Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی اولین نشست شورای فرهنگ عمومی چاروسا در دفتر امام جمعه قلعه رئیسی برگزار شد.

این نشست که برای اولین بار در منطقه چاروسا برگزار شد نبود بعضی ادارات فرهنگی به خصوص سازمان تبیلغات اسلامی و اداره ارشاد اسلامی کاملا محسوس می شد.

داربام بخشدار چاروسا که در اولین نشست به عنوان دبیر نشست فرهنگ عمومی چاروسا نشست را مدیریت می کرد در خصوص برگزاری این نشست با گرامیداشت ایام 13 آبان و روز نوجوان گفت: جلسه شورای فرهنگ عمومی در یک منطقه که خود سرشار از ویژگی های بارز فرهنگی بودن است نیازمند و باید زودتر از آن برگزار می شد تا رسم و رسوم های فرهنگی این منطقه به سراسر استان فرستاده شود و در هر نقطه ای که یک چاروسایی ورود و سکونت کرده سبب آرامش و فرهنگ های خوب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داربام با بیان اینکه حضور به موقع در جلسات یک فرهنگ عمومی است تاکید کرد: باید در منطقه تلاش کنیم تا فرهنگ های درست را رایج دهیم و در هر امری می شود سبب یک رسم و رسوم رایج برای مردم دیگر مناطق باشیم و تشکیل اولین نشست فرهنگ عمومی در چاروسا می تواند روزهای خوبی برای برگزاری جلساتی شود که نتیجه آن فرهنگ سازی درست است.

بخشدار چاروسا در ادامه با انتقاد از نبود نمایندگی اداراتی همچون ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در چاروسا که یک منطقه بزرگ است تاکید کرد: باید پیگیری شود تا نمایندگی ارشاد اسلامی در این منطقه راه اندازی شود و از تمامی تشکل های فرهنگی بتوان استفاده کرد.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی هم در این نشست شورای فرهنگ عمومی را یک ظرفیت بزرگ و یک شورای راهبردی در منطقه دانست و رسالت این شورا را ریل گذاری برای نهادهای فرهنگی و نقش قرارگاهی و فرماندهی برای نهادهای فرهنگی دارد و حلقه اتصال دستگاه‌های فرهنگی دانست و عنوان کرد: رسالت شورای فرهنگ عمومی این است که زمینه منکر زدایی و معروف آفرینی را فراهم کند باید زمینه ترک منکرات و انجام معروفات را در جامعه فراهم کند .باید بتواند برنامه‌های فرهنگی اثرگذار تدوین کند.

امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: برای اسلامی کردن اخلاق و فرهنگ و خلقیات و صفات اسلامی و انسانی مردم و جامعه برنامه ریزی کند. هماهنگ سازی و ساماندهی فعالیت های فرهنگی و مرکزیت و فرماندهی فرهنگ عمومی باید توسط این شورا انجام شود که در واقع یعنی یک شورای سیاستگذار برای منطقه است.

وی افزود: شناخت آسیب ها و معضلات اجتماعی و ارائه راه حل ها و راهکارهای مناسب و و تمرکز بر فعالیت های فرهنگی و سیاستگذاری در امور فرهنگی و شناخت ظرفیت های فرهنگی از وظایف اعضاء شورای فرهنگ عمومی منطقه است، متاسفانه ترکش‌های ضدفرهنگی زودتر از امکانات رفاهی به  روستاها و خانه ها رسید و در واقع خاکریز های فرهنگی ما توسط عملیات ضد فرهنگی دشمن و بعضا فتح می شود.

صلواتی یادآور شد: تعابیر جنگ فرهنگی و ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم و ولنگاری فرهنگی که منجر به صدور دستور آتش به اختیار برای عناصر مومن شد کلمات و جملات قصار از زبان رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی است که همگان شنیدیم و چون نادیده گرفتیم امروز  شاهد تهاجم در خانه ها و حتی روستاهای محروم هستیم مع الاسف آرایش تهاجمی دشمن در حوزه فرهنگ مشخص است اما ما نهادهای فرهنگی  آرایش دفاعی نداریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چاروسا خاطرنشان کرد: امروز دیگر آسیب های فرهنگی در زیر پوست شهر و منطقه نیست بلکه در ظاهر و ملاَعام دیده می شود، هر چه در حوزه فرهنگ کوتاهی کنیم در بلند مدت آسیبش را می‌بینیم مقوله فرهنگ بخش نام پذیر نیست بلکه برنامه پذیر است آفت مقوله فرهنگ سیاسی کردن آن است با توجه به اینکه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی منطقه چاروسا  می باشند و مناسبت مهم روز نوجوان میباشند موضوع این جلسه نوجوان امروز طلایه دار فردا و آسیب ها و تهدیدها که این نسل را تهدید می کند و بیان راهکارهاست.

صلواتی گفت: یکی از خطراتی که نسل نوجوان با آن مواجه هستند فضای مجازی و بازی های رایانه ای غیر مجاز که با هدف تغییر سبک زندگی و ترویج سبک زندگی غربی و ترویج خشونت و بی حجابی و بی هویتی و ارزش زدایی و اخلاق زدایی نوجوانان را تهدید می کند امروز فضای مجازی جزء لاینفک سبد غذایی خانواده هاست نداشتن سواد رسانه‌ای و تحلیل درست از مشکلات اصلی در فضای مجازی میباشد باید یک نهضت سواد رسانه‌ای در جامعه و منطقه به وجود آید باید یک نمایشگاهی از آثار و زیان ها و خطرات و آسیب های بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود تا خانواده‌ها آگاه شوند باید هم برای دانش آموزان هم برای اولیاء کلاس های آموزش سواد رسانه‌ای در نظر گرفت یکی از مراکز مهم تربیت نوجوان مساجد هستند و باید زمینه ورود نسل نوجوان به مسجد را فراهم کنیم و در امورات مختلف مسجد از نوجوانان استفاده کنیم.

حجت الاسلام صادق انصاری پور هم در این نشست با بیان اینکه بخش چاروسا از بخش های مهم استان که ظرفیت بالایی برای کارهای فرهنگی دارد تاکید کرد: آیت الله ملک حسینی نماینده مردم در مجلس خبرگان و آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان بر این موضوع اذعان داشتند که چاروسا در سطح استان الگوی برای برنامه های فرهنگی است و باید در یک منطقه که ظرفیت بالایی برای کار فرهنگی دارد اولویت را کار فرهنگی قرار داد.

رئیس حوزه قضایی چاروسا با انتقاد از ادارات فرهنگی که نمایندگی در چاروسا ندارند خاطرنشان کرد: ادارات فرهنگی باید پاسخگوی موضوع نبود نهاد نمایندگی بعضی ادارات فرهنگی به خصوص ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در یک منطقه با ظرفیت بالای فرهنگی باشند و نگران کننده است که یک منطقه که قطب کار فرهنگی باشد دو نهاد مهم فرهنگی تاکنون در آن تاسیس نشد.

انصاری پور هیات امناء مساجد را یکی از دغدغه های مهم خود دانست و گفت: هیات امناء مساجد پیر هستند و توانایی ارتباط با جوانان و نوجوانان را ندارند و باید از نوجوانان و جوانان در هیات امناها در مساجد استفاده شود و روند کار هیات امناها به نحویی پیش می رود که احساس تملک می کنند و باید اوقاف و امور خیریه شهرستان این موضوع را پیگیری کند.

وی خواستار برگزاری جشن تکلیف برای دانش آموزان دختر و پسر در مدارس شد و عنوان کرد: وقتی جوانان و نوجوانان جشن تولد را با یک شور و نشاط خاص برگزار می کنند و متاسفانه به جشن تکلیف دانش آموزان اهمیت داده نشود این موضوع بین جوانان و نوجوانان رایج و فرهنگ سازی می شود و به موضوع تکلیف دانش آموزان اهمیت کمتری داده می شود.

در این نشست به دلیل روز 13 آبان و روز نوجوان و دانش آموز یکی از دانش آموزان دختر دبیرستان پروین اعتصامی قلعه رئیسی در این نشست دعوت شد و مشکلات دانش آموزان را بیان کرد.

این دانش آموزان دختر دبیرستانی با انتقاد از نبود آزمایشگاه در مدارس دبیرستانی برای کارهای پژوهشی عنوان کرد: دانش آموزان در سالهای اخیر با حضور در فضای مجازی درگیر شدند و با ورود به فضای مجازی تحت تاثیر قرار گرفتند و همین فضای مجازی روی حجاب و اخلاقیات آنها تاثیر گذاشته است.

 

وی دبیران و معلمان خود را بیشترین افرادی دانست که می توانند روی دانش آموز تاثیر بگذارند و ادامه داد: بسیاری از معلمان نمی توانند الگوی مناسبی برای دانش آموزان باشند و یکی مشکل دیگر عدم برگزاری نماز جماعت در مدارس و عدم توانایی بعضی دانش آموزان برای خرید گوشی همراه را یکی دیگر از مشکلات و دغدغه های دانش آموزان در این نشست دانست.

محمد شکوهی رئیس آموزش و پرورش چاروسا هم در این نشست با گرامیداشت 13 آبان و روز دانش آموز جلسه شورای فرهنگ عمومی را یک نشست بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: اساس و زیربنای بسیاری از عوامل کار فرهنگی است و همین کار فرهنگی بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و اگر می خواهیم دادگستری ها، نیروی انتظامی و مکان اعتیاد با ارباب رجوع کمتری همراه باشند باید بتوانیم کار فرهنگی را افزایش دهیم و اقدام به فرهنگ سازی درست کنیم.

رئیس آموزش و پرورش چاروسا تصریح کرد: اعتبارات فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش بسیار ناچیز و حتی در حد صفر است اما همین وجود برای اجرای کارهای فرهنگی از خیرین کمک و استفاده می کنیم و هر موقع توانستیم روی نوجوان و جوان و کار فرهنگی سرمایه گذاری کنیم قطعا موفق خواهیم بود و این قشر بیشترین ارتباط با آموزش و پرورش دارد.

وی با بیان اینکه وجود کرونا بسیاری از برنامه های فرهنگی در مدارس را به تاخیر انداخت تاکید کرد: یکی از برنامه های فرهنگی برگزاری نماز جماعت بود که قبل از کرونا در همه مدارس برگزار می شوداما در ایام کرونا این برنامه فرهنگی لغو شود و از اوایل هفته به تمامی مدارس به خصوص راهنمایی و دبیرستان اعلام کردیم که مساجد را برای برگزاری نماز جماعت آماده کنند و نماز در مساجد برپا شود.

شکوهی در ادامه از برگزاری جشن بزرگ تکلیف برای دانش آموزان خبر داد و گفت: این جشن با هماهنگی و همکاری امام جمعه، آموزش و پرورش و دهیاران و شهرداری قلعه رئیسی برگزار می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه هم در این نشست با بیان اینکه حاضریم تمامی هیات امناها را جوان کنیم تاکید کرد: یکی از عواملی که باید در نشست های فرهنگی به خصوص فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار بگیرد اجرا شدن مصوبات است که باید مورد تاکید قرار بگیرد و همه باید تلاش کنند تا به نحویی فرهنگ درست و مطلوب را فرهنگ سازی کنند تا جوانان فرهنگ های درست را یاد بگیرند.

رجائی فرمانده حوزه مقاومت بسیج چاروسا هم در این نشست با بیان اینکه فرهنگ سازی می تواند کمک شایانی برای ساخته شدن یک جوان و نوجوان باشد تصریح کرد: به مناسبت روز نوجوان و 13 آبان یادواره شهدا دانش آموز چاروسا برگزار می شود.

رئیس کمیته امداد چاروسا هم در این نشست از آمادگی کمیته امداد برای اجرای برنامه های فرهنگی شد و سرپرست شهرداری قلعه رئیسی هم از آمادگی و کمک به برنامه های فرهنگی و مصوبات این نشست شد.

خانم رسایی رئیس کتابخانه قلعه رئیسی هم در این نشست با بیان اینکه کتابخانه به عنوان یک نهادفرهنگی آمادگی کامل برای اجرا و فرهنگ سازی برنامه ها مختلف به خصوص در زمینه فضای مجازی شد و خواستار همکاری ادارات فرهنگی برای خنثی کردن جنگ نرم دشمن برای نوجوانان شد.

از جمله  مصوبات شورای فرهنگ عمومی بخش چاروسا  که به تصویب اعضاء رسید
۱- برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان نوجوان منطقه چاروسا با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری شهر قلعه رئیسی  دهیاران و اداره اوقاف وامور خیریه
۲ - برگزاری یادواره شهدای دانش آموزی در منطقه چاروسا با همکاری حوزه های مقاومت بسیج بخش چاروسا و اداره آموزش و پرورش و بنیاد شهید شهرستان کهگیلویه
۳-دعوت از مشاورین مجرب برای اولیاء و دانش آموزان باهمکاری کمیته امداد امام خمینی رضوان الله تعالی بخش چاروسا و اداره آموزش و پرورش چاروسا
۴- استفاده از  نوجوان و جوان در اعضاء هیئت امناء مساجد با همکاری اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان کهگیلویه.
۵-برگزاری کلاسهای آموزشی سواد رسانه ای برای دانش آموزان با همکاری اصحاب رسانه

انتهای پیام/82021

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگی فرهنگ نوجوان دانش آموزان هم در این نشست شورای فرهنگ عمومی برنامه های فرهنگی برای دانش آموزان نهادهای فرهنگی ادارات فرهنگی آموزش و پرورش سواد رسانه ای منطقه چاروسا ارشاد اسلامی بخش چاروسا فرهنگ سازی روز نوجوان قلعه رئیسی فضای مجازی کار فرهنگی برنامه ها یک منطقه آسیب ها 13 آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

《بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان؛ سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشورها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح‌آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشورهای عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثربخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آن‌ها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشورها و جوامع، به‌ویژه کشورهای مسلمان است‌.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع‌اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار / که به دانایی ستیزد یا سبک بار

اگر نادان ببخشد سخت گوید / خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مؤلفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفت‌وگوهای میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان؛

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشورها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها برقرار باشد.

با توجه به تأثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشورهای این حوزه هرچه سریع‌تر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفت‌وگوها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته》

کد خبر 749800

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی