Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:52:51 GMT

کاهش ۳۶ درصدی تلفات ناشی از مسمومیت‌ها در لرستان

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۵۰۳۵

کاهش ۳۶ درصدی تلفات ناشی از مسمومیت‌ها در لرستان

ایسنا/لرستان سرپرست پزشکی قانونی لرستان از کاهش ۳۶ درصدی تلفات ناشی از مسمومیت‌ها در استان خبر داد.

دکتر محمدرضا فارسی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش مرگ و میر ناشی از انواع مسمومیت‌ها در نیمه اول امسال در استان خبر داد و اظهار کرد: موارد فوتی ناشی از مسمومیت با دارو یا سم‌هایی نظیر قرص برنج و مسمومیت با گاز CO در شش ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید براینکه در بین سموم، مسمومیت با قرص برنج بسیار خطرناک و کشنده‌تر است، بیان کرد: قرص برنج(فسفیدآلومینیوم) برای از بین بردن شته در داخل غلات و برنج استفاده می‌شود که با آزادسازی گاز فسفید در بدن انسان باعث مرگ سلولی و نهایتاً  بافت‌ها می‌شود که متأسفانه برای درمان مسمومیت با این قرص آنتی دوت خاصی وجود ندارد و اکثر موارد مسمومیت منجر به مرگ می‌شود.

سرپرست پزشکی قانونی لرستان تصریح کرد: با توجه به خطرناک بودن این قرص برنج واردات آن از سال ۹۲ به کشور و همچنین فروش آن در عطاری‌ها ممنوع اعلام شده است، متاسفانه این قرص هنوز به طور غیرقانونی به فروش می‌رسد و باعث ضررهای جبران ناپذیری می‌شود.

برای شته‌زدایی از غلات و برنج از  قرص سیر استفاده شود

فارسی‌نژاد یادآور شد : بهتر است خانواده‌ها برای شته‌زدایی از غلات و برنج از قرص‌های گیاهی مثل قرص سیر که خطر خاصی ندارد استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره کاهش آمار مسمومیت با CO (گازگرفتگی) در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت : گاز CO (منوکسید کربن) گازی بی‌رنگ و بی‌بوست و به آن قاتل خاموش می‌گویند، گفت: علایم مسمومیت با این گاز از موارد خفیف مثل رخوت و خواب آلودگی تا علایم شدید مانند تشنج و نارسایی تنفسی متغیر است و در نهایت می‌تواند باعث مرگ شود.

سرپرست پزشکی قانونی لرستان افزود: معمولا با شروع فصل سرما موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز CO (مونوکسید کربن) افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به راهکارهای ساده برای پیشگیری از مسمومیت با CO، ادامه داد: شهروندان باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرده و مسیر دودکش را قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی بررسی کنند؛  دقت کردن به رنگ شعله بخاری، عدم استفاده از آبگرمکن در حمام، عدم مسدود کردن تمام روزنه‌های اتاقی که در آن از وسایل گرمایشی مثل بخاری یا شومینه استفاده می‌شود ضروری است.

۲۱ نفر در لرستان بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند

فارسی‌نژاد بیان کرد: در نیمه اول امسال، ۳۶ نفر بر اثر انواع مسمومیت‌ها جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۲ نفر مرد و ۱۴ نفز زن گزارش شده است که این آمار در مقایسه با  در شش ماهه ابتدایی سال گذشته که ۵۶ نفر (۳۳ مرد و ۲۳ زن) گزارش شده است،  کاهش حدود ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سرپرست پزشکی قانونی استان با اشاره به مسمومیت‌های ناشی از قرص برنج و گاز منوکسید کربن گفت: در شش ماهه نسخت امسال ۲۱ نفر (۱۵ مرد و ۶ زن)  بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

وی یادآور شد : این آمار در مقایسه با تلفات شش ماهه نخست سال قبل که آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان ۲۳ نفر (۱۴ مرد و ۹  زن) گزارش شده کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

فارسی‌نژاد یادآور شد:  با توجه به اینکه بیشترین علت مرگ و میر در مسمومیت با CO (گازگرفتگی) در نیمه دوم اتفاق می‌افتد و آمار تلفات مسمومیت با مونواکسیدکربن در نیمه دوم سال گذشته ۱۳ نفر (۸  مرد و ۵ زن) بوده است، توصیه می‌شود شهروندان رعایت موارد ایمنی در خصوص وسایل گرمایشی را مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قرص برنج قرص مونواكسيدكربن مسمومیت با مونوکسیدکربن مسمومیت دارویی سرپرست پزشکی قانونی مسمومیت با قرص برنج ناشی از مسمومیت وسایل گرمایشی فارسی نژاد مسمومیت ها شش ماهه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۵۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل

دادستان اردبیل از کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، جلال آفاقی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اجرای اقدامات پیشگیرانه در خصوص سرقت، کاهش وقوع حدود ۲۵ درصدی جرم سرقت را در طول سال گذشته شاهد بودیم.

وی همچنین با اعلام اثربخشی تدابیر صورت گرفته برای ایام تعطیلات نوروزی، افزود: نوروز امسال نیز شاهد کاهش ۲۸ درصدی سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان بودیم.

کد خبر 749133

دیگر خبرها

  • قیمت طلا و سکه امروز 12 اردیبهشت 1403
  • ◄ افزایش 15 درصدی تلفات رانندگی + سند
  • پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی ۱۵ پایگاه امدادی در لرستان
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران