Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:14:46 GMT

مصوبات نجات خلیج گرگان باید اجرا شود

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۱۲۲۶

مصوبات نجات خلیج گرگان باید اجرا شود

سیدمحسن حسینی روز پنجشنبه در نشست مجازی بررسی تخصصی روند تغییر اقلیم و تاثیر آن بر نوسانات سطح آب دریای خزر و خلیج گرگان در بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران در گرگان اظهار داشت: استان‌های گلستان و مازندران به دنبال عملیاتی شدن مصوبات نجت خلیج گرگان هستند.

وی خواستار کمک دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط برای جمع بندی بهتر و تسریع در نجات خلیج گرگان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی همچنین نوسانات کاهش سطح آب دریای خزر را ناشی از افزایش دما، نبود هماهنگی در ورود آب رودخانه ولگا به دریای خزر عنوان کرد و گفت: نوسانات کف دریای خزر باید مورد مطالعه بیشتر قرار بگیرد.

 بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج بین‌المللی گرگان در سال های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

خلیج گرگان که در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و  این پهنه آبی با مرگ تدریجی و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

ارتباط کاهش سطح آب خزر با خشکی خلیج گرگان

مدیر مرکز مطالعات دریای خزر هم گفت: مطالعات انجام شده، ارتباط کاهش سطح دریای خزر و  آب خلیج گرگان را تایید می کند.

سیده‌معصومه بنی‌هاشمی در این نشست مجازی افزود: اثرات کاهش سطح آب دریای خزر آشکار شده و بخشی از مناطق خلیج گرگان با کاهش شدید سطح آب یا خشکی مواجه است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا بستگی دارد.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

مدیر مرکز مطالعات دریای خزر همچنین با اشاره به این که آینده دریای خزر به سمت کاهش بارش است، گفت: این کاهش بارش تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی پیش بینی شده و ضرورت دارد که سرمایه گذاری مطالعات در حوزه منطقه ای و محلی تعریف و اجرایی شود.

وی ادامه داد: اکنون یک پروژه تحقیقاتی با موضوع اثرات اقلیمی و نوسانات خزر توسط این مرکز تعریف و برنامه ریزی شده و تحقق آن نتیجه کاربردی در مدیریت و بهره برداری از ظرفیت خزر را همراه خواهد داشت.

افت آبدهی رودخانه های منتهی به دریای خزر
رییس پژوهش‌کده هواشناسی و علوم جوی هم گفت: با توجه به پیش بینی افزایش دما و کاهش بارش و پوشش برف، مقدار رواناب رودخانه های منتهی به دریای خزر در آینده روبه کاهش است.

مهدی رهنما در این نشست مجازی افزود: تاثیر منفی تغییرات اقلیم در دریای خزر، ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی در منطقه را دوچندان می کند.

وی تاکید کرد: سواحل جنوبی دریای خزر که استان های شمالی کشورمان را شامل می شود متاثر از کاهش بارش بوده و پیش بینی تا ۲۰۳۰ نشان دهنده کاهش ۲۳.۵ میلیمتری باران است.

بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از روز گذشته به صورت مجازی آغاز شده و عصر امروز پنجشنبه با گزارش دهی دبیر علمی کنفرانس، قرائت قطعنامه کنفرانس و تقدیر از مقالات برتر به کار خود پایان می دهد.

براساس گزارش امیر احمد دهقان دبیرعلمی بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران، در این کنفرانس ۱۴۹ مقاله پذیرفته شده که ارایه این مقالات در فضای مجازی شامل ۷۶ مقاله به صورت شفاهی و ۷۳ مقاله در قالب پوستر برنامه ریزی شده بود.

برچسب‌ها استان گلستان انجمن هیدرولیک ایران شرکت آب منطقه ای خلیج گرگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان شرکت آب منطقه ای استان گلستان شرکت آب منطقه ای خلیج گرگان هیدرولیک ایران دریای خزر خلیج گرگان کاهش بارش کاهش سطح سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند

استاندار قم گفت: ابراهیم رییسی رییس جمهور، روز بیستم اردیبهشت ماه جاری در قالب دومین سفر استانی خود به قم به این استان سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سیدمحمد آقامیری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری در سالن کرامت استانداری، ادامه داد: در قالب سفر دوم رییس جمهور با تصویب مصوبات متعدد تلاش خواهیم کرد تا بخشی از کمبود اعتبارات موجود را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری مصوبات سفر دور نخست طی سفر دوم ریاست‌جمهوری دنبال خواهد شد، افزود: ۶۴ درصد مصوبات سفر دور اول رییس جمهور اجرایی شده و ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از مجموع چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر دور اول جذب شده‌است.

استاندار قم ادامه داد: اولویت سفر دوم رییس جمهور به استان‌ها، تصویب اعتبارات جدید برای تکمیل مصوبات و طرح‌های نیمه‌تمام دور نخست سفرهاست و در خصوص تعیین اولویت و پروژه‌ها نیز استانها اختیارت چندانی ندارند.

وی افزود: تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل و فرودگاه ۲طرح اولویت‌دار دولت سیزدهم در استان قم است و با اقدامات انجام شده هم اینک مشکل حقوقی فرودگاه و تامین برق مونوریل قم، حل شده‌است.

آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظارت بر ادارات دولتی تصریح کرد: یک تیم ۳۰ نفره با هماهنگی استانداری بصورت نامحسوس بصورت مرتب عملکرد ادارات و مدیران را رصد و پایش می‌کنند و نقاط ضعف و کم‌کاری را گزارش می‌دهند.

وی با اشاره به نزدیکی به فصل گرم سال، اضافه کرد: با دستگاه‌هایی که در موضوع مصرف انرژی عملکرد درستی نداشته باشند، برخورد خواهیم کرد.

آقامیری همچنین گفت:‌ فساد خط قرمز مجموعه مدیریت استان است و هیچگونه مماشاتی با انواع فساد اداری، مالی و غیره نکرده و برخورد قاطعانه‌ می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • رئیس‌جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرایم و برخورد قاطع با سرقت
  • رییس‌جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی