Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در همایش خانه احزاب که امروز پنجشنبه برگزار شد اظهار کرد: ما در تحولات آذربایجان می‌خواهیم برادر بار با جمهوری آذربایجان ارتباط داشته باشیم و اصلاً بحث خصومت در بین نیست.

کواکبیان خاطر نشان کرد: آذری‌ها در کشور ما ابتدا خود را ایرانی و سپس آذری می‌دانند؛ توصیه می‌کنیم اردوغان از این رفتار تجزیه طلبانه دست بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر جمهوری اسلامی از اردوغان حمایت نمی‌کرد به قدرت نمی‌رسید. اردوغان نباید قدر نشناسی کند و اینکه بخواهند بحث تجزیه طلبانه و پانترکیسم مطرح کنند، احزاب این مسائل را محکوم می‌کنند.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: مسائل داخلی آذربایجان به ما مربوط نیست، ولی اگر پایگاه رژیم صهیونیستی در این کشور بر علیه ایران فعال شود حتماً علیه آن‌ها موضع‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: اگر اتفاقاتی علیه منافع ملی ایران در این کشور اتفاق بیفتد کشور ایران ساکت نخواهد نشست. با جمهوری آذربایجان درباره رژیم حقوقی دریای خزر باید همکاری داشته باشیم، ولی اگر در این زمینه هم به مسائل حاشیه‌ای بپردازند برای آن‌ها پاسخ خواهیم داشت.

دبیرکل جبهه مردم سالاری خاطر نشان کرد: به حکومت جمهوری آذربایجان اعلام می‌کنیم که توجه کنند که اگر بخواهند گذرگاه‌ها را ببندند و یا جلوی تردد کامیون‌ها را بگیرند فکر نکنند که ما نمی‌توانیم از طریق ارمنستان و یا کشور‌های دیگر به دریای خزر راه پیدا کنیم، این ارتباط به نفع خودشان است و باید عاقلانه و برخورد کنند و در منافع اقتصادی منطقه شریک باشند.

کواکبیان در ادامه درباره مسائل افغانستان اظهار کرد: بخشی از طالبان گروه حقانی هستند که این گروه تحت تعلیم داعش و آمریکا بوده، لذا سابقه برخی از طالبانی‌ها داعشی است و آن‌ها نشان داده اند که از نظر مذهبی ضدشیعه هستند. علاوه بر این از نظر قومیتی نیز به عنوان به حضور سایر اقوام هیچ اعتقادی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم طالبان را نادیده بگیریم، زیرا واقعیتی است که در افغانستان وجود دارد و اینکه بگوییم که نمی‌خواهیم هیچ ارتباطی با آن‌ها داشته باشیم قابل قبول نیست، اما بحث ما این است که می‌خواهیم با طالبان تعامل از نقطه قوت داشته باشیم؛ درباره به رسمیت شناخته شدن طالبان هم عجله‌ای نداریم.

کواکبیان گفت: علاوه بر این ابتدا باید سازمان ملل طالبان را به رسمیت بشناسند و سپس کشور‌های منطقه و جهان. حکومتی که در افغانستان می‌خواهد شکل بگیرد باید یک حکومت فراگیر منتخب مردم و شامل همه اقوام و مذاهب باشد؛ این موضوع را نظام جمهوری اسلامی صمیمانه و بار‌ها اعلام کرده است.

وی ادامه داد: رعایت معیار‌های حقوق بشری، رعایت معیار‌های حقوق شهروندی، رعایت حقوق زنان و رعایت حقوق همه اقوام و جمعیت افغانستان لازم است، زیرا حدود ۴۳ درصد جمعیت افغانستان تاجیک‌ها هستند و عوامل دیگر بخش اندکی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل تاجیک‌ها باید نقش مهمی در اداره افغانستان داشته باشند.

دبیرکل جبهه مردم سالاری خاطر نشان کرد: امنیت شیعه برای ما مهم است و نباید با شیعه‌های افغانستان داعشی برخورد شود. بیش از ۳ میلیون نفر از افغانستانی‌ها در کشور ما ساکن هستند و باید همکاری شکل بگیرد تا این مهاجران به کشور خود بازگردند و نباید درباره این مسئله غیر انسانی برخورد شود.

این فعال سیاسی گفت: در ارتباط با منافع ملی ایران خواستار این هستیم که روابط بسیار خوب و برادرانه با عزیزان و برادران افغانستان داشته باشیم. ۴ و نیم میلیارد دلار مبلغ صادرات ما به افغانستان است و تبعا نمی‌خواهیم این منافع را از دست بدهیم و طالبان هم مایل به ادامه همکاری اقتصادی است.

کواکبیان ادامه داد: افکار عمومی داخلی ایران مایل به برقراری رابطه گسترده با طالبان نیستند، اما اگر طالبان رفتارش را تغییر دهد قطعاً افکار عمومی نیز تغییر خواهد کرد. مظلومانی که در افغانستان مقاومت کردند مثل احمد شاه مسعود و افراد حاضر در پنجشیر باید مورد توجه باشد و نمی‌توان بی‌تفاوت از حقوق این افراد گذاشت.

دبیرکل جبهه مردم سالاری افزود: مردم افغانستان به دلیل ناراحتی از حکومت قبلی مقابل طالبان ایستادگی نکردند، ولی مایل به حکومت طالبان نیز نیستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت کشور خانه احزاب خاطر نشان داشته باشیم مردم سالاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۰۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در چند روز گذشته چند شهرستان استان بدخشان افغانستان شاهد تجمع و اعتراضات مردمی بود اعتراضاتی که به دنبال تخریب مزارع کشت شده خشخاش آغاز شد نا آرامی‌ها تا جایی پیش رفت که حکومت سرپرست افغانستان هیاتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و گفت: از تصمیم خود برای مقابله با کشت خشخاش کوتاه نخواهد آمد در همین حال مبارزه طالبان با کشف مواد مخدر و انهدام آن نیز در افغانستان ادامه دارد مسئولان حکومت سرپرست افغانستان می‌گویند: هیچ همکاری از ناحیه جامعه جهانی و کشور‌های منطقه و همسایه برای کشت جایگزین خشخاش در افغانستان انجام نشده است از سویی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برخی کشور‌ها به جدیت طالبان برای مقابله با خشخاش با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند آمار‌ها از افزایش کشفیات مواد مخدر به ویژه صنعتی از مبدا افغانستان در کشور‌های همسایه و منطقه حکایت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


شات لیست
-مولوی حمدالله (معاون فرماندهی پلیس شهرستان غورک استان قندهار)
- عبدالمتین قانع (سخنگوی وزارت کشور افغانستان)
-----

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان