Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمان قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری نشست بروکسل گفت: تیم جدید مذاکره‌کننده کشورمان در حال بحث و گفت‌وگوی دائمی بر سر برجام هستند مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای که قرار است انجام شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. این مسئله مهمی برای دولت و تیم جدید مذاکراتی است، چرا که باید بگویند که از نظر آن‌ها توافق خوب چیست؟ بنابراین برگزاری نشست بروکسل را در این زمینه می‌دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چیزی که بر سر آن میان تیم جدید مذاکره کننده اجماع وجود دارد، این است که باید سخت‌گیری بیشتری نسبت به تیم قبلی باشد و تحلیل شان این است که انتظار رای دهندگان به دولت سید ابراهیم رئیسی این است که در برابر غرب بیشتر از دولت روحانی مقاومت کند. به نظرم مذاکرات بروکسل برای این است که ایران از نظر طرف‌های اروپایی مطلع شود و درباره مذکرات وین هم بیشتر بداند.

تیم جدید مذاکره کننده ایران نسبت به مذاکرات وین ملاحظاتی دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات حسین امیرعبداللهیان که گفته بود، مذاکرات از جایی که متوقف شده ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: تیم جدید نسبت به مذاکرات وین ملاحظاتی دارد و درصدد است تا رویکرد دولت جدید را به اطلاع اروپایی‌ها برساند. البته هنوز نمی‌دانیم خروجی مذاکرات بروکسل چه خواهد بود، اینکه ایران فقط می‌خواهد از نظر طرف‌های مذاکره کننده مطلع شود یا سیاست جدید خودش را در آنجا اعلام کند.

وی افزود: باید صبر کنیم ببینیم بعد از نشست بروکسل و بازگشت به تهران درباره مذاکرات وین و تاکتیک‌هایی که باید در آنجا پیش گرفته شود چه تصمیمی گرفته خواهد شد. مذاکرات در بروکسل طولانی یا به دفعات زیاد نخواهد بود، شاید همان یک بار انجام شود، اما اگر به هر شکل مذاکرات وین از سر گرفته نشود به این معنی خواهد بود که تیم جدید نظرات متفاوت‌تری نسبت به تیم قبلی و محتوای مذاکره شده در وین دارد.

شرایط برجام چندان به نفع ایران نیست

قهرمان پور تصریح کرد: اگر اتفاقات و خبر‌هایی که می‌شنویم را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که شرایط چندان به نفع ایران نیست. روسیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره ایران جلسه‌ای اخیرا داشتند و این مسئله خیلی مهمی است. روسیه حداقل تا الان سمت ما بوده است؛ اینکه پذیرفته همراه آن‌ها جلسه داشته باشد، هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی. از طرفی خبری بود که آمریکا در حال بررسی نقشه دوم یا پلان B است که برای بعد از شکست مذاکرات وین طراحی می‌شود. در حالی که ایران فعالیت‌های فنی و هسته‌ای اش را ارتقا می‌دهد، طرف مقابل هم دارد برنامه فشار‌های تازه به ایران را طراحی می‌کند.

وی ادامه داد: آن‌ها مدعی هستند که ایران به زودی از نقطه بازگشت ناپذیر عبور می‌کند و اولویت باید جلوگیری از این مسئله باشد. تاکنون بحث بر سر این بود که زمان رسیدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای طولانی شود، بنابراین آمریکا و اروپا باید بر این اساس رویکرد جدید خود را تنظیم کنند.

متغیر زمان برای هر دو طرف ایران و غرب مهم است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر دعوا‌های انتخاباتی در آمریکا شروع شود، توجه بایدن به انتخابات داخلی معطوف می‌شود و در ایران هم هر چه جلوتر می‌رویم میزان اختلاف‌ها زیادتر می‌شود و شاید در داخل ایران هم نتوان فضا را مدیریت کرد، از این رو متغیر زمان در هر دو طرف با توجه به شرایط داخلی شان مهم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای توافق هسته ای ایران مذاکره کننده مذاکرات وین تیم جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ

غول کشتیرانی مرسک هشدار داد در بحبوحه عدم نشانه ای از کاهش تنش ها در دریای سرخ و کانال سوئز، اختلالات کشتیرانی در این منطقه، ممکن است در سال 2025 هم ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، ونسان کلرک، مدیرعامل مرسک به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: می‌توانیم ببینیم که وضعیت در دریای سرخ موقتی نخواهد بود، بلکه حداقل در نیمه دوم سال ادامه خواهد داشت. ما خیلی خوشبین نیستیم که به این زودی بتوانیم از کانال سوئز عبور کنیم.

نیروهای مسلح یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف حمله قرار داده اند. تحولات مذکور، تجارت جهانی را در این مسیر که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد، با تغییراتی روبرو کرده و شرکت‌ها را مجبور به حرکت از سمت جنوب آفریقا کرده و باعث شده سفرهای طولانی‌تر و گرانتری داشته باشند.

به گفته تحلیلگران، اختلال در تردد از طریق مسیر دریای سرخ و کانال سوئز می‌تواند برای ماه‌ها ادامه یابد و در نهایت منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کمبود کشتی‌های کانتینری شود که اکنون از طریق دماغه امید نیک، مسیرهای طولانی‌تری را می‌پیمایند.

مرسک در وب سایت خود هشدار داد هر چند ما همچنان به یک راه حل پایدار در آینده نزدیک امیدواریم، وضعیت در منطقه به طور مداوم در حال تغییر است و به شدت بی ثبات باقی مانده است. تمام اطلاعات موجود تائید می کند که خطر امنیتی همچنان به شکل قابل توجهی  بالا است، بنابراین تاثیر بالقوه ای بر عملیات لجستیکی دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت مرسک در پنجشنبه گذشته، درآمدهای سه ماهه اول خود را گزارش کرد که مطابق با انتظارات بود و اعلام کرد انتظار می رود تقاضای بیشتر و بحران طولانی مدت دریای سرخ، در نیمه دوم سال میلادی جاری ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رانندگان با سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت جاده‌ها مطلع شوند
  • وضعیت باورنکردنی پوشش زنان در خیابان‌های بروکسل بلژیک
  • عکسی متفاوت از بروکسل، پایتخت بلژیک
  • وضعیت جالب پوشش زنان در خیابان‌های بروکسل بلژیک | عکس
  • جزئیا جدید از ربودن یسنا/ بازجویی پلیس از ۵۰ مطلع و مظنون
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود + عکس
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود