Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان نیشن سرمقاله امروز (جمعه) خود با عنوان "گفت‌ وگو در افغانستان" را به دومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد و این رویداد را نوید تازه برای منطقه توصیف کرد.

در این سرمقاله آمده است: نیاز به همکاری جهانی برای حفاظت از جان مردم افغانستان حیاتی است و اینکه به جز پاکستان، تنها چند کشور این امر مهم را مطرح کرده اند، شگفت انگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افغانستان به تازگی از میان یک جنگ ۲۰ ساله بیرون آمده است و این جنگ زمانی رخ داد که خاکستر جنگ ۲۰ ساله قبلی دیگر به سختی ته نشین شده بود.

نیشن نوشت: حکومت کنونی (دولت موقت طالبان) در افغانستان مطلقا ایده آل نیست در عین حال تنها راه تامین حقوق مردم افغانستان و دستیابی به صلح در منطقه، همکاری و مذاکره است نه انزوا و درگیری بیشتر.

در این مقاله با اشاره به دومین اجلاس وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ایران، آمده است: نشست تهران نشان می دهد که تلاش های ما به هدر نمی رود. این گردهمایی به میزبانی دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و با حضور وزرای امور خارجه پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بعلاوه روسیه برگزار شد و یک امیدواری برای منطقه ایجاد کرد.

این روزنامه پاکستانی افزود: کشورهای همسایه توافق کردند که افغانستان برای بازگشت به وضعیت عادی نیاز به حمایت بیشتر جامعه جهانی دارد.

علاوه بر این جلسه وزیران خارجه در تهران به چند دلیل نویدهای زیادی دارد. اولاً، کشورهایی که اتحاد مشترک میان آنان در آینده اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، شرکت داشتند. تغییرات در سیاست‌های ایالات متحده و نوع روابط آن با برخی از کشورهای جنوب آسیا باعث تغییرات در ژئوپلیتیک منطقه شده است.

این تحولات روابط نزدیک‌تر بین آسیای مرکزی، پاکستان، ایران و چین را افزایش داده است و پتانسیل اقتصادی عظیمی را که می‌توان با تلاش‌های مشترک بیشتر مورد استفاده قرار داد، تحقق بخشید.

روزنامه نیشن نوشت: ثانیاً، این نشست از لحاظ ساختار و شرکت کنندگانش برای امنیت منطقه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همه کشورهای حاضر در این نشست، به دلیل نزدیکی جغرافیایی‌شان به افغانستان، سهم بزرگی در حفظ صلح دارند و تحت تاثیر هرگونه اختلال یا افزایش گروه های تروریستی در افغانستان قرار خواهند گرفت.

این روزنامه پاکستانی افزود: حضور مسکو نیز با توجه به نقشی که در مذاکرات بین طالبان، دولت قبلی افغانستان و ایالات متحده داشت، بیانگر قدرتمندی جایگاه همسایگان افغانستان است.

دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان بعلاوه فدراسیون روسیه روز چهارشنبه گذشته در تهران برگزار شد.

در این نشست همتایان چینی و روسی و نیز دبیرکل سازمان ملل به صورت مجازی شرکت داشتند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه امروز درباره سفرش به گامبیا برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی و رایزنی‌اش با همتای مصری گفت که تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که بامداد امروز (شنبه)  ۱۵ اردیبهشت ماه برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در رأس هیأتی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد، در این باره عنوان کرد: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‌شعار این دوره از اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو‌ درباره توسعه پایدار» است. 

 

 

‌وی در این باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت: در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم. 

️ وزیر خارجه اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

دیگر خبرها

  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است