Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبی که در تن ماست روزگاری در رود نیل جاری بوده، با باران‌های موسمی بر هند باریده و اقیانوس آرام را درنوردیده است. کربن موجود در مولکول‌های آلی سلول‌های ما را گیاهانی که می‌خوریم از جو استخراج کرده‌اند. نمک موجود در عرق و اشک ما، کلسیم موجود در استخوان‌های ما و آهنی که در خون ماست همه و همه از سایش صخره‌های پوسته زمین حاصل آمده و گوگرد موجود در مولکول‌های پروتئین مو و عضلات ما از دل آتشقشان‌ها فوران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمین برای ما مواد اولیه‌ای را هم که استخراج و فرآوری کرده‌ایم و وسایل و تکنولوژی هایمان را از آنها ساخته‌ایم فراهم آورده است؛ از تبرهای دستی زمخت در دوران پارینه سنگی گرفته تا کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند امروزی. (ص. ۱۶-۱۵)

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، لوئیس رایان دارتنل نویسنده و استاد علوم ارتباطات دانشگاه وست مینیسر بیشتر به نگارش کتابهای علمی از جمله دانش (۲۰۱۴) شناخته می‌شود. این نویسنده چهل ساله انگلیسی که مدرک کارشناسی خود را در رشته زیست‌شناسی دریافت کرد و در مقطع دکترا از رشته اخترزیست‌شناسی فارغ التحصیل شد، در سال ۲۰۱۸ کتابی به نام سرآغازها منتشر کرد که در آن ما را میلیاردها سال در تاریخ سیاره زمین به عقب برده و از اسرار شکل‌گیری زمینی که امروزه می‌شناسیم پرده برمی‌دارد. وقتی به جایی برسیم که در آن تاریخ به علم تبدیل می‌شود شبکه‌ای عظیم و در هم تنیده از ارتباطات را کشف خواهیم کرد که زیربنای دنیای مدرن هستند و ما را در مواجهه با چالش‌های پیش رو آماده می‌کنند.

کتاب سرآغازها در ۹ فصلِ مفصل توضیح می‌دهد که سیاره زمین چطور از کاشت اولین محصولات کشاورزی گرفته تا تاسیس شهرهای مدرن بر شکل‌گیری تمدن‌های انسانی تاثیر گذاشت و در داستان بشریت نقش اول را ایفا کرد.

در فصل اول این کتاب می‌خوانیم که «کدام فرآیندهای سیاره ای در هدایت تکامل بشر دخیل بودند» (ص. ۲۲). در بخشی از این فصل آمده است: رشد و گسترش مراحل مختلف فناوری‌های ابزار [...] با دوره‌های مرکز گریزی تغییرات شدید اقلیمی همزمان‌اند. دوره‌های متغیر نه تنها ماهیت تکامل ما را تعیین کردند، بلکه گمان می‌رود چندین گونه‌ی انسان تبار را به خارج از زادگاهشان، به سوی اوراسیا، هدایت کردند (ص. ۴۵).

در بخشی دیگر می‌خوانیم: واپسین عامل زمین شناختی که شرایط یخچالی امروز را پدید آورد، شکل‌گیری برزخ پاناما بود. این خط باریک خشکی نیز که حائل میان آمریکای شمالی و جنوبی ست، بر اثر برخورد قاره‌ای پدید آمد (ص. ۷۳).

کوه سازی و متعاقبا فرسایش کوه‌ها و زایل شدن دی اکسید کربن جوی، زمین ساخت صفحه‌ای که جنوبگان را در قطب جنوب محبوس کرد، شکل گیری برزخ پاناما و تغییر الگوهای گردش اقیانوسی، رانه ی قاره ای که بخش اعظم خشکی ها را به یک نیمکره [شمالی] می‌راند؛ ترکیب همه این عوامل ما را به سمت شرایط یخچالی سوق داد. (ص. ۷۴)

مطالب فصل دوم این کتاب درباره بخشی از تاریخ است که طی آن «بشر توانایی آن را یافت که از محل تولدش، کافت دره بزرگ، بکوچد و برود تا بر کل زمین مسلط شود» (ص. ۵۵).در فصل سوم درباره اهلی کردن گونه های گیاهی و جانوری و ظهور کشاورزی می‌خوانیم و در چهارمین فصل درباره آن که جغرافیای دریاها چطور می‌تواند به اقتصاد و سیاست یک ملت شکل دهد. سوژه فصل پنجم درباره استفاده از مصالح ساختمانی از پیش مهیا شده در لایه‌های زیرزمینی برای برپایی تمدن‌های باستانی است و نویسنده در فصل ششم کتاب به تفصیل توضیح می‌دهد که «فلزات چگونه از عصر مفرغ تا عصر اینترنت جامعه بشری را دگرگون کرده‌اند و زمین چگونه فلزات را برای ما تدارک دید» (ص. ۲۲۴). فصل هفتم درباره تاریخ جاده‌های ابریشم است و فصل هشتم درباره آغاز عصر اکتشاف در شبه جزیره ایبری. فصل آخر کتاب هم به مقوله دسترسی انسان‌ها به انرژی ظاهرا نامحدود زیرزمینی اختصاص دارد. 

در سرآغازها می‌خوانیم که ساختار خون و مو و حتی سرنوشت صندوق‌های رای همگی نتیجه تشکیل زمین از چند صفحه عظیم و محرک و فرارسیدن عصرهای یخبندان است. دارتنل در این کتاب توضیح می دهد که چگونه برخورد قاره‌ها باعث خنک و خشک شدن زمین شد و این امر زمینه را برای رشد علف‌ها که اساس رژیم غذایی انسان‌ها بودند و جابه‌جایی این گونه در زمین فراهم کرد. در جای دیگری می‌خوانیم سنگلاخی بودن سرزمین یونان عامل ایجاد دمکراسی در این کشور بود چون وجود پیاده نظام را برای مبارزات در این منطقه را الزامی می‌کرد و به آنها حق اظهارنظر درباره عملیات‌ها را می‌داد. 

کتاب سرآغازها؛ زمین چگونه به ما هستی بخشید با ترجمه سحر یوسفی و مانی پارسا در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه توسط فرهنگ نشر نو چاپ و روانه بازار شده است.

برچسب‌ها فرهنگ نشر نو پدیده های زمین شناسی تاریخ کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگ نشر نو پدیده های زمین شناسی تاریخ فرهنگ نشر نو پدیده های زمین شناسی تاریخ کتاب شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، برنامه «مثبت ۱۲» روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه موضوع آگاهی بخشی نوجوانان از ملیت، جغرافیا و تمدن کشور اختصاص دارد. این برنامه به مناسبت روز ملی خلیج فارس این موضوع را دستمایه قرار داده تا به نوجوانان آموزش بدهد که چگونه حافظ کشور به لحاظ جغرافیا، تمدن و ... باشند.

این برنامه با حضور سایناز مودت، روانشناس تخصصی کودک و نوجوان پخش می‌شود. برنامه "مثبت ۱۲" مجری ندارد و به این صورت است که سه نوجوان در برنامه حضور دارند و آن‌ها پیامک‌هایی که نوجوانان به برنامه ارسال می‌کنند را بازخوانی می‌کنند.

پرند مالکی، یاسمین و حسن دولابی سه نوجوانی هستند که سوالات نوجوانان را بازخوانی می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

برنامه مثبت ۱۲ به سوالات نوجوانانی پاسخ می‌دهد که دوست دارند پدر و مادرشان بیشتر درک شان کنند. برنامه مثبت ۱۲ روی سخن اش با والدین است و درباره ارتباط موثر با فرزندشان راهکار‌های ساده را در اختیار می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است