Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله - علیرضا رأفتی: دوشنبه گذشته بود که حرف‌های وزیر رسانه و اطلاع‌رسانی لبنان در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا کرد. «جورج قرداحی» وزیر رسانه و اطلاع‌رسانی لبنان مهمان برنامه «پارلمان ملت» شبکه الجزیره بود و در بخشی از صحبت‌هایش نسبت به مردم یمن و ستمی که ائتلاف سعودی بر آن‌ها روا می‌دارد، جبهه گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جورج قرداحی در این برنامه جنایت ائتلاف سعودی در یمن را محکوم کرد و گفت این جنایت باید هر چه زودتر پایان یابد.

حرف‌های وزیر اطلاع‌رسانی و رسانه لبنان خیلی زود سطر یک اخبار شد، تا جایی که مقامات سعودی و شورای همکاری خلیج فارس علیه آن به تندی موضع گرفتند و حملات به جورج قرداحی آن قدر شدید شد که او در گفت و گوی بعدی سعی کرد سخنانش را تلطیف کند! گفت با سعودی‌ها مشکلی ندارد و امارات را کشور دوم خودش می‌داند و حرفی که زده صرفاً از سر دوستی بوده است. البته ناگفته نماند که او پیش‌تر به دلیل اختلاف نظرهایش با سعودی‌ها، کارش در شبکه سعودی mbc را از دست داده است. همین‌طور، قرداحی در گفت و گوی بعدی قید کرده که حرف‌هایش در شبکه الجزیره صرفاً نظرات شخصی بوده و ربطی به موضع دولت لبنان ندارد.

حمله ائتلاف سعودی به یمن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و تا الان آن‌ها از هیچ جنایتی علیه مردم یمن کوتاهی نکرده‌اند. این در حالی است که وضعیت اسفناک زندگی در یمن و فاجعه‌ای که در آن در حال وقوع است، تقریباً بر هیچ چشم بینا و گوش شنوایی در جهان پوشیده نیست و چیزی نیست که با حرف‌های وزیر لبنانی رو شود اما چرا سعودی‌ها این‌قدر در برابر این حرف‌ها می‌آشوبند و سوال مهم‌تر اینکه چرا وزیر لبنانی این قدر سریع سعی می‌کند حرف‌هایش را تلطیف کند؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است بررسی کنیم که پیش از این و طی همین چند سال پیش، چه بلایی بر سر کسانی که مخالفتی با سعودی‌ها کرده‌اند آمده است. چند نمونه که در همین دوران حکومت محمد بن سلمان اتفاق افتاده است، سردمداری که داعیه طرحی نو انداختن در عربستان را دارد و با شعار آزادی دادن به قشرهای مختلف روی کار آمده است.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگاری که در وان اسید ناپدید شد

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که سال ۱۹۵۸ در مدینه به دنیا آمد و کار رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری را در همان کشور خودش شروع کرد اما سپس به دلیل برخی نظراتش که مخالف سیاست سعودی‌ها بود و امکان انتشار مقالاتش وجود نداشت از کشورش بیرون زد و در مطبوعات خارجی نوشت. از جمله مهم‌ترین روزنامه‌هایی که خاشقچی در آن فعالیت می‌کرد، واشنگتن پست بود و کم کم نظرات مخالف این روزنامه‌نگار سعودی با عربستان بیشتر به چشم می‌آمد. نظراتی درباره جنایات رژیم اشغالگر قدس و همراهی سعودی‌ها و دیگر جنایات آن‌ها. سرانجام، خاشقچی در کسنولگری سعودی در استانبول ناپدید شد و چندی بعد و پس از فشار رسانه‌ها و افشاگری‌های نامزد این روزنامه‌نگار، حکومت سعودی مجبور به اعتراف به قتل جمال خاشقچی به شیوه‌ای فجیع شد.

بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان

«سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان سال ۲۰۱۷ به عربستان فراخوانده شد و پس از آن اتفاقات عجیب و غریب یکی پس از دیگری افتادند. سفیران کشورهای غربی در لبنان می‌گویند در بیروت با سعد حریری دیدار داشتند که ناگهان تلفن نخست وزیر زنگ خورد و او به ریاض احضار شد. حریری فوراً از جلسه خداحافظی کرد و با جت شخصی و همان‌طور که سعودی‌ها گفته بودند با تعداد محدودی محافظ راهی عربستان شد. در عربستان هم وسایل ارتباطی آن‌ها را گرفتند و او را به همراه چند محافظ به حصر خانگی بردند.

البته حصر خانگی بودن آن پس از بازگشت یکی از محافظان به لبنان مشخص شد. رسانه‌ها می‌گفتند حریری برای گذراندن تعطیلات به ویلایش در عربستان رفته اما وقتی یکی از محافظانش به بهانه عیادت از مادر بیمارش به لبنان بازگشت، مسئله فاش شد. سعودی‌ها سعد حریری را رسماً در خانه زندانی کرده بوده و با او به تندی برخورد کرده بودند که چرا در لبنان جلوی خط ایرانی نمی‌ایستی و داری لبنان را به خط ایرانی می‌فروشی! سپس او را تهدید کرده بودند که یا متن استعفا را جلوی دوربین می‌خواند یا می‌رود در لیست شاهزاده‌های زندانی در هتل!

نهایتاً قرائت نامه استعفا مقابل دوربین پرده از کاری که سعودی‌ها با نخست‌وزیر لبنان کرده بودند برداشت.

نقشه ترور پادشاه

«سعد الجبری» یکی از نزدیکان شاه سعودی است که مدت‌هاست خارج از این کشور زندگی می‌کند و با افشاگری‌های گاه و بی‌گاهش تهدیدی برای سعودی‌ها محسوب می‌شود و خودش می‌گوید بن سلمان تا من را مرده نبیند آرام نمی‌گیرد!

در آخرین افشاگری، سعد الجبری ادعا کرده که بن سلمان نقشه ترور ملک عبدالله پادشاه پیشین سعودی را در سر داشته است. الجبری گفته سال ۲۰۱۴ که بن سلمان نقش برجسته‌ای در دولت نداشت، به خود می‌بالید که می‌تواند هر وقت اراده کند پادشاه سعودی را بکشد تا پدرش در عربستان به تاج و تخت برسد. سعد الجبری که محمد بن سلمان را یک «قاتل روانی» خطاب می‌کند، در افشاگری اخیرش ادعا کرده سال ۲۰۱۴ بن سلمان بارها این مسئله را مطرح کرده که می‌تواند پادشاه سعودی را به قتل برساند.

حالا با بررسی کارنامه درخشان محمد بن سلمان می‌شود فهمید چرا وزیر اطلاع رسانی و رسانه لبنان مجبور است به سرعت حرف‌هایش را تلطیف کند تا خودش را در وان اسید یا حصر خانگی تصور نکند!

کد خبر 5338753 علیرضا رافتی

منبع: مهر

کلیدواژه: عربستان سعودی لبنان نخست وزیر لبنان سعد حریری جمال خاشقجی محمد بن سلمان صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران پادکست ویروس کرونا افغانستان کاریکاتور اقلیم کردستان عراق عکس سلفی اینفوگرافیک بهداشت اطلاع رسانی وزیر لبنان نخست وزیر بن سلمان سعودی ها حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه