستی نیز نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که بازگشت افغانستان به عرصه بین المللی در در حکومت جدید دشوار خواهد بود اما می توان این کار را انجام داد.

او که در نشست همسایگان افغانستان  در تهران سخنرانی می کرد گفت: اکنون یک دولت جدید در کابل در قدرت است. این یک واقعیت عینی است. این کشور یک فرصت واقعی، هرچند بسیار دشوار، برای بازگشت به عرصه بین المللی به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر و صلح جو در اختیار دارد.

لاوروف تاکید کرد که روسیه تمایلی به تحمیل توصیه ها یا رهنمودهای خود به کسی ندارد، اما گوشزد می نماید که در نظر گرفتن منافع تمامی نیروهای اصلی قومی سیاسی کشور اهمیت حیاتی دارد.

او گفت: به همین دلیل است که ما قاطعانه و پیوسته از ایجاد یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم. شهروندان باید بدانند که حقوق و خواسته های مشروع آنها، نه فقط در گفتار، بلکه در عمل، محقق شده اند و نص صریح قانون از این حقوق و خواسته ها محافظت می کند. البته با احترام و در نظر گرفتن سنت ها و آداب و رسوم محلی.

اینترفاکس  هم نوشت که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد نمایندگان دولت جنبش رادیکال «طالبان» افغانستان به کنفرانس وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران دعوت نشده اند. بخش روسی خبرگزاری سوئیس اینفو نیز همین خبر را به نقل اینترفاکس منتشر کرده است.

311311

کد خبر 1567778

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران افغانستان کنفرانس همسایگان افغانستان کشورهای همسایه افغانستان افغانستان در تهران وزیر خارجه چین خارجه روسیه هم نوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۹۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع عازم قزاقستان شد

امیر آشتیانی به منظور شرکت در اجلاس وزاری دفاع پیمان شانگهای عازم قزاقستان شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد.

سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه‌های امیر آشتیانی در این سفر خواهد بود.

بر اساس این گزارش،‌ سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است، استفاده از ظرفیتهای سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصتهای جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • وزیر دفاع عازم قزاقستان شد
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد