Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:33:49 GMT

چالش‌های خشکی دریاچه نمک را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۲۹۴۹

چالش‌های خشکی دریاچه نمک را جدی بگیرید

ایسنا/قم کارشناس حوزه آب و محیط‌ زیست گفت: پس از خشکی دریاچه نمک و تالاب‌ها، با شور شدن و کاهش شدید سفره آب زیرزمینی در منطقه قم و قنوات مواجه هستیم که به دنبال آن شوری خاک و نابودی اراضی کشاورزی و تخلیه روستاهای این دو منطقه دور از انتظار نیست.

جلسه چهارصد و دوم بنیاد قم‌پژوهی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی با موضوع چالش‌های مرتبط با خشکی دریاچه نمک قم و تالاب‌های پیرامون آن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محسن موسوی خونساری، کارشناس حوزه آب و محیط زیست، در رابطه با چالش‌های مرتبط با خشکی دریاچه نمک قم و تالاب‌های پیرامون آن عنوان کرد: متأسفانه بر روی تمام رودخانه‌های منتهی به دریاچه نمک قم سدهای مخزنی احداث شده و چنانچه در سال جاری و سال‌های آتی از طرف این سدها، حقابه زیست‌محیطی به سمت دریاچه جاری نشود مسلماً مشکلات عدیده‌ای گریبان گیر منطقه خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از خشکی تالاب مره، تالاب بند علیخان و دریاچه نمک قم و کلاً نابودی اکوسیستم‌های موجود در منطقه است.

وی افزود: پس از خشکی این دریاچه و تالاب‌ها، با شور شدن و کاهش شدید سفره آب زیرزمینی در منطقه قم و قنوات مواجه هستیم که به دنبال آن شوری خاک و نابودی اراضی کشاورزی و تخلیه روستاهای این دو منطقه دور از انتظار نیست.

موسوی خونساری گفت: مورد بعدی که از تبعات جاری نشدن حقابه‌ زیست‌محیطی محسوب می‌شود عدم تغذیه دریاچه نمک قم است که این عامل باعث می‌گردد امکان فعالیت‌های معدنی و استحصال اکسید منیزیم غیرممکن شود؛ زیرا برداشت شورابه از دریاچه نمک برای استحصال مواد معدنی زمانی عاقلانه است که آب‌های جاری از رودخانه‌ها وارد دریاچه نمک شده و به نحوی جایگزین برداشت شورابه شود.

وی بیان کرد: مورد بعدی موضوع پیدایش گردوغبار و حرکت آن به سمت مناطق شهری قم است که مسلماً هر چه آب‌های رودخانه‌های منتهی به دریاچه کم‌تر باشد میزان گردوغبار بیشتر خواهد بود.

این کارشناس گفت: حقابه زیست‌محیطی دریاچه نمک قم طبق توافق رسمی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست ۱۵۴ میلیون مترمکعب بوده که بایستی این مقدار از سدهای ۱۵ خرداد استان قم، الغدیر استان ساوه، ماملو استان تهران، نهب استان قزوین و امیرکبیر استان البرز تأمین شود که به همین منظور و جهت هماهنگی بیشتر برای تأمین این مقدار حقابه زیست‌محیطی لازم است ستاد احیای دریاچه نمک قم و تالاب‌های پیرامونی با مدیریت معاون محترم رئیس‌جمهور و استانداران استان‌های قم، البرز، تهران، قزوین، اصفهان، سمنان و مرکزی به مرکزیت و ستادی استان قم تشکیل شده و راهکارهای مفید و مشترک بین استانی برای احیای این دریاچه اتخاذ و تصویب و عملیاتی شود.

وی افزود: البته موضوع رهاسازی حقابه زیست‌محیطی باید در شرایطی باشد که بهترین نتیجه از آن حاصل شود و پیشنهاد من این است که در فصل زمستان باشد تا برداشتی از آن صورت نگیرد و هم‌زمان از چند سد باشد تا باقدرت بیشتر حرکت کند و بازرسی ویژه در مسیر داشته باشد تا حداقل آب‌های رهاشده بتواند بدون هیچ مانع و برداشت آبی، به پیکره اصلی دریاچه نیمه‌جان برسد و آن را از مرگ نجات دهد.

موسوی خونساری ادامه داد: احیای دریاچه نمک مسلماً احیای دشت مسیله را که دارای تنوع جانوری و گیاهی خاصی است به دنبال دارد و پس از احیای دشت مسیله صنعت گردشگری و توریسم گسترش یافته و مواهب طبیعی و تاریخی منطقه که چشمگیر هستند موردتوجه دوستداران طبیعت و تاریخ قرار خواهد گرفت.

در انتهای جلسه حاضرین به جدیت خواستار آن بودند که ستاد هماهنگی ملی برای احیای دریاچه نمک قم تشکیل گردد و در این ارتباط مکاتبات مقتضی از طرف اداره کل محیط زیست قم و استانداری قم با مقامات ارشد نظام صورت پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست دریاچه نمک قم حقابه زیست محیطی خشکی دریاچه نمک دریاچه نمک قم تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ سانتی‌متر افزایش تراز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، شهنام اشتری صبح امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در بازدید میدانی از وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه و میزان تحقق حقابه این دریاچه اظهار کرد: افزایش تراز بهبود نسبی شرایط آبی این دریاچه نشان می‌دهد که وسعت فعلی آن به ۲۵۴.۷ کیلومتر مربع افزایش یافته، در حالی که سال گذشته در این زمان ۱۵۵۷.۵۸ کیلومتر مربع بوده است.

وی افزود: حجم فعلی دریاچه ارومیه به دو میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب رسیده است که سال قبل در چنین روزی دو میلیارد و شش میلیون متر مکعب گزارش شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود جریانات بارشی اخیر، شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت آبی دریاچه و تأمین قسمتی از حقابه زیست‌محیطی آن باشیم.

اشتری ابراز امیدواری کرد: با همکاری و هم‌افزایی ادارات متولی و مشارکت مردم به‌ویژه جوامع محلی حاشیه دریاچه و با انجام اقدامات اولویت‌دار برنامه‌ریزی شده برای نجات دریاچه ارومیه، شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

کد خبر 751371

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان