Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از livescience؛ به تازگی دانشمندان در کهکشان گرداب یک سیاره به نام M۵۱-ULS-۱b که با کره زمین ۲۸ میلیون سال نوری فاصله دارد را کشف کردند. این یافته جدید می‌تواند وجود بسیاری از سیارات فراخورشیدی دیگر را در خارج از کهکشان راه شیری آشکار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزان دی استفانور، فیزیکدان دانشگاه هاروارد گفت: "ما در تلاش هستیم تا عرصه جدیدی را برای یافتن جهان‌های دیگر باز کنیم".

براساس گزارش‌ها، ستاره شناسان از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا و با استفاده از تلسکوپ فضایی XMM یک شیء که شبیه به سیاره بود را در کهکشان گرداب مشاهده کردند. دیدن  این سیاره هنگامی انجام شد که M۵۱  از مقابل یک ستاره عبور و مقداری نور آن را مسدود کرد. گفته شده، اولین سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۹۲کشف شد که فاصله آن تا کره زمین  کمتر از ۳۰۰۰ سال نوری بود؛ اما M۵۱-ULS-۱b اولین سیاره فراخورشیدی خواهد بود که در کهکشان دیگری پیدا شده است.

برای شناسایی این سیاره، تیمی به رهبری دی استفانو از چاندرا برای بررسی از اشعه ایکس استفاده کردند. از آنجایی که پرتو‌های ایکس توسط نواحی کوچک روی ستارگان تولید می‌شوند، سیاراتی که از مقابل آن‌ها عبور می‌کنند، می‌توانند به طور کامل از انتشار پرتو ایکس جلوگیری کنند. طبق این بیانیه، محققان به جای کاهش جزئی نوری، می‌توانند گذر آشکارتری را ببینند که این امر باعث می‌شود تا مشاهده اجسام دورتر آسان‌تر شود.

دی استفانو گفت: "ما در تلاش هستیم تا با جستجوی سیاره‌ها، در طول موج‌های اشعه ایکس، عرصه جدیدی را برای یافتن جهان‌های دیگر باز کنیم."  طبق گفته محققان این سیاره فراخورشیدی  به دور یک ستاره نوترونی و یک سیاه چاله می‌چرخد. براساس گزارش‌ها، رصد آنها در مجموع حدود سه ساعت به طول انجامید و تشعشعات اشعه ایکس به صفر رسید. این امر به دانمشندان کمک کرد تا دریابند که  جرم سیاره احتمالاً به اندازه زحل است و به دور ستاره نوترونی در فاصله‌ای دو برابر فاصله زحل از خورشید می‌چرخد.

گفته شده سیاره تازه کشف شده می‌تواند اولین موردی باشد که وجود سیاره‌ای را در کهکشان دیگر تأیید می‌کند و به طور بالقوه دوران جدیدی از کشف و مطالعه سیاره را پیش پای دانشمندان می‌گذارد. اما در حال حاضر، این مشاهدات تایید نمی‌کند که جسمی که با استفاده از چاندرا در این مطالعه دیده شده یک سیاره است. به گفته محققان، برای تایید این ادعا باید داده‌های بیشتری جمع آوری شود. با این حال، این جسم تا ۷۰ سال دیگر از مقابل ستاره خود عبور نخواهد کرد، بنابراین زمان زیادی طول خواهد کشید تا دانشمندان بتوانند دوباره این رصد را انجام دهند.

بیشتر بخوانید

کشف ستاره ۲۰۰ هزار ساله که از جو زمین تشکیل شده است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری فراخورشیدی سیاره فراخورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

ایلان ماسک اعلام کرده که برای مقابله مشکل بات‌ها و کاهش اسپم در پلتفرم ایکس، قصد دارد از تمام کاربران جدیدی که می‌خواهند پست بفرستند یا پست‌ها را لایک کنند، هزینه‌ای دریافت کند، هرچند هنوز میزان پول و زمان اجرایی شدن این کار را اعلام نکرده است.

دریافت 21 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: مریم غلامی

دیگر خبرها

  • ایکس سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • (ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • ویدیو/ «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!
  • اولین خرید استقلال در فصل جدید؛ ستاره بزرگ چراغ سبز نشان داد
  • اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات (عکس)
  • (عکس) اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات
  • اولین دیدار پائز با ستاره های تیم ملی (عکس)